Klopt die naam wel; Zebrarups ?

De combinatie geel met zwart is een gewilde in het insectenrijk. Vooral wespen en zweefvliegen lusten er wel pap van. Deze rups is van de Jacobsvlinder (Tyria jacobaeae).  Meestal is hij te vinden op zijn waardplant, het Jacobskruiskruid. Het gif dat hij binnenkrijgt van die plant maakt hem oneetbaar. Dat communiceert hij weer met eventuele predatoren door die geel met zwarte kleuren.

Vreemd genoeg wordt hij gezien zijn voorkomen ook wel Zebrarups genoemd. Maar zeg nu zelf; een Zebra is toch zwart en wit ? Die waar ik op oversteek wel tenminste. Zelf vind ik het meer hebben van een tijgerpakje. Dan zou het de Tijgerrups worden.

Hoe langer ik er naar kijk; misschien moet het wel een boevenpakje voorstellen. Hele stripverhalen van Lucky Luke trekken nu aan mijn geestesoog voorbij.

Ik heb het; we noemen hem de Daltonrups. Maar wacht even; daar zijn er meer van. En als ik er dan ééntje van moest kiezen dan wordt het natuurlijk Averell; de jongste en tevens langste Dalton. Die slungelige. Gewoon, omdat hij ook lang is en omdat hij net zoals de rups als voornaamste liefhebberij eten heeft. Oké, we doen het gewoon !

Dag, mooie Averellrups.altons.
Averell is het lievelingetje van Ma Dalton, dit uiteraard zeer tot ongenoegen van zijn broers. Zijn voornaamste liefhebberij is eten (Averell’s bekendste uitspraak is ‘Wanneer eten we?’). Misschien is hij daarom de enige Dalton die goed kan opschieten met
Rataplan.

26 Responses to Klopt die naam wel; Zebrarups ?

  1. niko says:

    Kvind hum ook wel een tijgertje:)

  2. ScrambleX says:

    Hmmm…nee, niet echt een goede naam, dat zebrarups. Maar eh, hij mag nodig geschoren worden….
    🙂

  3. K says:

    Tijgerrups is een leuke naam; dat hij maar gauw een prachtige vlinder mag worden.

  4. Rene scheffer says:

    Engerlingen, torren, zebrabeesten, mooite foto´s!
    En wat is het verschil tussen een tor en een kever en ok weer helemaal bij vwb Ciske de Rat.

  5. Woudje says:

    Teigetjerups dan ?

  6. Ragfijn says:

    En dan als http://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-jacobsvlinder vermomt in een gewaad van Koninklijk rood…

  7. zeehond says:

    zo’n jacobsvlinder is ook wel een http://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-jacobsvlinder

  8. Doortje says:

    mooi beestje en er komt een prachtige vlinder uit! Hoe zullen we die dan noemen?

  9. Ramirezi says:

    @Woudje; ha, mijn favoriete tekenfilm figuurtje !
    @Doortje; tja…

  10. mms says:

    Hij heeft wel het ongeschorene van mama Dalton.

  11. Knispel says:

    Mijn eerst ingeving was een wesp-rups! Maar Avarellrups is beslist een beter alternatief.

  12. noud says:

    Rami: de Daltons, maar dan nàdat hun hoeden synchroon van het hoofd geknald zijn door onze onverstoorbare held!

  13. Gala says:

    ja rami, in de duinen zitten ze vaak, die boefjes

  14. Bart says:

    Ja natuurlijk! De Daltons!
    Averell it is…:-))))

  15. Tante Til says:

    Wat een leuke beestjes. Averellrups vind ik wel een leuke naam. De Daltons zijn altijd zo lekker dom.

  16. Zilver. says:

    Mooi Ramirezi, zebrarups? Als ik oversteek heeft het de dood tot gevolg, maar niet voor mij. ;^)

  17. annet says:

    Je treft me in het hart. Het Jacobskruiskruid moeten wij verwijderen, het is dodelijk in het hooi voor het vee, maar die rupsen die erop zitten en die prachtige rode vlinder..het is een tragedie in broekzakformaat. Stiekem laat ik er dus een paar staan voor de Averellvlinder:)

  18. Heer_Lot says:

    Mooie foto’s en we maken er gewoon Avarell rups van helemaal mee eens :-))

  19. tandwielfabriek says:

    Het is net ‘maya de rups’. Waar is vriendje Willy of wordt dat een volgende bijdrage?

  20. rene says:

    heb je ook een foto van de`jacobsvlinder`?
    groetjes
    rene

  21. Ramirezi says:

    @Annet; leuk, maar; veiligheid voor alles…
    @Rene; kijk maar even omhoog bij Ragfijn of Zeehond

  22. de Stripman says:

    Volgens mij kenden de naamgevers van de vlinder de Daltons ook, Rami. Want hoewel Joe de giftigste van de broers was, heette er volgens mij ook eentje Jack. Vandaar…Jacobsvlinder…;-)

  23. Antoine says:

    Ik zou ook eerder aan een tijgerrups denken, als we het over exotische namen hebben:)

  24. Starry Night says:

    Helemaal goed, de Averell-rups. Hoewel ik heel eerlijk gezegd ook aan een wesp moest denken…

  25. robin says:

    ik heb een vraagske ik heb die zebra rupsen gevangen
    ik heb geen st-jacobs kruid
    overleven ze dan want die kruid is die wel giftig voor de mens
    bedankt voor u begrip
    met vriendelijke groeten robin vonck

  26. Pingback: Sint Jacobsvlinder – setje compleet | Ramirezi

Geef een reactie

