Wat gebeurt er in hemelsnaam met de Bruinvis ?

Nog niet zo lang geleden vond ik op het strand een stuk Bruinvis. Een vreemde vangst; alleen maar een stuk staart. In eerste instantie denk je, zeker in de schroef van een schip terecht gekomen. Toch zijn er steeds meer signalen dat er meer aan de hand is.

In het rapport Bruinvisstrandingen in Nederland in 2006 komt het volgende tabelletje voor:

Tijdvak—————Gestrande Bruinvissen in Nederland
1970-1979———————-17 per jaar
1980-1989———————-26 per jaar
1990-1999———————-44 per jaar
2000-2006———————207 per jaar

Zojuist heb ik even op Walvisstrandingen gekeken; in 2007 zijn nu al 85 Bruinvissen op het strand aangetroffen. Dat is wel heel erg veel. Ook al neemt het aantal Bruinvissen toe de laatste jaren, het is een soort die op de rode lijst staat. Daar zouden we dus heel zuinig op moeten zijn.

Het wordt echter nog vreemder als je bekijkt hoe de dieren aanspoelen. Tot de publicatie van het bovengenoemde rapport werden veel dieren gevonden die waren verdronken, waarschijnlijk ten gevolge van bijvangst. Na de publicatie werden steeds meer dieren gevonden die aan stukken gesneden waren, net zoals degene die ik vond.

Bioloog Cees Camphuysen heeft het vermoeden dat deze dieren aan stukken worden gesneden om bijvangst te verhullen. Door het in stukken snijden zouden de delen eerder worden opgegeten of vergaan dan dat ze aanspoelen. In de Volkskrant van afgelopen zaterdag wordt bij een artikel over de robbenjacht ook verwezen naar deze praktijk; “Terwijl de dolfijnachtige Bruinvissen als verminkte kadavers op Nederlandse stranden aanspoelen – vermoedelijk verdronken in staand wand en vervolgens met messen bewerkt – maken in Canada zeehondenjagers zich op om hun jaarquotum van 270 duizend zadelrobben te gaan schieten en neerknuppelen.”

Twee praktijken om je voor te schamen.
afbeelding van fiskeiskelderviken

20 Responses to Wat gebeurt er in hemelsnaam met de Bruinvis ?

  1. Woudje says:

    Heb net het artikel in de papieren VK gelezen en moet tot mijn schande bekennen, hoe abject ik de bijvangst ook vind en mijn hart zich omdraait wanneer Japanse "wetenschappers" een walvis aan de staart aan boord trekken van een walvisvaarder ik niet een visje minder eet.

  2. Frans Muthert says:

    =Tot de publicatie van het bovengenoemde rapport werden veel dieren gevonden die waren verdronken, waarschijnlijk ten gevolge van bijvangst=
    =deze dieren aan stukken worden gesneden om bijvangst te verhullen.=
    Leg ’s uit Rami, ik weet, als dom blondje, niet wat ik me daarbij moet voorstellen.

  3. Galadriel says:

    ik word altijd erg triest van deze berichten. Vanmorgen vroeg mijn dochter wat ik zou doen wanneer ik een miljoen euro zou winnen… ‘een stuk zee kopen…’zei ik toen… welk stuk is het beste denk je?

  4. moedermethond says:

    Ik heb wel eens gehoord dat dolfijnen tot de bijvangst van tonijn gerekend worden. Daarom eet ik al sinds jaar en dag geen tonijn meer. Een druppel op een gloeiende plaat, ik weet het, maar je moet iets.

  5. Ramirezi says:

    @Frans; moedermethond legt het al uit; bijvangst zijn vissen of in dit geval zoogdieren die je niet mag of wil vangen, maar die toch in je netten terecht komen. Het verhaal is dat de vissers de Bruinvissen aan stukken snijden om te voorkomen dat ze aanspoelen, maar dat doen ze toch, alleen dan in stukken. (ik zal dat stukje in het verhaal iets uitbreiden ter verduidelijking…)
    @Galadriel; ik hoop dat de Waddenzee zich weer wat gaat herstellen in de toekomst, dan is het nu een goede investering…
    @Woudje en Moedermethond; misschien kunnen jullie er samen over praten ?Reactie is geredigeerd

  6. antoinette duijsters says:

    Een druppel op een gloeiende plaat, ik eet geen vis, geen vlees en zuivel alleen diervriendelijk. Ik kan gewoon niet doen alsof ik van niets weet.Het bericht over bruinvissen is wel duidelijk wie kan een bruinvis aan stukken dan een mens, dieren hebben geen messen.

  7. Helena says:

    Ja ik las ook zoiets over de bruinvissen. Zonde!
    Met "dank" aan de betreffende vissers..
    En hoe zit het met heelhuids aangespoelde bruinvissen?

