Biologielokaal in de aanbieding

“Caramba, wat iessie dat ?”, vraagt de douanier. “Los condomos !”, roepen een paar jongedames als antwoord. En daaronder; “Vrij veilig, ook op vakantie.” De poster waarop dit tafereel staat past een beetje bij die andere poster in mijn lokaal; “Broekje uit, jasje aan”. De klas voor me is bezig met een repetitie; terwijl zij zwoegen, laat ik mijn blik nog eens goed rondgaan door het lokaal waar ik de laatste jaren lief en leed mee heb gedeeld.

Er hangen ook gewone posters hoor, zoals die van vier boomkikkers boven op elkaar en ook mooi; Zebras and Wildebeest crossing the Mara river van
Steve Bloom. Je kunt zélfs zien waar vroeger een poster heeft gehangen, want onze klusjesman schilderde er altijd braaf omheen.

Het klasje zucht, ze hebben het warm. Tja, ondanks dat alle luxaflex de hele zomer naar beneden zijn is het altijd warm op de bovenste verdieping. Trouwens, sommige van die luxaflex kunnen niet eens meer omhoog, zelfs al zou ik het willen. In de winter is het ter compensatie altijd ijskoud op de maandagmorgen en dan wordt het heter naarmate we verder komen in de week. Bijregelen gaat niet; er zijn wel radiatoren, maar de knoppen zijn er af.

Net zoals bij mijn lessenaar. Daar zitten ook allemaal onbegrepen en niet-werkende knopjes op. Als je op het knopje “start” drukt dan heeft dat geen enkele invloed op de leerlingen. “Stop” trouwens ook niet. Onderin die lessenaar liggen nog allemaal flora’s van Heimans , zeventiende druk, 1950. Ik zag dezelfde bij de Slegte staan, ze vallen van ellende uit elkaar, maar zijn wel geld waard.

Naast de deur zitten nog twee van die oude knopjes. Vroeger voor het licht, nu voor niks. Ik maakte de leerlingen altijd wijs dat je het hele lokaal er als een lift mee kon bedienen. Ze geloofden het meestal niet, maar vonden het dan toch erg eng om er voor de eerste keer op te drukken.


Er naast een model van een stamper, waar veel jongens vieze dingen in zagen, terwijl een dwarsdoorsnede van de vrouwelijke voortplantingsorganen, boven het bord, ze niet opviel.
Op de balk naast de deur heb ik een meetlint van de Praxis geplakt. Hoeveel kinderen hebben daar al niet bekeken hoe lang ze waren. Of; hoe kort. Of; hoeveel ze in de grote vakantie waren gegroeid ?

Het blijft natuurlijk wel een biologielokaal, dus beesten mogen niet ontbreken; een stoffige opgezette Roek en een idem Jan van Gent. Skeletten van vogels, paardenbenen en een paardenkop (geen collega), de wervel van een Walvis en door het raam op de kast in de gang nog net zichtbaar; de schedel van een Nijlpaard. Samen met mijn collega er moeizaam op getild; je snapt niet hoe dat beest de hele dag met zo’n zware kop rond kan lopen.

Her en der staan ook nog torso’s, van plastic of van het kwetsbare kalk, met gebarsten organen. Een kalken dwarsdoorsnede van de schedel aan de muur doet me denken aan Willibrord Frequin.

In mijn vitrine allerlei nuttige zaken voor tijdens de uitleg;
fossielen, een krabbenschild, een vervelling van een vogelspin, mijn lintworm, een boktor waar de kop vanaf is gevallen en de nodige zaken op sterk water.

Misschien mis je de levende zaken ? De cactussen die in mijn lokaal stonden hebben op één na mijn scheuten overgebleven koffie niet overleefd. De kerstballen in het gewei dat boven mijn hoofd hangt hebben het langer vol gehouden.


Ik ga dit lokaal nog missen, volgend jaar.

Dan gaat de bel.

20 Responses to Biologielokaal in de aanbieding

  1. Klaverblad says:

    Daar had ik wel les willen hebben. Nooit een favoriet vak geworden, want mijn leraar heette geen Ramirezi, maar Theowald, gepromoveerd op de langpootmug.

