Deze Reiger vreet graag Meerkoetjes

reigerfuut 7

Doodstil staart Reiger Vreetgraag naar de kleine Meerkoetjes, bijna binnen snavelbereik. Alleen zijn keelzak beweegt, alsof hij nu al speeksel moet wegslikken. Eén snelle uitval met zijn scherpe snavel en er zwemt weer een Meerkoetje minder rond. Verslonden met huid en haar (veren).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De rover vindt de afstand toch nog iets te groot. Voorzichtig komt hij naderbij om de ‘strike-distance’ te verkleinen.

reigerfuut 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pa en moe Meerkoet willen hun kroost nog niet kwijt en leggen een verdedigingscordon. De veren gaan omhoog om er vooral erg imposant uit te zien. Het lijken net twee kleine galjoentjes met de wind in de zeilen.

reigerfuut 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reiger Vreetgraag twijfelt; aanvallen of vluchten ?

reigerfuut 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Twijfel is zwakte redeneert pa Meerkoet, volle kracht vooruit; de dood of de gladiolen !

reigerfuut 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dan maar op zoek naar een visje – die zijn hopelijk minder agressief…

reigerfuut 6

reigerfuut 8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eind goed al goed – kleine Meerkoet…

38 Responses to Deze Reiger vreet graag Meerkoetjes

  1. laila says:

    de natuur is hard Rami,
    Maar deze meerkoet is de dans ontsprongen;-)

  2. K says:

    Brutale reiger! Hoe haalt hij het in zijn hoofd. Maar goed dat er papa’s en mama’s zijn in zo’n geval.

  3. Mo says:

    Mooie serie foto’s!

  4. galadriel says:

    ja mooi verteld en laten zien Rami

  5. Morgaine says:

    Ik vind het geweldig dat je dit hebt kunnen fotograveren!

  6. antoinette duijsters says:

    Reigers zijn brutale veelvraten, ik heb net op de radio gehoort over de reigers in Amsterdam, nu dat gaat mij als vogelvriend toch te ver.
    Zo als altijd mooie foto’s

  7. zeehond says:

    anderzijds is de meerkoet h.t.l. zeer talrijk!

  8. de Stripman says:

    Mooie serie, Rami ! Dat de natuur hard en onrechtvaardig is hoef je mij niet te vertellen…;-) Maar kleine reigers moeten ook eten.
    Ik heb trouwens ooit eens een documentaire gezien waarin waterhoentjes hun eigen jongen zelf net zolang molesteerden tot er een paar het loodje legden. Een paar monden minder om te voeren is klaarblijkelijk wel zo comfortabel…

  9. de Stripman says:

    Ach, sjit, vergeet ik weer in te loggen… Zou ik dement worden ?

  10. zeehond says:

    morgenavond overigens de docu http://www.vpro.nl/programma/hollanddoc/afleveringen/34349342/‘ op ned. 2.Voor ‘Schoffies’ volgde regisseur Marc van Fucht jarenlang de Amsterdamse reigerkolonies, met zeer verrassende resultaten. De overeenkomsten met de Amsterdammers is opzienbarend. Snacken uit de muur is eerder regel dan uitzondering, nesten worden niet gemaakt maar gekraakt en zelfs partnerruil is aan de orde van de dag.Reactie is geredigeerd

  11. demio says:

    Mooie foto’s met een mooi einde 😉

  12. mary franssen says:

    Reigers zijn m.i. net als ratten, palingen en aasgieren afstotelijke allesvreters. Een soort vuinisbakkenruimers. Volgens mij is dat ook te zien aan die gore askleur. Een soort kadavervreters. Ze lijken meer op gieren dan op een ooievaar in mijn ogen.

  13. Ramirezi says:

    @Antoinette; deze heb ik ook in A’dam gekiekt..
    @Zeehond; bedankt voor de tip !
    @Mary; dat heb je nu eenmaal eten en gegeten worden….
    @De Stripman; ik moest nog aan je denken – het bovenstaande is ook een beetje een strip toch ?