  8. Manus says:

    Misschien weten de bruinvissen iets wat wij nog niet weten…

  9. Pas&Ivy says:

    Over dat aan stukken snijden van bijvangst had ik ook al eens gelezen. Maar ook dat zeezoogdieren soms massaal zelfmoord plegen. Als gevolg van verstoorde radar? Te veel geluid onder zee.
    Ja ik word ook altijd heel ongelukkig van dit soort verhalen.
    Ooit De Zwerm gelezen (Frans Schatzing)? Daarin komen zeedieren in opstand. Ik steun ze van harte!!!
    (Ivy)

  10. ely says:

    Dat er steeds meer Bruinvissen aanspoelen is niet zo vreemd
    Het is onder de Nederlandse kust vergeven van de haring, waar die bruinvissen op af komen
    20 jaar geleden bijvoorbeeld zag je vrijwel nooit een bruinvis in de Nederlandse kustwateren, om de omgekeerde reden, nl dat er toen bijna geen haring was
    Dat er toen geen haring was ,was ook weer logisch ,omdat het toen vergeven was van kabeljauw
    In 1975 voer ik op een haringtrawler, toen voor het laatst vrij op haring gevist mocht worden
    Onder de Engelse en Schotse kust leefde het toen van de Bruinvissen (en van de haring)
    Deze vissen zwommen met ons mee als we aan het zoeken waren om haring
    Ik heb toendertijd zo’n bruinvis wel uren met ons mee zien surfen op onze hekgolf
    Zodra we op onze echoloden haring zagen en het net uitvierden zwommen de bruinvissen in rondjes om ons heen
    Zodra we het net weer haalden lagen ze in een grote kring om ons heen, af en toe op hun staart lopend om te kijken wat wij deden
    Zodra er een klein gaatje in het net zat waar haring uit stroomde,zag je ze onder je schip door flitsen om de ontsnapte haring te verschalken
    Vrijwel nooit kwam er toen een bruinvis in de netten van zo’n trawler terecht
    Dat er nu zoveel verdronken bruinvissen zijn heeft te maken met de visserij met staand want
    Dit is een gordijn van netwerk wat in zee hangt om vis te verschalken wat in de mazen verstrikt raakt
    Zo werd vroeger bv ook haring gevangen met de “vleet”
    Die visserij met staand want bestaat ook al jaren, maar nu er zoveel meer bruinvissen zijn, raken er natuurlijk ook meer verstrikt in dit netwerk
    Dat ze kapotgesneden worden om de zaak te verbloemen is mogelijk
    Maar, laat dat duidelijk zijn, er worden geen levende vissen verminkt door de vissers
    Het is dus niet vreemd dat er zoveel meer strandingen zijn
    Er zijn ook zeer veel meer bruinvissen

  11. Oliphant. says:

    Goed verhaal en een goede verklaring van Ely. Kan ik in meegaan. Dode bijvangst vernietigen, lijkt me goed mogelijk.

  12. Alexandra says:

    Wat naar… eet zelf geen vlees, nauwelijks vis. tonijn is nog een van de weinige die ik wel eet. Dolfijnvriendelijk gevangen, staat er dan op. Maar over bruinvissen geen woord…

  13. marsjan says:

    De cijfers liegen er niet om. En vissen in stukken snijden om iets te verbloemen vind ik hoe dan ook onaanvaardbaar! (@Ely: er worden geen levende vissen verminkt door de vissers)

  14. anoniem says:

    Het enige wat ik bedenken kan,waarom ze een verdronken bruinvis in stukken hakken, is als zo`n vis helemaal in het netwerk verward is,dat ze dat beest wel in stukken moeten snijden om het net heel te houden
    En dat je dat niet voor de lol doet, moge duidelijk zijn
    Want zo`n lijk van een bruinvis stinkt zo verschrikkelijk, daar ga je dus van over je nek

  15. ely says:

    Dat was ik dus

  16. Morgaine says:

    Dit zijn noodzakelijke berichten, dank Rami.

  17. Ramirezi says:

    @Ely; als er zoveel Bruinvissen sterven doordat er met staand wand gevist wordt, dan zou je toch als vissers moeten zoeken naar een alternatief in plaats van zaken proberen te verhullen ?

  18. de Stripman says:

    Het is allemaal erg jammer. Maar mijn ondeugende ik vraagt zich af of misschien elk stuk bruinvis dat aanspoelt apart wordt meegeteld…;-)

  19. Mephisto says:

    Ik ben geen vegetariër en wens dat ook niet te worden. Ik heb echter totaal geen bezwaar tegen kweek (lamsbout, gemarineerd met komijn!!).
    Waarom doen ze dat bij vissen niet meer, en verbieden we de visserij in zijn geheel? Want we zijn met veel te veel om die bedrijfstak nog fatsoenlijk te laten gedijen..

  20. Pingback: De (grote) marine zoogdieren van ons kleine kikkerlandje. – Brand in de Natuur

Geef een reactie

