Een avondje in de Scholekster crèche

De oudste Rami-zoon besloot gisteren na het avondeten dat hij nog even een stuk ging rennen. Een beetje lachend keek ik hem na, al rennend met zijn buik vol patat en frikadellen. Hij bleef behoorlijk lang weg, dus ik dacht; vast niet goed gevallen die vette hap.

Eenmaal weer thuis was hij super enthousiast; hij was naar het strand gerend en had daar een hele tijd zitten kijken naar een Scholekster (Haematopus Ostralegus) crèche. Dat leek de twee andere Rami-kids ook wel iets, dus vandaag gingen we met z’n vieren kijken of de crèche nog open was.

Na een kilometertje lopen op het strand was het raak; daar zagen we een grote groep “bonte pieten” zitten en inderdaad, tussen de volwassen dieren zagen we een mooi cirkeltje met juvenielen.

Hoewel ik zelf heel klein naderbij was geslopen, liepen enkele andere ‘badgasten’ zo stevig achter mij langs dat de ouders op werden geschrikt; grappig genoeg bleven de jonge dieren allemaal wel zitten.

De volwassen Scholeksters maakten een rondvluchtje en kozen een nieuw plekje aan de zeekant. Even later vlogen ook de juvenielen daarheen. Gelukkig, want ik was even bang dat ze niet konden vliegen en dat ze dus gescheiden van hun ouders een makkelijke prooi zouden vormen voor rovers.

Eén van de juvenielen gedroeg zich al als een échte hangjongere; hij had al bling bling in de vorm van enkele geel en witte ringen om zijn poot.

Scholeksters zijn trouwens best apart; het zijn de enige steltlopers die hun jongen voeren. Zowel pa als ma snijden voor de hele kleintjes keurig het vlees uit een Kokkel !

Op de terugweg zagen we nog iets grappigs; de Scholeksters stonden lekker op één poot van de zonsondergang te genieten. Toen we langs liepen, wilden ze wel de afstand voldoende groot houden, maar namen ze niet de moeite om hun opgetrokken pootje weer uit te klappen.

Met als resultaat enkele tientallen voor ons uit hinkelende Scholeksters.

25 Responses to Een avondje in de Scholekster crèche

  1. Bart says:

    haha, mooi die hinkelende scholeksters 🙂
    goed gezien weer!
    dieren blijven ons verbazen

  2. niko says:

    Ze hebben het wel naar hun zin zo te zien. Gezellie zoh saampjes aan zee! Wat Bart zegt, dieren blijven ons verbazen!
    Prachtige foto’s!

  3. erik says:

    Vooral de foto van "onderaf" naar de scholeksters gezien vind ik geweldig genomen. Mooie foto

  4. Alexandra says:

    wat een mooie lijnen op die eerste foto!

  5. Rene Scheffer says:

    Mooi….doet me gelijkdenken aan films als Nemo en Happy feet, al die lieve kleine scholekstertjes braaf luisterend…

  6. Doortje says:

    wat bijzonder. En mooie foto’s ook.

  7. K says:

    De eerste foto voor mij. Mag zo op een kalender verschijnen. Mooi vogeltjes zeg!

  8. antoinette says:

    Mooie foto’s van leuke vogels, ze broeden ook hier [Meers, Limburg] langs de maas. Ik heb het eerste paartje weer gezien. Een teken dat het echt voorjaar is.

  9. Klaverblad says:

    Dat je met een frikandellenmaag toch zoveel oog kunt hebben voor natuurschoon is uitermate bemoedigend.
    Ik heb een voorkeur voor solitaire objecten en zou die ene scholekster die de andere kant op kijkt of op een havenpaaltje zit hebben geschoten. Neemt niet weg dat ik hier ook van genoten heb.

  10. Galadriel says:

    Wat een prachtige bijdrage Rami… Zo heerlijk de zee en het strand op loopafstand.

