Engerling van de Grote Spinnende Watertor – echt eng !

Als je mijn blogjes wat vaker leest of bekijkt dan weet je; Ramirezi heeft zijn onderwerpjes graag in de hand. Maar d’r zijn uitzonderingen. De eerste was de Bidsprinkhaan een beestje dat zonder enige twijfel direct de aanval koos zodra je in de buurt kwam. Gisteren kwam ik er weer eentje tegen in het Zwanenwater; volgens mij de engerling (larve van een kever) van de Grote Spinnende Watertor (Hydrophilus piceus). Hij wordt ook wel Pekzwarte Watertor genoemd en is als imago een enorme zwarte glanzende kever, die leeft van plantendelen en waterslakken.

Maar goed, zo ver was het dus nog niet – dit was nog maar een larve. Voorzichtig probeerde ik hem aan het midden van zijn lijf op te pakken, net achter zijn pootjejs. Dat had je gedacht – het beest draaide direct zijn kop naar mijn vingers – en aan die kop zaten behoorlijk gevaarlijk uitziende tangen. Tijdens de tweede poging begon hij zelfs wild te kronkelen en te slaan en ik had het idee dat hij me maar wat graag te grazen wilde nemen. Ik zag iets wittigs uit zijn achterlijfspunt komen, geen idee wat dat was, maar waarschijnlijk ook niet vriendelijk bedoeld. Dus besloot ik maar om het diertje niet verder in de stress te helpen en hem met rust te laten.

Hij kroop snel verder richting het water – op naar een nieuw bestaan.

26 Responses to Engerling van de Grote Spinnende Watertor – echt eng !

  1. K says:

    Best vies.

  2. antoinette duijsters says:

    Lekker lelijk beestje, hoewel de kever meevalt, mooie foto’s weer. groetjes

  3. ScrambleX says:

    Jezusmina 🙂

  4. Maria-Dolores says:

    interessant. nooit geweten dat een larve al zo’n pantser en scharen op zijn kop kan hebben die er net zo stevig uitzien of ze tientallen jaren mee kunnen…

  5. hippocampi says:

    interessant beestje, rami
    mooie plaatjes

  6. Mo says:

    Brrr. Wel een mooie kever.

  7. Vers Klaverblad says:

    Ik kan niet buiten jouw voor mij volslagen onbekende insektenwereld. Ik ga er langzamerhand een andere kijk op krijgen.

  8. Frans says:

    Als ik moet kiezen dan toch maar de Blauwe Glazenmaker.

  9. Galadriel says:

    yek, je moet ook niet overal willen zitten rami

  10. Knispel says:

    Zo’n spannend beessie weer. Het avontuur met de engerling 🙂

  11. Starry Night says:

    GATVER!!! Dit is een nachtmerrieblog! Krijg wel meteen associaties. Ernst Paul Hasselbach, presentator van Expeditie Robinson, die bij een uitleg van een spel waarbij deelnemers levende larven op moesten eten in zijn lip werd gebeten door zo’n beest, dat werkelijk heel gemeen bleef hangen als een kleine pitbull terriër. En de enorme tor in Italië die, toen we te dicht naderden om hem te bewonderen, op zijn achterpoten ging staan en BLIES
    Goed gedaan, die sleutels erbij ter vergelijking! Overigens: een oorwurm heeft ook van die vervaarlijke tangen, maar die schijnen nep te zijn.Reactie is geredigeerd

  12. carin says:

    Brr…hij ziet er op de foto nog vervaarlijker uit dan in het echt…

  13. Ramirezi says:

    @Starry Night; ha, da’s een mooi verhaal, wie eet er nu levende larven ?
    @Carin; eigenlijk hadden we een filmpje moeten maken…

  14. Tante Til says:

    Eng beest. Ik ben ook niet zo’n insektenfan.

  15. André van Calsbeek says:

    Ik was met mijn dochter aan het fietsen toen we dit diertje zagen kruipen over de weg.
    We wisten niet wat het was en kregen via een kennis een aantal sites met dit diertje!!
    Hartelijk dank!

  16. Ramirezi says:

    @André; graag gedaan…

  17. ST Verschoof says:

    Dier heb ik dus gisteren gezien :O SCHROK ME HELEMAAL DE PLEURES. Zaten er 2 onder de grond! :S

  18. ramirezi says:

    @ST Verschoof; ha!

  19. kroosduiker says:

    Zoooo, het is dus een eng dier. Bedankt voor je info, fijn eindelijk te weten wat het is (was).

  20. Pingback: Geelgerande waterroofkever « Ramirezi

  21. vakantiefietser says:

    Ik ben er onlangs één tegengekomen op een camping tijdens mijn fietsvakantie: ik vond het zo’n vreemd dier dat ik er een filmpje van gemaakt heb. Maar ik geloof niet dat het me lukt dat in dit bericht te plaatsen? Dus Ramirezi, als je daar interesse in hebt, laat het maar weten.

  22. Mario says:

    Onze poes kwam vorige week met zoo zo’n larve thuis.
    maar toen hij hem weer in zijn bek pakte (om er op te kauwen) gaf de poes een jammerend geluid.
    volgens mij had de larve hem in zijn bek geknepen.
    hij liet hem toen vallen en wij hebben de larve maar weer in de sloot gegooid.
    Daar waar de larve over de tegels had gekropen lukte onze poes wel de tegels af dus er zal wel de een andere lekker stakende slijm af zijn gekomen.

Geef een reactie

