Vuurjuffer tandem – eitjes afzettend


Juffers zoals deze Vuurjuffer (Pyrrhosoma nymphula) doen aan endofytische ei-afzetting, wat zoveel wil zeggen dat de eitjes worden afgezet in waterplanten. Het vrouwtje heeft een speciaal legapparaat (ovipositor) waarmee ze een gaatje in de plant kan maken. In dat gaatje wordt vervolgens het langwerpige eitje gelegd.

Onder het leggen vormt het echtpaar een tandem; het mannetje heeft het vrouwtje stevig beet in haar “nekvel” met zijn achterlijfsaanhangsel. Tot mijn verbazing zag ik dat het vrouwtje hierboven volledig onder water verdween en in de diepte ijverig doorging met eitjes afzetten. Pas toen ik te dichtbij kwam trok het mannetje haar weer boven water uit.

De twee maakten een noodlanding op het dichtstbijzijnde plantje om even op te drogen.

Het paringswiel van twee waterjuffers

14 Responses to Vuurjuffer tandem – eitjes afzettend

  1. Manus says:

    Ha, eerst ruige sex en dan bijkomen.

  2. ScrambleX says:

    Prachtfoto’s.
    Het verhaal zoals beschreven zag ik laatst in de vijver bij bekenden.
    Een vreemd schouwspel.
    Het valt mij trouwens op dat je de vuurjuffer dit jaar erg veel aantreft.Reactie is geredigeerd

  3. Maria-Dolores says:

    de technische uitleg is aan mij niet helemaal besteed, maar dat komt misschien ook omdat je volgens mij nog een paar details weggelaten hebt :-). erg mooie foto’s.

  4. Mo says:

    @Manus
    er staat niet bij of ze knijpt 🙂

  5. antoinette duijsters says:

    superfoto’s van prachtige waterjuffers!

  6. marsjan says:

    @manus: kijk jij nou maar uit….misschien bijt dit vuurmejuffertje ook wel…
    Och weet waterjuffer dat ze…..:-)
    Maar wat een brandjuweeltjes!

  7. Rene scheffer says:

    Tis een echter juffer die waterjuffer…ze ligt onder.

  8. eva says:

    Oh wat mooi en bijzonder.
    heb ooit zoiets gekiekt
    maar bleef mij afvragen
    hoe dat nou toch zat!!
    Bedankt voor de uitleg!
    gr eva

  9. Antoine says:

    Zeer interessant!

  10. K says:

    Nou zeg! Mannen ook! Alsof ie daarmee wilde zeggen:"Schiet jij eens op juffertje!".

  11. ceesincambodja says:

    Prachtig Rami. (Luister maar niet naar de oversekste Manus).

  12. bert says:

    De schoonheid van het kleine leven …
    prachtige foto’s, en nog een beetje bijgeleerd ook.

  13. de Stripman says:

    Potdorie ! Nog meer mooie foto’s… Volgens mij is het helemaal niet zo gemakkelijk om een insect te verdrinken…;-)

  14. vuurjuffer says:

    prachtige bijdrage
    met dank,
    de vuurjuffer

Geef een reactie