  11. Morgaine says:

    Dank voor de fotos en het verhaal:)

  12. Pas&Ivy says:

    @Ramirezi: Mooie foto’s (met name de onderste) en een leuk verhaal. Ik krijg er gewoon zin van om naar de zee te gaan, maar dat is op dit moment helaas niet mogelijk.
    (Pas)

  13. de Stripman says:

    Mooie foto’s ! Dat van de voerende scholeksters hebben we hier, toch zeker 50 kilometer van het strand, de afgelopen jaren zelf mee kunnen maken. Er broeden namelijk scholeksters op het dak van onze flat, of als we geluk hebben, want dan kunnen we het beter zien, op die van de buren. Ik heb er ook wel eens foto’s van gemaakt, maar lang niet zulke mooie..;-)

  14. Ramirezi says:

    @Klaverblad; solitair doe ik de volgende keer….
    @De Stripman; bij m’n schoonouders zitten ze ook elk jaar op het dak – soms met dramatische gevolgen als ze na verloop van tijd letterlijk van het dak afspringen…

  15. Pleuntje says:

    Heb ze ook gezien en gehoord, gisteren, 31 maart, en ze hadden het nog steeds over een bijzonder bezoek van een bijzonder 4-tal.
    Konden er maar niet over uit.
    Genoeg stof voor minstens nog een week.
    En de vraag of jullie nog eens terug willen komen.

  16. hippocampi says:

    bedankt voor de wandeling

  17. Ramirezi says:

    @Pleuntje; leuke manier van reageren heb jij !

  18. Maria-Dolores says:

    mooie vogels! en bedankt voor het buitenkansje, ze een keer van zo dichtbij te kunnen zien…

  19. Heer_Lot says:

    mooie pictures Ramirezi 😉

  20. de Stripman says:

    Ja, volgens mij gaat het vaak fout met die dakbroeders. Van de 5 à 6 jaar dat ze al hier broeden heb ik pas 1 keer met zekerheid geconstateerd dat er een jong met succes uitgevlogen is. Dat wil niet zeggen dat het alle andere keren fout is gegaan, ik zie ook niet alles, maar toch… Het is maar goed dat scholeksters tamelijk oud kunnen worden…;-)

  21. Zwollywood says:

    Op de foto staat dat ze gemaakt zijn in maand 4 en wel de eerste dag in 2007.
    Dit log plaats jij op 31 mei.
    Rami even serieus…de juveniele scholeksters vertonen een jaar nadat ze uitgekomen zijn toch niet meer dit gedrag. Wanneer heb je deze foto’s werkelijk gemaakt?

  22. Ramirezi says:

    @Zwollywood; foto’s gemaakt op 31-03-2007, ’s avonds om ongeveer 19:30 uur. Dezelfde avond op de blog om 22:45 uur. Geen idee hoe oud deze jonkies werkelijk zijn – het lijkt mij wat vroeg om ze van dit jaar te laten zijn, dus mogelijk zijn ze van vorig jaar ? Ik heb nog in vogelgidsjes zitten kijken, maar kon nergens een plaatje vinden van een aantal Scholeksters van verschillende leeftijden…

  23. Zwollywood says:

    Ze zijn niet van dit jaar…maar mogelijk worden ze nog wel juveniel genoemd, dat is een vol eerste jaar.
    Ze zijn echt niet van 2007 omdat de scholekster nu pas ons land binnenkomen…
    .jonkies zijn er over 2 maanden denk ik pas….en die moeten dan nog groot worden.
    Ik ga je log eens voorleggen aan de lokale vogelvereniging hier…als ik meer weet hoor je het…ik vind het groepsgedrag wel mysterieus.

  24. hans tetteroo says:

    Ramirezi, wel wat laat maar volgens mij zijn het adulte steenlopers in winterkleed.

  25. Ramirezi says:

    Zou ook best wel eens kunnen Hans, dat was even een blinde vlek. Ik had je reactie inderdaad eerder gemist. Voor mij heb je de gouden verrekijker gewonnen (maar die had je natuurlijk al…)…

Geef een reactie

