De Groene kikker

Oké het is een kleintje. Maar groot is niet altijd beter toch ?

Deze Groene kikker (Rana esculenta) kwamen we in enorme hoeveelheden tegen tijdens het lopen over het Pieterpad in Groningen. Soms modderbadend, dan weer in vijvers vol kroos, maar meestal gewoon in de sloot langs de weg.

Heeft Groningen al een dier dat symbool staat voor de provincie ? Zoals de Bruine Kiekendief voor Flevoland ? Misschien is de Groene Kikker wat ? Of zouden we hem tot aan de Pietersberg kunnen horen ?

 

Hier zie je zijn enorme zwemvliezen goed. Dankzij het grote oppervlak van die flippers kan hij zich krachtig afzetten in het water, wat net het verschil kan zijn tussen leven en dood.

Het mooiste voor mij is het drukke gekwaak met de bijbehorende kwaakblazen. We kregen complete concerten te horen, totdat de beestjes in de gaten kregen dat ze niet alleen waren. Dan was het in één klap stil, zonder dat ik ergens een groene dirigent het eindteken zag geven.

Artiesten met een hekel aan publiek.

21 Responses to De Groene kikker

  1. de Stripman says:

    Mooie foto’s ! Prachtige gouden ogen…;-)

  2. antoinette duijsters says:

    Ja hoor, in Limburg komen ook groene kikkers voor, plus nog een reeks andere amfibiën, waaronder de geelbuikvuurpad en de vroedmeesterpad
    groetjes

  3. niko says:

    Oh, geweldig mooi beestje en die oogjes!

  4. Ramirezi says:

    @Antoinette; als ik het niet dacht… Heb je mijn http://www.volkskrantblog.nl/bericht/65353 al gezien ? Dat was ook in Limburg…

  5. K says:

    Ohh, dus ik had helemaal niet zo slecht geraden onlangs, dat je ging wandelen in Nederland Kikkerland.
    Mooi!! dat groen met zwart gevlekte spul.

  6. Morgaine says:

    Kikkers, een verguisd diertje, maar zo prachtig.. dank je wel weer!

  7. antoinette duijsters says:

    Rami, je geelbuikvuurpad is geweldig!

  8. ScrambleX says:

    Doet me denken aan het trieste relaas van 45 dode kikkers in de vijver van mijn ouderlijk huis….Na een strenge winter zaten ze met z’n allen op de bodem……een halve Kliko vol…..
    Mooie foto’s weer Rami….

  9. jeg synes says:

    ..hier ook veel groene kikkers..
    en als sinds een week of drie kikkerconcerten..dag en nacht..
    schitterend vind ik het, vooral ’s nachts ….dat klinkt zo mooi over de landerijen…
    maar nu heb ik een vraag aan je Ramirezi:
    tot mijn grote ontsteltenis en verbazing zag ik vanochtend een merel die een klein groen kikkertje had gevangen…de kikker werd net zo behandeld als de merel doet bij slakken, slaan op een hard oppervlak……en daarna nam de merel de dode kikker mee het gras in…en at hem op!!!!…..dat heb ik van m’n leven nog nooit gezien en ik wist ook niet dat merels dat deden……is dat normaal of niet??

  10. Zwollywood says:

    Ik vind het heel goed Rami..lags het Pieterpad een kikkerconcert te geven…tierelierelier…het is lente…buiten is alles zo weldadig groen!

  11. Pas&Ivy says:

    @Ramirezi: Mooie foto’s. En precies op tijd. Hebben we nog iets om naar te kijken. Bij ons is namelijk vanochtend een reiger langsgeweest om de vijver leeg te roven…
    (Pas)

  12. hippocampi says:

    prachtig,
    gr. hippo

  13. Ramirezi says:

    @Scramblex; dat is wel heel apart !
    @Jeq Synes; ik heb er ook nog nooit van gehoord, maar als je het hebt zien doen, dan zullen wel meer merels dat gedrag vertonen. Of je hebt gewoon iets heel bijzonders gezien, wat ook wel weer een leuk idee is, toch ?Reactie is geredigeerd

  14. K says:

    Misschien een merel die een reiger als beste vrind heeft?

  15. Maria-Dolores says:

    jouw kikkers zitten véél beter stil dan die van mij…

  16. Kroos says:

    Ooohhh…wat zijn ze weer gaaf Ramirezi, en dank je wel dat ik ze mocht pakken van je!
    Super van je.

  17. Galadriel says:

    wat een mooie eretitel voor de groene kikker:
    artiesten met een hekel aan publiek

  18. demio says:

    Mooie foto’s. Weer wat geleerd. Van kwaakblazen had ik nog nooit gehoord.

  19. tempelman(martien) says:

    Schreeuwers zijn het. Je kunt er niet van slapen. Je hoort ze nu overal hier in de buurt.

  20. Knispel says:

    En voor zeker de tiende keer bekijk ik deze nu op verzoek van mijn zoon van 3. "Nog een keer de groene kikkers, mamma!"

  21. Ramirezi says:

    Dat doet me goed Knipsel – doe je zoon de groeten van de kikkerman…

Geef een reactie

