Lugubere strandvondst; de staart van een Bruinvis

Het was gisteren niet alleen zilver dat we vonden.
Het leek er even op dat de visser uit het blog van Sjoukje ons strand met een bezoekje had vereerd.

Er lag een stukje zeezoogdier op het strand.
Het achterste stukje.
De staart.

Het was niet bijster groot, dus misschien een jonkie dachten we.
Een klein Bruinvisje (Phocoena phocoena).

De foto’s heb ik vervolgens opgestuurd naar de Coördinator Walvisstrandingen Hein van Grouw. Die liet weten dat het gezien het formaat en de vorm inderdaad gaat om de staart en wervelkolom van een Bruinvis. Een Bruinvis heeft in verhouding niet zo’n grote/brede staart, dus het hoeft niet persee een jong dier te zijn. De wervels lijken hem zelfs van een vrijwel volwassen dier.

Binnenkort komt de melding te staan op de website walvisstrandingen, die het bekijken meer dan waard is, zeker als je wel eens op het strand komt.

De kop hebben we niet gevonden.
Die ligt in het Winschoterdiep

29 Responses to Lugubere strandvondst; de staart van een Bruinvis

  1. sjoukje says:

    Zo… dat had je dus goed gezien dat het een Phocoena phocoena is, knap hoor.
    Het is maar een vissige week op VK, Canina had ook zoiets.

  2. niko says:

    Mooie vonst en leuk wat je er mee doet!
    Inderdaad tis vis week op het vk blog!

  3. klaas says:

    "In de Middeleeuwen werd het vlees gezien als lekkernij en welkome aanvulling op het ‘normale’ dieet. In 1148 kende Engeland zelfs een regel die van alle gestrande bruinvissen de tong als delicatesse veiligstelden voor de koning."
    Bruinvisvinnensoepje Rami?
    "In de Gouden Eeuw beschouwde men een gestrande walvis niet langer als lekkernij maar vooral als voorbode voor rampspoed."
    Oei… d’r hangt je iets boven het hoofd…

  4. Morgaine says:

    oh, waarom vind ik nooit zoiets.. Ik ben gek op botten.

  5. Canina says:

    Ha, something fishy is in the air! (Mijn dooie vis was niet zo groot en lag in zoetwater).
    Ik vind het vooral een lugubere vondst omdat ’t me doet me denken aan de staart van een zeemeermin :-(Reactie is geredigeerd

  6. Ramirezi says:

    @Klaas; oeps, hoop dat het meevalt…
    @Canina; ja, als je goed kijkt is de staart een beetje mensachtig roze…

  7. Daan Westerink says:

    Ik vind het niet eens luguber. Wel bijzonder, en de vraag rijst hoe het dier aan zijn einde is gekomen. En waar de rest is.. Op een kotter?

  8. klaas says:

    Rami, Bedankt voor deze
    …….KADAVERMELDING……
    (struikelwoord)
    Luguber verhaal. Gisteren http://www.exto.nl/gallery/detail/id/273655.html ze nog in de oceaan. Er is een team van 32 rechercheurs op deze zaak gezet begrijp ik…Reactie is geredigeerd

  9. Maria-Dolores says:

    mooie vondst… ik zat me eerst af te vragen of je gisteren en vandaag aan het spijbelen bent, maar bedacht toen dat het waarschijnlijk voorjaarsvakantie is. veel plezier in ieder geval 🙂

  10. Ramirezi says:

    @Klaas; ja, precies die van Erlinde Ufkes Stephanus, de staart dan….
    @Maria-Dolores; wel vrij maar niet naar buiten door het weer… Leest wel lekker weg, zo binnen, "de Wereld van Sofie" is uit, nu al weer halverwege "de menselijke maat", van Salomon Kroonenberg. Allebei goed !

  11. Annelies says:

    Die tweede foto, een stilleven..

  12. Anna says:

    vissig
    vanwege vasten?
    bijna Pasen?

  13. annet says:

    Dat was weer een vrolijkerd.

  14. Ramirezi says:

    @Daan; Het NIOZ en Wageningen-IMARES verrichtten najaar 2006 onderzoek naar de mogelijke oorzaken van de sterke stijging van het aantal strandingen van Bruinvissen.
    In september 2006 werden de lichamen van 64 gestrande bruinvissen, die eerder dood op de Nederlandse kust waren aangespoeld, door Mardik Leopold van Wageningen-IMARES en Kees Camphuysen van het NIOZ op Texel onderzocht. Zij werden hierbij geassisteerd door een internationaal team van experts uit binnen- en buitenland. Het percentage slachtoffers van verdrinking in visnetten bedroeg 54-70%. Het specifieke visserijtype dat deze sterfte veroorzaakt kon niet worden vastgesteld.
    Er waren in 2006 twee perioden met zeer frequente strandingen. Een eerste golf vond plaats in de lente. Dit waren vooral gezonde, vers dode dieren met volle magen. Een tweede golf vond plaats in de zomer. Deze golf vertoonde een vrijwel tegenovergesteld beeld: vooral ongezonde dieren met geringe vetreserves en vaak ook lege magen.
    Het volledige rapport kun je via http://www.nioz.nl/nioz_nl/ff755c96a871e5531806814387b5214e.php#b1312nl downloaden.

