Sportschoen met verstekelingen; de Eendenmossel

Dat was toch wel apart. Precies op de plaats waar ik een paar weken geleden de laars van Michael fotografeerde, stond nu een hele verzameling aangespoeld schoeisel. Misschien dat kinderen er schoenenwinkeltje hadden gespeeld.

Eéntje daarvan trok direct mijn aandacht; een gympie dat helemaal bedekt was met Eendenmossels (Lepas anatifera). Deze beestjes drijven in hun jonge leven als plankton rond in de zee, waar zij zich vervolgens vasthechten aan drijvende voorwerpen. Deze hier waren liefhebber van een stinkschoen, anderen hechten zich zelfs vast aan walvissen, zodat ze ook wel walvisluizen worden genoemd.

Eendenmossel hebben een misleidende naam. Ze lijken door hun schelp misschien in de verte iets op een mossel, maar het zijn helemaal geen weekdieren. Het zijn kreeftachtigen, net zoals de verwante Zeepok.
Sommigen vinden dat een Eendenmossel lijkt op de snavel van een vogel, anderen vinden dat de grote rubberachtige steel lijkt op een olifantenpoot.

Hierboven zie je de buitenkant van de Eendenmossel. Maak je het diertje open dan zie je aan de binnenkant de overeenkomst met de Zeepok; er zitten allemaal vangarmen in de uit vijf afzonderlijke kalkplaatjes bestaande schelp.

Dit was de eerste keer dat ik bij ons op het strand Eendenmosselen vond, maar zoals altijd bleek ook dit keer weer dat de zee de spulletjes voor ons sorteert.

Want een paar kilometer na de vondst van het gympie vond ik deze hele tros Lepas anatifera. Het schijnt dat zelfs die rubberachtige stelen gegeten worden als lekkernij, je kunt het je haast niet voorstellen.

25 Responses to Sportschoen met verstekelingen; de Eendenmossel

  1. niko says:

    Nog nooit eerder gezien! Wist ook niet dat zoiets bestond, maar wat bijzonder zeg!

  2. Anna says:

    die schoen is echt heel mooi
    en de uitleg daarna iets om te onthouden…

  3. Zwollywood says:

    heel apart!

  4. Linde says:

    Wat mooi!

  5. dogmo says:

    ’t ziet er wel errug lekker uit!
    misschien iets voor de dagschotel in het CountdownCafe?

  6. Eline says:

    Ik gruwel van de aanblik. Vooral die onderste foto. Maar toch een machtig interessante bijdrage weer. En alweer wat geleerd!

  7. Ericsart says:

    Die schoen met mosseltjes is prachtig! het dier in de schelp mooi sierlijk met die opgekrulde armpjes, de onderste foto minder aantrekkelijk, maar heeft toch ook wel wat, mooie serie en ook nog LEUK om te lezen!
    Thnx 😀

  8. Broertje says:

    Mooie plaatjes broer! Wij hadden zo juist voor het binnenlopen Mauritius een ontmoeting met 2 grote walvissen die heel relaxed aan de oppervlakte zwommen. Net 2 reuze balken met een spuitgat. Was bijna net zo mooi als jouw vondst.
    Weekend!!!!!
    Broertje

  9. Flaxorca says:

    Ik zie ze toch liever onder water ;-).

  10. cor says:

    wie de schoen past trekke hem aan…. goed stukkie Ramerezie….heb ik weer wat geleerd op ‘mijn ouwedag

  11. edu says:

    Een mooie reeks. Zo met die rubberachtige steeltjes heb ik ze nog nooit eerder gezien.

  12. Tante Til says:

    Leuke foto’s. Fijn dat zo’n schoen ook nog dienst kan doen als huis.

  13. sjoukje says:

    Leerzaam nooit geweten!
    Niet echt appetijtelijke eetwaar,
    die laatse foto’s zijn zelfs onsmakelijk.
    Maar wel een mooie natuurmove.

  14. Ramirezi says:

    @broertje; gaaf !

  15. Maria-Dolores says:

    @Ramirezi,
    jeetje, ik was eigenlijk voor een beetje vermaak of grapjes gekomen, maar dit is nog véél mooier…

  16. ijskastmoeder says:

    Onsmakelijke foto’s?? Om je vingers bij af te likken! Ter lering ende vermaak.

  17. rupsje says:

    Heb met verbazing naar je foto’s van die inktvisachtige met mossels gekeken, heb dat nog nooit gezien! Prachtig gefotografeerd.

  18. Ramirezi says:

    Dank, zelf was ik ook erg tevreden over de foto’s van de tros. Toen scheen het zonnetje. Die van de schoen is genomen onder wat mindere lichtomstandigheden, dus dat spreekt wat minder…. (maar het blijft apart…)

  19. K says:

    Schoenenwinkeltje gespeeld? Het was toch zo dat er in de zomer een hele lading nieuw schoeisel gedumpt was van een schip; of was dat wegens averij. Weet het niet meer precies. Wat ik me afvraag is of die mossels nu iets van die schoen lusten,textiel/leer?, of dat ze hem als houvast nemen om zo voedsel uit zee te nemen. Weet je daar ook iets over Rami?

  20. Ramirezi says:

    @K; de schoen vinden ze alleen interessant omdat hij aanhechtingspunt voor ze is. Het voedsel filteren ze uit het water met die leuke vangarmpjes…

  21. K says:

    Dank je. Ik vind hum ook lijken op een klein inktvisje in schaal.Reactie is geredigeerd

  22. Bep says:

    Zo vaak heb ik op het strand gelopen en vooral ook in Den Helder maar zoiets als jij op de foto’s hebt staan, heb ik nog nooit gezien. Iedere keer leer ik er weer van. Heel mooi.

  23. debby says:

    Even afwezig en gelijk weer wat leerzaams ‘gemist’. Nou ja, dat komt ervan als je achter de actualiteit aan hobbelt. Maar wat fraai is dit zeg. Aangespoeld maar het leefgebied is ergens anders,. Waar dan vraag ik mij af. En zal die opengemaakte eendenmossel nog wel blijven leven zonder zijn kalkplaatjes? In ieder geval levert het (letterlijk) een mooie inkijk in het leven van dit beestje. Heel mooi weer Rami!

  24. Woudje says:

    Waanzinnig mooie foto’s.
    Het is toch dat wat groeit en bloeit wat ons altijd weer boeit. (of zoiets)

  25. mike says:

    Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

