Pieterpad: Groningen – Zuidlaren

Op donderdag 3 mei vertrokken we voor de langste en laatste etappe deze vakantie. Na de rugzakken nog even flink gevuld te hebben bij de plaatselijke AH, liepen we via Groningen CS de stad uit.

Aan het Hoornse meer verdwenen die broodjes al snel. Niet alleen in ons rammelend vooronder, maar ook naar de eendjes.

In het begin vertrouwden de kleintjes me niet zo.

Maar al gauw gingen ze, net zoals mijn eigen kinderen, lekker hun eigen gangetje…

Een nadeel van deze etappe was de snelweg. Een groot gedeelte was die nadrukkelijk aanwezig, soms in het zicht, soms alleen hoorbaar. Je kunt net doen alsof het de zee is die je hoort, maar toch.

Eenmaal wat meer in de natuur hing daar ineens rupsje Nooitgenoeg boven het midden van het pad, aan een heel lang en onzichtbaar draadje. Even kon ik Hans Kazan zijn.

Op de linker steen van dit monument bij het Grote Veen staat bovenaan geschreven; “Omgebracht tijdens de meistaking 1943”, gevolgd door vijftien namen. Er onder staat; “Zij liggen in dit veenmoeras begraven maar zijn nooit teruggevonden.” Een akelig idee.

De zandwegen blijven altijd heel bijzonder, sommigen kunnen er echt geen genoeg van (binnen) krijgen. Een rode mier die daar ook liep beet me trouwens gemeen in mijn arm. Mijn vrouw wist hoe ze me moest troosten; “Mierenzuur is goed tegen reuma.” Was dat even boffen voor mij. Alleen heb ik helemaal geen reuma.

Vlak voor Zuidlaren kun je nog even op een hunebed klimmen, waar trouwens een zeer vervallen boerderijtje naast staat. Er bijna tegen aan. Opknappen dat ding !

Voor we het wisten, nou ja, aan het eind had ik voor mijn gevoel twee keer zulke grote voeten, was het afgelopen. Eindhalte Zuidlaren, terug naar Groningen.

Een kleine beloning hadden we wel verdiend, vonden we.

29 Responses to Pieterpad: Groningen – Zuidlaren

  1. niko says:

    Kheb er weer van genoten!

  2. Pas&Ivy says:

    @Ramirezi: Rupsje Nooitgenoeg. Nooit gedacht dat ze bestonden. Ik voel een blog opborrelen. Dank voor je mooie bijdrage.
    (Pas)

  3. Bep says:

    Veel weer meegemaakt en mooie foto’s.

  4. Zwollywood says:

    Een hele trip Rami…vergeten ze hun leven niet weer!

  5. Maria-Dolores says:

    leuk. en wat een bijzondere rode treinen (of tram, S-Bahn?)

  6. Morgaine says:

    Mooie foto’s, ontroerend monument, prachtig hunebed..

  7. Rene Scheffer says:

    Zo leer ik weer eens wat. Hoornse meer, nooit van gehoord. Grappig een pizzafoto, mooie kleuren, maar ik mis de salami.

  8. Ramirezi says:

    @Rene Scheffer; maar lekker dat ie was….Reactie is geredigeerd

  9. Antoine says:

    Grappige rupsenfoto:)
    De niet-teruggevonden gevallenen doen me denken aan de slachtoffers van de militaire dictatuur in Brazilie: vele studenten zijn – volgens betrouwbare bronnen – uit een helicopter boven de Atlantische Oceaan te zijn gegooid. Zij zijn ook nooit gevonden…

  10. de Stripman says:

    Het ligt misschien een beetje aan het soort veen, maar ik zou zeggen dat er voor die lichamen nog wel hoop is. In sommige veengebieden worden geconserveerde lijken van duizenden jaren geleden terug gevonden. Daar heb ik op de middelbare school ooit eens een spreekbeurt over gehouden…;-)Reactie is geredigeerd