  15. viktor loman says:

    Hebben ze natuurlijke vijanden of zijn wij het weer met onze sleepnetten?
    rené

  16. Broertje says:

    Coole foto’s, heb ik nog nooit gevonden op mijn strandbezoekjes in Julianneville-sur-Mere. Hier is het bij een glade licht deinende zee ook mooi sealife spotten. Gisteren wat spuiters voor de boeg en een springende merlijn of zoiets. Verder de hele dag vliegende vissen die scheren over het wateroppervlak. Verlang echter ondertussen ook gewoon wel naar een koud strand! Groeten vanaf de Westkust van Afrika.
    Broertje

  17. bert says:

    prachtige vondst ! Nu ja, prachtig is misschien niet gepast, maar toch … Ik heb zelf altijd al een fascinatie gehad voor skeletten – mijn leukste ervaring daarmee was in de Gobi woestijn in Mongolië, waar ik zelf een dinosaurusskelet samenstelde (al was het dan met beenderen van een paardenskelet … :-))
    Maar later kon ik er op de zwarte markt wel een pas opgegraven dinosaurusschedel kopen – niet gedaan natuurlijk, er staan zware straffen op, maar alleen al de schedel mogen vasthouden en fotograferen was een ervaring die eeuwig bijblijven zal – ik voelde heel even de oerkracht door me heengaan …Reactie is geredigeerd

  18. Kumari says:

    bijzondere vondst zeg!
    (wat is ‘vondst’ eigenlijk een mooi woord)

  19. de Stripman says:

    @ Sjoukje, Klaas en Canina: Wat Rami natuurlijk wel weet (en jullie wellicht ook) is dat de bruinvis geen vis is, maar een zoogdier. Het vlees moet dan ook meer op rundvlees lijken dan op kabeljauw. Het maakt je nieuwsgierig naar de smaak van bruinvisvinnensoep (als Ossenstaartsoep ?). Op mijn eigen blog (even reclame) gaat het vandaag over vogels…;-)

  20. Daan says:

    gvd, tot 70 procent van de aangspoelde vissen zijn verzopen! Volkomen waardeloos wordt het leven zo. En dat mag natuurlijk allemaal in het kader van ‘vervelende neveneffecten, de economie gaat door’. Gelukkig wordt er binnenkort wel gesproken over de beperking van de visvangst.

  21. klaas says:

    Meerweibfleischwurst?
    Je staart staat genoteerd Rami.

  22. Ramirezi says:

    @Bert; Gaaf, ik weet niet of ik de verleiding had kunnen weerstaan om die dinoschedel mee te nemen…
    @De stripman; van de aanblik werd ik niet erg hongerig…
    @Daan; wat spoelen er véél aan hè, schrok ik ook van….

  23. Jacopone says:

    Rami, het doet me plezier dat je "De wereld van Sofie" hebt gelezen. Iedereen kijkt je meewarig aan als je vertelt dat je het hebt gelezen: filosofie voor kinderen. Ik heb het genoten en ik weet niet waar mensen de wijsheid vandaan halen als ze het zelf niet gelezen hebben. Vooroordelen volgens mij.
    Als ik die botten gevonden had, had ik ze mee naar huis genomen en schoongemaakt. Ik hou van botten (nog zo’n afwijking!) Groet

  24. bert says:

    1000 dollar Rami ! Volledig intact, de verharde grond moest je nog wel verwijderen. Aan de andere kant : 5 tot 10 jaar in een Mongoolse gevangenis, en ook nog overstappen in Moskou … Ik koos dan maar voor af en toe een bezoekje aan een museum …

  25. de Stripman says:

    Het zou ook kunnen, Rami, dat er meer aanspoelen omdat er de laatste jaren meer bruinvissen in de Noordzee voorkomen. Niet alles hoeft een negatieve oorzaak te hebben. Maar ik geef toe: ik zou van deze staart ook geen soep meer koken…;-)

  26. Bep says:

    Heel mooi dat je dit hebt gezien. Je moet er ook oog voor hebben. En dat het dan ook wordt doorgegeven voor de meldingen. Jaren terug heb ik eens foto’s genomen van een aangespoelde potvis dacht ik. Moet de foto’s eens opsporen want het is al wel een tijdje geleden en volgens mij is hij nu in het museum Kijkduin.

  27. Tante Til says:

    Aparte vondst. Ik kom nooit zoiets tegen…
    Mooi boek he, ‘De wereld van Sofie’? Misschien moet ik hem weer eens herlezen.

  28. boskat says:

    Daan / 28-02-2007 11:31
    gvd, tot 70 procent van de aangspoelde vissen zijn verzopen! Volkomen waardeloos wordt het leven zo. En dat mag natuurlijk allemaal in het kader van ‘vervelende neveneffecten, de economie gaat door’. Gelukkig wordt er binnenkort wel gesproken over de beperking van de visvangst.
    Wel gemakkelijk roepen he Daan,zou ook kunnen inderdaad dat er meer bruinvissen voorkomen,of dat ze in schroeven van schepen terecht komen ,ook dat is nog een mogelijkheid
    Dan alle scheepvaart ook maar verbieden?
    Het is ook mogelijk natuurlijk dat ze in een net terecht komen
    Is het dan niet verstandiger om methoden die dat tegen gaan zoveel mogelijk te ontwikkelen in plaats van visserij te verbieden?Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