  14. Beus says:

    Mooie vogel die reiger.
    Ze gillen mij ’s morgens wel eens wakker, hoewel die rottige meerkoetjes ook erg tekeer
    kunnen gaan.
    Ik weet niet voor wie ik ben.
    Reiger – Meerkoet : 1-1.

  15. Zwollywood says:

    Bijna goed genoeg voor een publicagtie in Grasduinen….en wat een eigenwijze reiger zeg…hap ik heb je!

  16. de Stripman says:

    Het is inderdaad net een strip, Rami, al zouden de kenners het misschien liever een fotoroman noemen. Je trekt hier trouwens wel een beerput van reigerhaat open, zeg…;-)
    Ik vind het imposante dieren, ook al schijten ze het halve park onder, ik ben elke keer weer onder de indruk als er een over vliegt !

  17. mary franssen says:

    @Ramirezi,
    Inmiddels zag ik wel al dat er daar op Gough Eiland 4 soorten reigers zitten in kleine getallen: ook muizen- en rattenvreters. Maar er zijn al zoveel van die muizen daar dat die paar reigers er niets meer kunnen aanrichten? Verder zullen ze zich daar wel eerder tegoed doen aan de schaaldieren, kwallen en eindeloze scholen vissen?
    Dan vangen ze m.i. die agressieve muizen niet. Misschien gaan reigers er zelfs voor op de loop net als hier voor die meerkoet?
    Deze (stelt)vogels kunnen aan land niet zo veel aanrichten in de defensie zoals je weet. reden waarom die muizen op Gough juist die grote vogels vooral treffen. Die zien niet wat er onder hen precies gebeurt. Dat was ook mooi te zien op jouw foto hier.

  18. annet says:

    De natuur is lief noch wreed. Fraaie sessie Arno. Ik hou ook zo van berenklauwen die zichzelf verdedigen of brandnetels! Vandaag ging ik door met de hemelkoetjes, maar ik heb begrip voor je gebrek aan tijd, oh! 🙂

  19. Bep says:

    Mooie serie foto’s. Het is net een film. Gelukkig goed afgelopen voor het kleintje.

  20. ScrambleX says:

    Schitterende serie foto’s!
    Ik kom zojuist uit het noorden terug, alwaar wij onderweg een weiland gespot hebben met maarliefst 13 reigers langs één stukje sloot…
    Prachtig !

  21. Zilver says:

    Geweldig genoten, van de foto’s en je verhaal, wat zal je daar toch muisstil gezeten hebben, oef en is het nog gelukt ook, echt super.
    Als klein Zilvertje heb ik een meerkoetje (bijna)grootgebracht, ik woonde midden in de polder en alle zieke dieren bracht men bij ons thuis we hebben zwanen gehad, karpers, snoeken en katten, maar de liefste vond ik het meerkoetje met die prachtige kleuren, waarom men het bij ons bracht, het is me nog een raadsel, we hadden geen verstand van dieren en hadden er ook het huis niet naar, de zieke zwaan zat in het badje van mijn jongste broertje en die moest toen elke dag maar met louter een washandje gewassen worden en dat vond hij niet leuk.
    De meerkoet, was bijna groot genoeg om hem/haar? terug te zetten in de sloot, maar op een trieste dag, was ze verdronken in zijn/haar eigen schoteltje water en daar kan ik nu nog om huilen, nee, we hadden geen verstand van dieren, maar ons huis zat er vol mee en ik hoop maar dat we het toch een beetje goed gedaan hebben met elkaar.

  22. ceesincambodja says:

    (Verteld door een oud-collega bij Rijkswaterstaat) "In de hongerwinter van ’44 vingen mijn vrienden en ik op de slikken (bij Ouwerkerk (Zld) meerkoeten. We plukten ze, fietsten naar Rotterdam en verkochten ze als kip."