  11. Heer_Lot says:

    genoten van alle 3 verhalen 🙂
    mooi foto’s erbij ook 🙂

  12. viktor loman says:

    Ook sterk, ben ik ook net aan begonnen. Heb er 26-4 een blogje over gemaakt met als thema de dieren die ik tegenkwam op het traject Pieterburen- Groningen en Groningen Zuidlaren.Dat eerste stuk vond ik niet geweldig: teveel over het asfalt, maar het stuk tussen Haren en Zuidlaren was werkelijk fantastisch.
    groetekuws
    rené

  13. geja says:

    en nòg een tip:
    pizzeria Italia in een zijstraat van de Herestraat in Groningen voor uitstekende pizza’s!
    was deze trouwens ook naar wens?

  14. Doranne says:

    bedankt dat je me hebt laten mee wandelen, wanneer ga je verder?

  15. Ramirezi says:

    @Geja; de pizza was bij de V&D la Place – binnen een kwartiertje een superverse, betaalbare en erg lekkere pizza….
    @Victor; helemaal eens, liever zand dan asfalt…
    @Antoine; ook niet bepaald een prettige praktijk nee…
    @de Stripman; zo’n overgebleven gelooid velletje heb ik wel eens gezien, ik dacht in het museum in Assen. De achtergronden van dit geval weet ik niet helemaal – of ze echt hebben gedoken naar overblijfselen bijvoorbeeld….
    @Doranne; misschien in de herfstvakantie…Reactie is geredigeerd

  16. Eline says:

    Dat rupsje in het luchtledige, geweldig!

  17. bert says:

    Zelf een tijd van het blog geweest, maar hier even scrollend meegenoten van de foto’s en de voettocht (zonder zelf moe te worden) – prachtig milieubewust initiatief ook !

  18. Doortje says:

    en ik heb weer lekker meegewandeld

  19. Frans Muthert says:

    Ik fiets het wel! Sorry.

  20. ceesincambodja says:

    Veenmoeras… veenlijken… veenbrand… veenverdwenen… Intrigerend Rami.
    Dat wandelen langs de snelweg lijkt me maar niks trouwens.

  21. Huub says:

    Apart die Arriva treinen, ik had ze nog niet eerder gezien. De trip naar Maastricht schiet al op……succes en plezier met het vervolg.

  22. Klaas @ (weblog delfzijl e.o.) says:

    Onder de rook van Zuidlaren ligt Schipborg aan de Drentsche Aa, zie vandaag mijn blog.

  23. cor says:

    mooi; in het noorden is het nog stil vergeleken bij hier

  24. laila says:

    Rami,
    Een fraai reisverhaal door een mij "geliefde"streek.
    In Zuidlaren heb ik gedurende vijf zomers de "gekken" echt leren kennen;-)
    Trouwens: het Pieterpad is "ontworpen" door twee dames. Hun boek over het pad heb ik gelezen en in mijn verbeelding heb ik het hele traject al gelopen. Ga je nog verder lopen?

  25. jimhasenaar says:

    Zo, zien de treinen er in Nederland tegenwoordig rood – wit uit. Opvallend, jij laat de prachtige natuur zien en mij valt de kleur van de treinen op.

  26. Klaverblad says:

    Weer het hele stuk met je mee gelopen…

  27. eva says:

    Weer een zeer mooie verzameling!
    Dat rupsje…dacht even…
    nou tot ik het las dan!
    En is dat nou een pieterpadpizza?
    gr eva

  28. Ramirezi says:

    @Laila; helemaal uit, oooooit…
    @Jimhasenaar; Arriva, geloof ik…
    @Eva; ja hoor, een hele echte…

  29. tempelman(martien) says:

    Je gaat er wel tegenaan! Maar je komt al aardig bij mij in de buurt. Mooi pad! De rest ook!

Geef een reactie