  2. Anna says:

    wat een vrolijk lokaal heb je toch Ramirezi
    en wat een melancholisch stukje heb je geschreven
    wat gebeurt er volgend jaar?
    en hoe is het afgelopen met Rami-zoon?
    [sorry dat ik het moet vragen, heb de uitzending gemist]
    ah ja eerste vraag al beantwoord
    zit verstopt onder de linkReactie is geredigeerd

  3. Ramirezi says:

    @Klaverblad; dat moet wel een boeiende man zijn geweest, met zo’n onderwerp…
    @Anna; hij gaat nog steeds twee keer per week naar de Ciske school. Als je nog wilt kijken, hier zet ik alle uitzendingen van http://www.volkskrantblog.nl/bericht/130716, de tweede is het leukste tot nu toe…Reactie is geredigeerd

  4. Heer_Lot says:

    Mooi lokaal, leuk geschreven :-))

  5. peter louter says:

    over dingen die voorbijgaan

  6. niko says:

    Ik ken jou lokaal van vorige foto’s, heerlijk sfeervolle leslokaal.
    Gaat de nieuwe ook worden, ken nie anders met jou erin:))

  7. de Stripman says:

    Doet me denken aan mijn oude biologielokaal, dat kon echt zo het museum in. Ik vraag me af hoevel er nu, dertig jaar later nog van over is…
    Die Willibrord is dat als jij klaar met hem bent…;-)
    Ik dacht trouwens dat ik daarnet op http://www.beleefdelente.nl een zwaluw uit het nest zag vallen. Is vermoedelijk niet erg want ze zijn bijna vliegklaar.Reactie is geredigeerd

  8. Morgaine says:

    Wat een prachtig lokaal, die hadden ze niet vroegah toen ik nog een morgeentje was. Geniet van de vakantie!

  9. Annelies says:

    Wat een gezellige plaats zeg, bijna knus !
    Alhoewel, zijn dat zweepjes aan de muur (vroeg ze bezorgd) ?Reactie is geredigeerd

  10. ScrambleX says:

    Bravo!
    Wat een lokaal zeg !

  11. Mo says:

    partir c’est mourir un peu….
    maar da’s weer een ander vak:-)

  12. Doortje says:

    je krijgt sowieso een aanbeveling voor dat skelet wat je zo mooi verlicht hebt.

  13. ceesincambodja says:

    Ik verbaas mij hogelijk over jullie geklaag de hele tijd over warmte. Het klimaat verandert, weetjewel. Zeur niet en eis van Onderwijs nou eindelijk eens airco’s. Jullie zijn rijk weetjewel.

  14. Prof. Akkermans says:

    Misschien heb ik het al eens eerder gezegd maar ik heb sterk de indruk dat als jij vroeger m’n bio-leraar was geweest, er in ieder geval nog wat van mij terechtgekomen was.Reactie is geredigeerd

  15. de Stripman says:

    Nu sfeervolle ooievaarfoto’s op het http://klupblog.volkskrantblog.nl !
    Groet van de Stripman…;-)

  16. Doortje says:

    cees,
    ik irriteer mij hogelijk aan jou reacties af en toe. Zeur niet cees en ik ben helemaal niet rijk weetjewel.

  17. Gré says:

    Oeps, Rami, nu al zo sentimenteel? We moeten nog twee weken lesgeven.
    Zakdoekjes klaargelegd? Ik doe met je mee hoor. Mijn school als leerling, nu al ruim 20 jaar als docent, en straks dus alles leeg. Misschien ook wel goed: ik begin zelf wel een fossiel te lijken.

  18. Woudje says:

    Je lijkt wel een beetje een biologische Grissom met die verzamelwoede van allerlei rariteiten.
    Gaan sommige kinderen jou ook missen ?
    Kan het me alleen maar voorstellen van wel.

  19. Zilver. says:

    Wat een prachtig lokaal, ik zou graag een dagje les van je krijgen.

  20. Antoine says:

    Prachtig sfeerbeeld:) Zoals ik het lees, kan het lokaal ongewijzigd en liniea recta het schoolmuseum in? Persoonlijk vind ik een biologie of scheikundlokaal veel interessanter met al hun tierlantijntjes dan een saai lokaal als Frans of Duits, met slechts een lelijke poster en een stoffige landkaart 😉

Geef een reactie

