Wanneer grijp je in als docent ?

Vanaf de derde verdieping van onze school kijk ik naar beneden.
Op het schoolplein is wat aan de hand bij de fietsenstalling.
De tas van één leerling is afgepakt door een aantal van zijn klasgenoten.
Wanhopig probeert hij de tas terug te krijgen.
Ik kijk, maar grijp niet in.

Als het slachtoffer aankomt bij degene die zijn tas heeft, dan gooit die hem alweer naar de volgende.
Zo gaat dat geruime tijd door.
Ik kijk, maar grijp niet in.

Na verloop van tijd beginnen er ook spullen uit de tas te vallen.
De leerling raapt weer zaken bij elkaar, terwijl achter zijn rug andere spullen al weer verdwijnen.
Ik kijk, maar grijp niet in.

Wel denk ik even; “Deel eens paar flinke tikken uit, dan houden ze wel op.”
Dat kan makkelijk want hij is duidelijk een stuk groter dan de rest.
Maar zo denken vaders, ik ben een docent, die lossen dit soort zaken anders op.
Dus ik kijk verder en grijp niet in.

Uiteindelijk heeft hij zijn tas weer te pakken en hij geeft zijn vriend opdracht die te bewaken.
Zelf rent hij achter zijn laatste eigendommen aan, die er vandoor gaan met een jongen op de fiets. Ondertussen blijkt de”vriend” achter zijn rug de tas alweer aan iemand weggegeven te hebben.
Al met al duurt het nog zeker een kwartier voordat alles verzameld is en de meute luidruchtig op de fiets vertrekt.
Ik heb alles gezien maar niet ingegrepen.

’s Avonds tijdens het eten gooi ik maar eens een balletje op.
“Leuke dag gehad, Rami-zoon ?”
“Ja hoor, hoezo ?”
“Nou ik heb een kwartiertje naar je vertrek vanaf het schoolplein staan kijken..”
“Oh dat ? Dat was geinen !”

Als ik het niet dacht.

28 Responses to Wanneer grijp je in als docent ?

  1. marlis says:

    ach heden…. wat vind ik dat knap van jou. Pfff en van je zoon ook trouwens! Mannen van stavast 🙂

  2. Anna says:

    lastig zeg…had je bij een andere leerling wel ingegrepen??

  3. Ramirezi says:

    @Anna; ja….

  4. dogmo says:

    Vond je zoon het niet genant, dat jij het allemaal gezien had?

  5. Vod says:

    Lastige situatie

  6. Ramirezi says:

    @Dogmo; Nee hoor, daar zit ie niet mee…

  7. Galadriel says:

    wow… wat een zelfbeheersing…prachtige log!

  8. ijskastmoeder says:

    Mooi Rami, goed staaltje ‘zicht houden op’ gecombineerd met ‘timen en doseren’ en met veel vertrouwen in zoonlief. Die komt er wel 😉

  9. Cpt. Iglo says:

    "Nou ik heb een kwartiertje naar je vertrek vanaf het schoolplein staan kijken..”
    Te veel moeite om er even naar toe te lopen? Of te laf?

  10. kees smit says:

    De grootste ellende ontstaat juist als vaders of moeders zich met dit soort ‘geintjes’ gaan bemoeien. Maar om te blijven toekijken… ik zou het niet kunnen.

  11. Doortje says:

    ik heb weer wat van je geleerd Ramirezi!

  12. Ramirezi says:

    @Cpt Iglo; was meer de inschatting dat het allemaal puberspel was, bleek achteraf ook zo te zijn….

  13. cor says:

    had ook zoon en dochter op m’n school, daar bemoeide ik me zo min mogelijk mee, maar 1 keer heb ik zo ongeveer het halve gebouw afgebroken bij wijze van spreken toen de rector 1 v hen valselijk beschuldigde, dat heeft ie geweten, de baas bedoel ik

  14. niko says:

    Shit!
    Dat was mijn eerste reactie!
    Shit voor jouw moed en shit voor de leerschool die hij moet doorlopen!

  15. K says:

    Poeh! Zal best moeilijk geweest zijn, maar ingrijpen in deze situatie? Funest!

  16. pdestappert says:

    Ik blijf denken aan oorzaken van deze gedragingen.
    Het geeft eveneens facetten weer van mens zijn, en met elkaar omgaan. Sociaal gedrag behoort, lijkt mij, toch al in de peuter tijd verworven te moeten worden willen mensen op latere leeftijd liefdevol en respectvol met elkaar om kunnen gaan. Volgens hele duidelijke normen, waarden en deugden.In die tijd kan alle mogelijke kennis met betrekking tot lichaam en ziel geïntegreerd worden. Niet pas in een confrontatie in de puber tijd die er eigenlijk is voor seksuele volwassen wording. Het raakt me omdat ik ook met dit soort incidenten van doen had en mezelf met vragen confronteerde. Het is schrijnend als je kind gepest wordt ook al kun je er tegen.

  17. ridder says:

    verstandig van je

  18. Mephisto says:

    @p: jammer van die "normen en waarden". Sociaal gedrag is inderdaad iets wat zo vroeg mogelijk mag worden aangeleerd. Echter; één iemand uitsluiten heeft óók te maken met haantjesgedrag. Op die manier kunnen de jongetjes onderling uitmaken wie het sterkst is. En dat is wel degelijk sexueel geörienteerd. Of ben ik nou zot?
    Trouwens, van kleuters kun je geen groepsgedrag verwachten. Die zijn veel te druk bezig om hun eigen lichaam te ontdekken.

  19. Jacopone says:

    Rami-zoon boft met zo’n vader. 🙂

  20. Moonfairy says:

    Petje af voor je inzicht
    en je vermogen te blijven kijken en niet in te grijpen
    moeilijk heh? ik ken het
    liefs Moon

  21. Ramirezi says:

    Bedankt allemaal, d’r zijn de nodige twijfels verdwenen…..

  22. Linde says:

    flinke zoon ook!

  23. de Stripman says:

    Mooi verhaal, verrassende ontknoping…;-)

  24. Mariëlle says:

    Ik vind het heel goed dat je niet hebt ingegrepen. Het lijkt me heel moeilijk om dit als vader te zien en niets te (kunnen) doen. Maar vanuit het punt van jouw zoon maakt je het hem alleen maar moeilijker als je zou ingerijpen. Op zo’n moment word je niet gezien als leraar, maar als vader. Voor de plagers nóg meer reden om jouw zoon te pakken. Heel goed dus!

  25. Flaxorca says:

    Als ik terug denk, had ik niet gewild dat mijn vader had ingegrepen. Ik had nog langer naar school gemoeten. Maar dat je bent blijven kijken…

  26. Woudje says:

    Jemig, weer op het verkeerde been gezet.Reactie is geredigeerd

  27. een moeder says:

    En als je kind nou echt getreiterd word en bedreigd met als je je kanker kop niet dicht houd zal ik hem ff verbouwen…..
    Ja, meneer ook dat gebeurd op uw prachtige school…
    een moeder die per toeval op deze site kwam en ook de moeder van een leerling die niet wil dat ik ingrijp. maar het kind word wel steeds stiller en gaat niet met plezier naar school.

  28. Ramirezi says:

    @Een moeder; uiteraard proberen alle scholen om pesten te voorkomen, maar dat zal nooit helemaal de wereld uit geholpen worden. Juist door even contact op te nemen kunnen scholen geholpen worden, immers pesten gebeurd bij voorkeur buiten het zicht van de docenten…

Geef een reactie

