Het verschil tussen een Krekel en een Sprinkhaan

Op verzoek van Eva even wat fotootjes die het verschil tussen een Krekel (de bovenste) en een Sprinkhaan (de tweede) duidelijk moeten maken. Met dank aan het RIA (Ramirezi Insect Archive).

Zonder een moeilijk technisch verhaal is het verschil makkelijk te onthouden met het volgende ezelsbruggetje; blaas de beestjes in gedachten op tot ze zo groot zijn als een flinke olifant. Zodra je denkt, dit is een buitenaards wezen waarop ik wel een Wookie (Star Wars) zie rijden, dan is het een Krekel.

Kan niet meer misgaan.

Gewoon omdat het een schoonheid is nog even een Sabelsprinkhaan hieronder, ik kon het niet laten.



En voor de echte liefhebbers:

De Bidsprinkhaan
Parende Sprinkhanen

33 Responses to Het verschil tussen een Krekel en een Sprinkhaan

  1. Frans Muthert says:

    Prachtige plaatjes, Rami!

  2. Zilver says:

    Die groene is prachtig!

  3. Zilver says:

    De parende zijn ook erg mooi, hoe vonden ze het dat ze gestoord werden?

  4. ScrambleX says:

    Ik zeg maar zo, ik zeg maar niets vandaag.
    Gisteren al kwaad bloed gezet op het thuisfront…haha.
    En nu HOP! De frituur in met die insekten.

  5. Bart says:

    Gelukkig uitsluitsel…

  6. Klaverblad says:

    Ik heb helemaal niks met insekten. Mijn tekort.Maar zo ga ik ze bijna nog mooi vinden.

  7. man met sombrero says:

    Heb ze altijd over een kam geschoren. Leerzaam en mooie creaties (zolang ze geen plaag vormen)

  8. Antoine says:

    Heeft de krekel ook windveren, als de kakkerlak?

  9. Annelies says:

    Leuk om te weten en mooie foto’s ! Kan je dan ook eens de kameel en dromedaris behandelen, die haal ik ook altijd doorelkaar !

  10. Motek says:

    ik zie de springbeestjes iedere week kort voordat ze in de bek van de gekko verdwijnen:-)
    momenteel stikt het van de lieveheersbeestjes in de tuin…heerlijk gezicht!
    komt er ook een special over de muggen ( niet te verwarren met de friese neefjes)?

  11. Ramirezi says:

    @Zilver; ze gingen gewoon door natuurlijk…
    @Antoine; windveren zegt me eerlijk gezegd even niets….
    @Annelies; let op de bulten…
    @Motek; mijn dochter heeft ook van die springers gebruikt voor het voeren van haar anolissen, ’s avonds bij de wijn zaten altijd naar getjirp vanonder de koelkast vandaan te luisteren…..

  12. annet says:

    Windveren zijn daklijsten aan de voorkant van een huis. Over de krekels: ik noem ze de afgelopen zomer: cicades. Ze knisperen bijna de hele nacht door. Ook aanwezig de afgelopen twee jaar: de groene veldsprinkhaan. Wel zo’n 5 centimeter. Hij vloog gewoon naar binnen. Zonder kloppen. Ik hoop dat ik de naam goed heb uit het hoofd:>)

  13. annet says:

    Man met: kan het niet laten Rami: de mens is een plaag!

  14. Ramirezi says:

    @Annet; Komen d’r ook al mannen zo maar bij je naar binnen vliegen dan ? 😀

  15. Anna says:

    heel fijn Ramirezi
    dat wordt weer dromen van beestjes vannacht
    niet van
    over
    dromen over beestjesReactie is geredigeerd

  16. Bep says:

    Wat maak je toch een prachtige plaatjes Ramirezi. En dan de uitleg er weer bij is het helemaal compleet en leerzaam.

  17. viktor loman says:

    Wat een beauties zeg, fantastisch
    rené

  18. De Kale Doperwt says:

    Jij kent ze uit je hoofd, wij hebben de gidsen maar weer een plank lager gezet, het bruist weer van het leven zo langzamerhand. Begin mei gaan we weer richting Texel, dan weet je helemaal niet waar je kijken moet 😉

  19. eva says:

    Hartelijk dank Rami!
    Dit is een prachtige serie die veel verduidelijkt!
    En gelukkig heb ik meestal een fietspompje bij me, daarmee moet het toch lukken!
    gr eva

  20. Beus says:

    Mooie verzorgde nagels.
    Bedankt voor dit leerzame blogje.

  21. Broertje says:

    Heel mooi, toch maar weer naar Frankrijk?
    Vaar er vandaag langs dus kan misschien wat reserveren voor je!
    Broertje

  22. tatiana says:

    So small and indeed beautiful, but just why do they give such shivers? They don’t bite, but seeing them on a human hand (even g-zellion times bigger than their whole body) is scary all the same…

  23. marlis says:

    ha die meester (even off topic) ik verwijs net bij nico naar hier om jouw lijst met foto’s van blogplekken (peeskamertjes) maar je hebt de lijst niet meer! zonde 🙂

  24. K says:

    Die sabel ziet er vervaarlijk uit! Daar wil ik geen prik van krijgen. Maar een mooi insect!

  25. Ramirezi says:

    @Tatiana; some of them bite !
    @Marlis; peeskamertjes is d’r inderdaad af, zat geen leven meer in en de links klopten ook regelmatig niet meer….

  26. Antoine says:

    Windveren zijn te beschouwen als sensoren voor luchtbewegingen. De kakkerlak heeft dergelijke windveren, die via zeven grote neuronen de kakkerlak signalen geven te vluchten in de tegengestelde richting van de luchtbeweging. Vandaar dat de kakkerlakken je vaak te vlug af bent, met uitzondering van een snelle beweging van bovenaf. Derhalve is een stampende voetbeweging snel genoeg om een kakkerlak te vermorzelen….

  27. Beus says:

    Antoine, waarom begin je nu opeens over die Feyenoorders?

  28. Antoine says:

    @Beus: Pardon mis ik iets?:) Ik krijg nu het idee dat ik dankzij mijn langdurige afwezigheid in Nederland wat belangrijk nieuws heb gemist?:)

  29. Beus says:

    Ajaxieden noemen Feyenoorders kakkerlakken.
    Meer is het niet.

  30. Ramirezi says:

    @Antoine; ha weer wat geleerd ! Maar van kakkerlakken fijnstampen schijn je er juist meer te krijgen (eitjes ?)…
    @Beus; voetbal – daar snappen Antoine en ik niks van joh….

  31. Antoine says:

    @Ramirezi, inderdaad zou een fijngestampte kakkerlak wat eitjes kunnen achterlaten:) Maar voor dat moment ben je even van dat beest verlost. Hier in Brazilië heeft de teenslipper een extra functie: het doodmeppen van de kakkerlak.
    Wat betreft de windveren: tijdens mijn studie in Amsterdam werden kakkerlakken gebruikt tijdens practicumcolleges over neurofysiologie. Lichtreceptoren in de sprinkhaan, windreceptoren in de kakkerlak. Boeiende experimenten!

  32. Ramirezi says:

    @Antoine; leuk! Zelf net een paar dagen aan het vissen (ponen) ontleden geweest met mijn leerlingen. Dat soort dingen maakt toch weer wat meer los dan alleen een plaatje in het boek…

  33. ton says:

    en hoe maken die krekels nou een soms heerlijk maar oorverdovend geluid

Geef een reactie

