Je "ware" leeftijd

Een paar meter voor mij uit lopen twee struise dames door de supermarkt. Hoge hakken, strakke spijkerbroekjes. Mede dankzij de hoge hakken zijn ze net iets groter dan dat ik zelf ben.

“Zie je die twee daar lopen ?”, vraagt mijn vrouw vanachter haar boodschappenkarretje.
“Die zitten allebei bij Rami-junior in groep acht.”
Goeiemorgen, bepaald ouder dan je werkelijke leeftijd denk ik. Even later zie ik pas hun gezichten. Ik pas een oude wijsheid toe die ik ooit heb geleerd van mijn leraar handenarbeid; kijk naar iemands neus als je wilt weten hoe oud ze zijn. Inderdaad; twee groep acht neusjes, van die kleine wipgevalletjes met sproetjes.

Dat was gisteren. Vandaag zit ik voor mijn brugklasje. Een brugklasje met een omgekeerd probleem. Hier is de geestelijke leeftijd lager dan de werkelijke. Geestelijk zitten sommigen nog steeds op de lagere school, eenmaal opgelopen leerachterstanden zijn nu eenmaal behoorlijk hardnekkig.

Meindert zit normaal gesproken een beetje dromerig achter in de klas, maar nu zie ik hem druk in de weer met een stuk papier.
“Meneer Ramirezi, kom eens ?”, vraagt hij met glinsterende oogjes.
Ik loop naar hem toe.
“Kijk !”
Hij houdt het stuk papier voor mijn neus, waar met grote letters op geschreven staat; WIE DIT LEEST IS GEK !
Een soort van humor die je niet meer verwacht van een brugklasser. Vertederend eigenlijk.
“Jeetje Meindert, niet echt duidelijk geschreven, wat staat dáár nou ?”
Zonder enige twijfel draait Meindert het vel om en zegt triomfantelijk; “WIE DIT LEEST IS GEK !”
Ik geef hem een schouderklopje; “Nou Meindert, moet ik je eindelijk eens een keertje gelijk geven.”
Licht verbijsterd kijkt hij om zich heen en ziet allemaal lachende klasgenoten.
Dan snapt hij hem zelf ook en komt niet meer bij…

24 Responses to Je "ware" leeftijd

  1. Anna says:

    aaah wat een ellende Ramirezi kan je bovenstaande reactie deleten en deze ook, had zo iets leuks geschreven maar het wil niet vandaag ;-((Reactie is geredigeerd

  2. K says:

    Ik dacht meteen al: UITERAARD!

  3. Pas&Ivy says:

    @ramirezi: begrijpelijk stukje. Laat ’t maar lekker staan. Ik kan me er wel in vinden…
    @Anna: waarom wegggooien (‘deleten’ klinkt zo verdoemd onhollands cru)??? En, noggus Anna, niet alle dagen wil het even lekker meezitten, toch? Mij ook niet hoor…
    (Pas)Reactie is geredigeerd

  4. Doortje says:

    hij is weer leuk!

  5. Ramirezi says:

    @Anna; wat kan ’t bommen joh, gedeelde smart is halve smart…

  6. eva says:

    Heb het gelezen!!
    ;)))))
    gr eva

  7. Morgaine says:

    ach dan ben ik maar gek:)

  8. Daan says:

    Heerlijk, dat verandert dus nooit (wedden dat je die briefjes ook op het gym onder je neus krijgt?)

  9. waterjuffer says:

    leuk stukje en herkenbaar
    want ook juf
    een waterjuf

  10. Bart says:

    stik…heb het ook gelezen!
    variant op de ‘killing joke’…

  11. Woudje says:

    Haha, nog een meesterstruc !

  12. niko says:

    Oude grappen rotten niet, blijkt wel weer:)

  13. zintuigen says:

    Leuk leuk!

  14. peter louter says:

    Je zou eens een rondje Volendam moeten doen voor moeilijk vindbare wipneusjes met sproetjes.
    Gaf gisteren trouwens een gastles over psychiatrie op het Vmbo hier.
    "Mijnheer, mijn vader zegt dat depressie een ander woord is voor werkschuwheid"

  15. annet says:

    :>) een klasje geschikt voor mij…

  16. Rene Scheffer says:

    Blijft grappig dit soort kinderteksten

  17. ceesincambodja says:

    Maar voor een brugpieper..?
    Laat minister Plasterk het maar niet horen.

  18. de Kale Doperwt says:

    Er komen een hoop gekken langs hier, en ik ben er zelf ook een van. Leuk stuk weer.
    Groet van de Kale

  19. Frans Muthert says:

    Het blijft maar en het blijft maar….

  20. Pleunz says:

    Hier zet ik mijn petje toch echt ff voor af; hij (leraar/leerling/grap) is nog steeds leuk!

  21. Maria-Dolores says:

    :-)))
    toen ik het plaatje zag, dacht ik gelijk: wat heeft Rami een leuke humor, en toen schreef je: niet meer verwacht van een brugklasser…

  22. Antoine says:

    Meesterlijk!

  23. Soulmate says:

    nou griet je kan zelf hartstikke goed schrijven
    en je moet vaker zoon injektie nemen
    want dan ben je zonder grenzen
    wist jij van die vrouw bij de dokter??
    die dr zat overal aan en ging steeds verder bij die vrouw
    en op n gegeven moment had die vr er genoeg van en zei er wat van
    en toen zei die arts dattie bij artsen zonder gr werkte!!
    hahahahahahahahahaha
    ik vind dat zoooooon goeie

Geef een reactie

