Tuinfilosofie voor gevorderden (Deel 7)

Prachtig tuinweer weer waarde gelovigen, tot genot van ons aller tuinfilosofisch genootschap, maar tot verdriet van alle patiënten met hooikoorts.

Van ons tuinfilosofen wordt een zekere kritische houding verwacht met betrekking tot de betekenis van het woord. Daarmee bedoel ik niet het woord van een eventuele opperfilosoof, maar het woord in het algemeen.

Zo zal het beeld van een onkundige bij het woord ‘katje‘ al snel richting het harige zoogdiertje gaan dat slechts negatieve invloed op onze tuin heeft in de vorm van onfrisse fecaliën. Terwijl heren met een overdosis van het autisme veroorzakende hormoon testosteron bij ‘katje’ al snel in gedachten richting de stoeipoes zullen gaan.

Wij tuinfilosofen hebben echter dankzij het jarenlange celibataire leven de ware betekenis weten te achterhalen. Een ‘katje’ is de bloem van een wilg (Salix) en groeit uit de zijknoppen van een éénjarige twijg.

Voor diegenen onder u waarbij het tuinfilosofisch celibaat problemen geeft, eindigen we dit keer met een wijze uitspraak van apostel Paulus; “Het is beter te trouwen dan van begeerte te branden.”

27 Responses to Tuinfilosofie voor gevorderden (Deel 7)

  1. momeho says:

    Je kent toch wel meer varianten van katje? Ik ben benieuwd!
    overigens, vind je het erg als ik het niet met Paulus eens ben?

  2. Pas&Ivy says:

    @Ramirezi & Momeho: ik vraag me ernstig af of Paulus zich toenterijd zo strikt aan zijn eigen stelregel heeft gehouden 😉
    Wat de tuinfilosfie betreft: ik ga zometeen eens tussen het ontbolsterende groen de filosofie bijlage van het NRC doorspitten in het zonnetje.
    (Pas)

  3. antoinette says:

    Prachtige foto’s van wilgenkatjes, ben benieuwd of je ook anderen katjes in de tuin hebt, zoals van de haagbeuk en berk, mijn kwelbomen. Ik vind ze wel mooi, voral de ruwe berk maar o dat stuifmeel 🙂

  4. Zilver says:

    Mooie foto’s voel met mijn ogen de zachtheid.
    Ik lig al op mijn knietjes en bekijk het moois dat tussen de tegeltjes groeit, bekijk hoe ik begin maart de druif heb gesnoeid, verhef mijn gezicht tot moedertje zon en zeg wat ja, en amen, vandaag zit ik niet achter de ramen. HAJELOELA!

  5. erik says:

    schitterende foto’s van de katjes. Als je hooikoorts hebt, zeker geen bloeiwijze om zonder handschoenen en mondkapje aan te pakken. Maar mooi is het katje …

  6. Ramirezi says:

    @Momeho; heb jij een staartje ?
    @Antoinette; verder alleen zwerfkatjes….

  7. kees smit says:

    Ik hou het liever bij elzenkatjes en elzenproppen en bij gewone poezen, maar wat een mooie foto’s.

  8. momeho says:

    @Rami,
    nee, maar mijn hond wel!

  9. bert says:

    hele mooie detailfoto’s … helemaal lente !

  10. Francis says:

    HIj is mooi
    een erg goede serie
    tof dat je er weer een plaatste

  11. annet says:

    Leuk weer en dan straks het bloeiende hondsdraf, de galopperende paardenbloemen, de berenklauw die zo lekker steekt en de kattenstaarten. Zie: mijn Snorharenblaadje.
    Rami: komt strokoorts ook voor?
    :>)

  12. annet says:

    Prachtige foto’s trouwens!

  13. Phelan says:

    @ Ramirezi,
    Sublieme foto’s!! Vertel eens wat meer technische details, merk e.d. van je toestel ajb!

  14. Ramirezi says:

    @Annet; daar kun je ook behoorlijk alergisch voor zijn ja….
    @Phelan; Canon A700…

  15. marsjan says:

    Prachtige foto’s. Ik schaam mij diep ben veel te lang al niet meer hier wezen kijken….ga ik nu doen! Groet Mjan.

  16. ijskastmoeder says:

    Wauw, jouw macrostand draait overuren. Wat een beauty’s!

  17. hippocampi says:

    Prachtige foto’s. Beslist een bijzondere tak van sport, de tuinfilosofie. Ik heb overigens vruchteloos (wilde mij wat inlezen) gezocht naar de tuinfilosofie voor beginners.

  18. Bep says:

    Inderdaad andere katjes dan die van mij maar heel erg mooi en natuurlijk ook weer zeer leerzaam. Ook van mij een dubbele aanbeveling!

  19. Starry Night says:

    Dikke aanbeveling natuurlijk. Mooie foto’s weer! (ik kom hier trouwens binnenzeilen via Bep ; dat was handig van je, haha)

  20. PLEUN says:

    LIEFFFFFF!

  21. Galadriel says:

    prachtige foto’s Rami

  22. viktor loman says:

    Prachtig als je iets van zo dichtbij ziet.
    groet rené

  23. de Stripman says:

    Jammer genoeg heb ik geen wilgen op mijn balkon. Wel een berkenboompje en ik zag vanochtend dat hij/zij aan het uitlopen is. Het is onderhand al een flinke boom van een meter of drie hoog, maar hij/zij heeft nog nooit gebloeid. Heeft de tuinfilosoof daar een verklaring voor ?

  24. Ramirezi says:

    @De stripman; als je er regelmatig tegen praat zou je verpotten kunnen proberen, grotere pot met verse potgrond…

  25. Gré says:

    Wat een schitterende foto’s!!!! Dit is HET lentegevoel.

  26. de Stripman says:

    Ik zal het eens met een goed gesprek proberen, Rami, een nog grotere pot past niet op mijn balkon…;-)

  27. Pingback: Tuinfilosofie voor gevorderden (Deel 9) « Ramirezi

Geef een reactie

