Gevecht met een Gewone Strandkrab

Hij kijkt me strak aan en schat in wat mijn intenties zijn: “Wat moet dat vreemde wezen van mij ? Met dat rare weke huidje aan de buitenkant, zou hij soms net verveld zijn ? Misschien hard hij wel nooit uit. Wat een engerd !”

“Hij blijft maar in de weer met dat rare apparaatje, hij zegt iets over een foto voor zijn blog ? Wat is dát nou weer ?”

“Okee nu ben ik het zat, kom maar op, ik knijp je in je donder !”

Gelukkig ziet het er altijd bedreigender uit dan dat het is. Meestal kiest de Gewone Strandkrab (Carcinus maenas) uiteindelijk toch gewoon zijwaarts het hazenpad.

Op het moment dragen de vrouwelijke beestjes trouwens eitjes bij zich.
Daar hebben ze het klepje onder hun lichaam voor naar achteren uitgeklapt. Dat klepje is trouwens eigenlijk hun achterlijf. Een kreeft heeft zijn achterlijf gewoon naar achteren en is dus langwerpig, een krab heeft hem onder zijn lijf naar voren gevouwen en is dus bijna even lang als breed en de Heremietkreeft heeft een zacht en gebogen achterlijf dat hij moet beschermen door een schelp ‘aan te trekken’.

Wat valt je op als je naar dit plaatje kijkt ?
Mij dat zij haar eitjes beschermend met haar pootjes vasthoudt.

Dus ook geleedpotigen hebben een moederinstinct !

9 Responses to Gevecht met een Gewone Strandkrab

  1. momeho says:

    Hij ziet er vervaarlijk uit op die eerste foto’s, maar volgens mij viel het nogal mee, ofniet?

  2. antoinette duijsters says:

    Je hebt je wel geamuseert op die excursie, vooral leuke kleine zeebeestjes fotograveren. Die onderse foto is prachtig. 🙂

  3. jacob hesseling says:

    als ik naar zo’n beest kijk, denk ik al hoe zit dat toch. mooie foto’s ,maar ik heb mooiere beesten gezien. Alleen dat is en blijft toch kwestie van smaak.

  4. Ramirezi says:

    @Momeho; het zijn er twee de bovenste is wat groter dan de onderste twee foto’s…
    @Antoinette; lekker weer, leuke beestjes, wat wil je nog meer ?
    @Jacob; het leuke van zeedieren vind ik dat ze zo anders zijn dan de dieren die je wat vaker ziet…
    @Gré; snel gefietst hè ?

  5. Anna says:

    kost dat nou…krabdril..

  6. Doortje says:

    wat is ze eigenlijk klein!Reactie is geredigeerd

  7. Zwollywood says:

    Welnu ….na 2 x je hand op de foto…heb ik echt jouw vingerafdruk.

  8. hippocampi says:

    Rami, mijn dag is al weer goed. Nu al weer langs het strand gelopen. Heerlijk.

  9. de Kale Doperwt says:

    Dat zijn weer fraaie plaatjes Rami, beste "rugzak" met aankomend kroost trouwens 🙂

Geef een reactie

