Den Helder – Amsterdam Cs; reistijd anderhalve dag…

Gisteren moest ik samen met mijn collega in Amsterdam zijn. Daar ondergingen we op de grachtengordel een ontwikkelingsassesment. Was leuk. De hele dag waren we min of meer afgesloten van de buitenwereld. Hoewel; de vliegtuigen kwamen wel steeds met veel geraas vlak over het dak heen. En de bomen achter in de tuin gingen ook behoorlijk heen en weer.

Maar ook aan dit soort zaken komt een eind en zo tegen vijven zouden we opstappen. We kregen als uitsmijter mee dat het centraal station was afgesloten in verband met rondvliegend glas. Oeps. Snel een strategie uitgestippeld; we zouden met de tram richting Amsterdam Sloterdijk. Helaas, lang gewacht, niets gekomen.

Wel leuk gesproken met een Amsterdamse, die als een soort wandelende ov-encyclopedie ons alternatieven voorschotelde. Uiteindelijk liepen we naar Amsterdam CS om met de metro naar Sloterdijk te gaan. Dat is nogal een stukje om; pas om zeven uur waren we daar, om vervolgens de mededeling te krijgen dat het treinverkeer nu in het hele land was stilgelegd. Om negen uur wist men meer.

In de La Place hielden we krijgsberaad onder het genot van een hapje en we waren niet de enigen. Ook het thuisfront werd geconsulteerd. En onze schooldirecteur. Die deed niet moeilijk; als het moet dan duik je maar een hotel in. Het besluit; we wachten vooralsnog tot negen uur.

We raakten nog in gesprek met een heer die vroeger in Den Helder op school had gezeten, nadat hij uit een jongenskamp van de Jappen was gekomen. Op zijn tiende was hij door hen gescheiden van zijn moeder. Het is een kleine wereld, want uiteindelijk bleek een collega van ons familie van hem te zijn.

Om negen uur kwamen medewerkers van de NS met de mededeling dat er helemaal geen treinen meer zouden rijden. Er was opvang in de Rai. Bepaald niet ideaal leek ons, maar wat moet je ? Dus gingen we zoals we waren gekomen; met de metro. Op het perron sprak ik nog iemand die uit Den Helder op de terugweg naar Spijkernisse was. Zijn eerste trein was twee keer door de bliksem getroffen en weer naar Den Helder teruggesleept.

De conclusie van de dag moest ondertussen wel zijn; stilgelegd openbaar vervoer verbroederd de mensen.

Na een stukje lopen om de mooie hallen van de Rai heen, bereikten we onze noodopvang.
Het bleek een grote kale vieze hal te zijn met wat plastic stoeltjes. Waarschijnlijk onverhuurbaar voor andere zaken ?
“Hier ga ik niet slapen”, las ik op het gezicht van mijn collega.
Daarna zei ze dat ook.
Het was toen al tien uur ’s avonds.

Ze stapte kortdaad op de politie af om te vragen naar het dichtstbijzijnde hotel. We werden verwezen naar een hoog hotel op tien minuten loopafstand, waarvan de agent even niet meer op de naam kon komen. Een kwartiertje lopen later wisten we het; het Okura. Beetje duur denk ik ? Een klein stukje verder op troffen we een ander hotel. Ook niet bepaald goedkoop, maar de alternatieven waren op. Zodat ik om half elf mijn hotelkamer betrad. Even rondkijken…

Yes, een ligbad !

18 Responses to Den Helder – Amsterdam Cs; reistijd anderhalve dag…

  1. niko says:

    Ik heb nog aan je gedacht!
    Verwachte vandaag foto’s van storm op het strand.
    Maar deze bijdrage vind ik ook okee hoor:)))

  2. christinA IP213.84.211.137 says:

    =Yes, een ligbad !=
    Dat mag je van hotels in die omgeving, voor die prijs ook wel verwachten.

  3. Anna says:

    Utrecht was ook niet bepaald aantrekkelijk kwa noodopvang Ramirezi, maar de verhalen die je er had kunnen oppikken 😉

  4. kees smit says:

    Om later aan je kleinkinderen te vertellen, Rami

  5. Antoine says:

    Een avond met stormachtige ontwikkelingen 😛

  6. Woudje says:

    Het Okura ! Toe maar ! Nu begrijp ik waarom het ministerie van Onderwijs regelmatig moet korten in zijn uitgaven : )

  7. Maria-Dolores says:

    waarschijnlijk was het best gezellig in die Rai. dat soort dingen zorgen toch vaak voor verbroedering? tenzij er natuurlijk te weinig bedden of stoelen voor iedereen waren…

  8. Anna says:

    gezzellig? M-D om 12 uur kwamen de bedjes pas binnen in Utrecht en om 5.30 uur werden de ‘bedden’ weer opgeruimt want de treinen reden weer..

  9. Beus says:

    Om de kosten te besparen hebben jullie natuurlijk één tweepersoonskamer genomen.
    Stilgelegd openbaar vervoer brengt je nader tot elkaar.

  10. eva says:

    Wat levert het op: in elk geval weer een leuk logje!
    Zo zie je maar: "elk nadeel heb z’n voordeel"!
    gr eva

  11. Ramirezi says:

    @Woudje; bij het Okura zijn we juist snel doorgelopen !
    @Anna; Utrecht zag er beter uit op het nieuws dan in de Rai…
    @Beus; daar maak ik denk ik ook nog maar even een blogje over…

  12. Woudje says:

    O, oeps, te snel gelezen. En ik heb toch nog wel gedegen taalonderwijs genoten.

  13. Dunja says:

    Ben verliefd op jouw vis..

  14. Dunja says:

    Ja,veel mooier indeed!!!!

  15. Ramirezi says:

    Je kunt hengelen wat je wilt Dunja, maar deze vis blijft lekker bij mij.

  16. Dunja says:

    Nee joh is ok.
    Maar ik mag je vis toch wel bewonderen?

  17. Ramirezi says:

    Altijd ! Vinden we allebei heel gezellig…

Geef een reactie