  23. pdestappert says:

    Geweldig genoten, het was gewoon spannend. Alsof ik heel ouderwets naar een film keek in Tuschinkski in AMSTERDAM met een explicateur, door mijn radio weerklonk net een pianoconcert van Mozart.

  24. Alexandra says:

    ja! go Meerkoet!

  25. doranne says:

    wat een leuke serie, reigers of meerkoetjes, mij maakt het niet uit, waarom ben ik dan toch blij voor het kleine meerkoetje?

  26. Helena says:

    Gelukkig liep het goed af!
    Ik zag gisteren twee vogels in nood. De ene was een duif die tussen het wegdek en het deel van de brug belandde toen de brug werd neergelaten.. de brugwachter kon de brug niet meer ophalen zei hij want het ging automatisch (lekker veilig idee, stel dat er een mens tussen komt). Toen ik langs de duif fietste zag ik slechts zijn kopje en een opengesperd bekje.. zou ie het overleefd hebben?
    Even later was ik thuis. Gekrijs van vogels.. op mijn balkon staande zie ik beneden mij een poes lopen met een jonge vogel in zijn bek (denk dat het een jonkie was).. vogel piept en vleugels zie ik bewegen. Vader of moeder spreeuw schreeuwt en krijst en vliegt rakelings boven de poes… ik kst kst roepen maar ik stond te ver weg. Kon ook niet komen daar want er zijn hekken..
    op een gegeven moment liet de poes het volgeltje los, vogeltje weglopen maar poes er achter aan.. wat er verder is gebeurd weet ik niet, kon ik niet zien.

  27. Burro Holanda says:

    Mooie foto’s! Mazzel, dat je net ter plaatste was. Maar waarschijnlijk was een kwartier later één van die meerkoetjes toch de pineut. Dat is ook natuur, toch?

  28. marsjan says:

    Prachtige beeldroman!
    (en wat is dat toch vandaag….allerlei hints over ‘twijfel’ die ik op mezelf betrek: twijfel is zwakte! oh hellup….)
    Groet Mjan!

  29. Linde says:

    Mooie foto’s, en wat een lef!

  30. Ramirezi says:

    @Zilver; de intentie was in ieder geval goed…
    @Cees; tja ik zei het al; eten en gegeten worden…
    @Helena; je zou geen brug meer over durven…
    @Burro; tuurlijk of niet misschien – vandaag mag je geloven wat je zelf wilt…

  31. man met sombrero says:

    Minderkoetje. (slik) Het verhaal van Zilver vind ik wel helemaal om te wenen!

  32. Maria-Dolores says:

    ik ben een beetje laat omdat ik andere bezigheden had, maar het was hier druk genoeg :-). sta er nog steeds verbaasd van dat bij jullie die vogels zo tam zijn. neem aan dat je een telelens gebruikt, maar er toch ook flink dichtbij kunt komen. hier vliegen reigers al weg als ze me op de brug zien aankomen…

  33. Ramirezi says:

    @Maria-Dolores; metertje of tien afstand…

  34. Tante Til says:

    Mooie foto’s en leuk verhaal. Reigers zijn mooie vogels om naar te kijken. Ik zag er gisteren nog twee bij de plaatselijke vijver lopen. Toen ze opvlogen vond onze hond dat erg interessant.

  35. TheoB says:

    Een hele mooie serie ,plus het beeldverslag.
    Het is eten of gegeten worden. Dit keer liep het goed af maar de volgende keer…..

  36. kees smit says:

    God zeg, zoals die moederkoet met opgestoken vleugels, als een zwaan op die reiger afgaat! Niet te geloven.

  37. Ramirezi says:

    Goh Kees, leuk dat je nog even aan het strunen was…

  38. Apiedapie says:

    Altijd leuk als het goed afloopt. Maar als het altijd ‘goed’ afloopt is reigertje gauw dood. Ook zielig.

Geef een reactie

