Dit meisje heeft het voorjaar in haar hoofd

Watersalamanders brengen de winter door op het land. De beestjes kruipen voor de winterslaap onder stenen, hout en andere rommel. Dus als je watersalamanders in je vijver hebt, dan moet je ook een overwinteringsplekje voor ze maken. Een rommelige stapel stenen is vaak al genoeg.

In het vroege voorjaar keren ze terug naar het water voor de voortplanting. Dat is een leuk gezicht. De mannetjes wapperen in het water druk met hun staart richting de vrouwtjes, die daar als het goed is enorm van onder de indruk raken. Ook het leggen van de eitjes is apart om naar te kijken; het vrouwtje vouwt de eitjes zorgvuldig met haar achterpootjes in blaadjes waterpest.

Het vrouwtje hierboven kwamen we vanmiddag tegen in de vijver.

Voor haar is het voorjaar begonnen.

15 Responses to Dit meisje heeft het voorjaar in haar hoofd

  1. Zilver says:

    De mannetjes wapperen met hun staart, zo herkenbaar! ;^)
    Mooie foto en ik zal een rommelig hoopje stenen achterlaten voor de herfst, voor de meisjes.

  2. K says:

    Dat zou ik zeggen Rami! Wat kijkt ze jou verliefd aan hè?
    Zilver! Wapperen, welja! ha ha!

  3. Zilver says:

    Nou je het zegt K, ze ziet de volle maan in Ramirezi en dat is niet zo raar, hij heeft de maan nog op zijn netvlies van het mooie foto’s maken vorige week zaterdag. Dan werd het toch bijzonder heftig met volle maan en die gladde meisjes en jongens?

  4. Maria-Dolores says:

    mooie foto. nooit geweten dat ze (voor een leek als ik in ieder geval) zo op een kikker lijken.

  5. ScrambleX says:

    HOE kom jij aan die foto van MIJN vrouw ????
    😉

  6. sjoukje la española says:

    Guapa!
    Lief en mooi beestje.

  7. Ramirezi says:

    @ScrambleX; laat ze het maar niet lezen….

  8. doranne says:

    wat een schatje, is zij zomaar uitzichzelf je tuin en vijver in gekomen

  9. Anna says:

    dus dus het is lente!

  10. Ernst says:

    Ja klopt, de eerste salamander zag ik 23 februari al in mijn vijver. Dat was een mannetje, maar nog weinig gewapper. Daar is het nog te koud voor denk ik. Deze week zag ik er opeens drie bij elkaar. Ook nog geen gewapper.

  11. Broertje says:

    Ik wist het, tegen de tijd dat ik thuiskom begint het voorjaar. De laatste loodjes zijn nog steeds het zwaarst.
    Broertje

  12. eva says:

    Voor mij ook want: een bak violen in de tuin!
    Leuk om dit beestje op deze manier te zien.
    Kijk je er toch weer anders naar.
    Mooi close-up!
    gr eva

  13. Ramirezi says:

    @Doranne; een paar jaar geleden jonkies gekregen vanuit een andere tuinvijver…
    @Broertje; nog een paar dagen Jan !

  14. De Kale Doperwt says:

    Bij ons zijn niet alleen de salamanders maar ook de bruine kikkers al druk bezig! 🙂 Ze hebben het er maar druk mee.

  15. viktor loman says:

    Dat is ook sterk, dezelfde dag!
    rené

Geef een reactie

