De Kleine Vuurvlinder

De Kleine Vuurvlinder (Lycaena phlaeas) doet zijn naam eer aan; het is een kleine opdonder. Misschien kennen jullie ook kleine opdondertjes ? Nou, dan weet je het al; compensatiegedrag.
Bij dit vlindertje is dat duidelijk de opvallende kleur; in het echt is die nog feller dan hier op de foto’s. Ondanks zijn kleine maatje, zie je hem van verre af al zitten.

29 Responses to De Kleine Vuurvlinder

  1. hippocampi says:

    was recentelijk nog in het vlinderpaviljoen in Artis en dat is toch wel een feestje op zichzelf. Hij is mooi, Rami.
    gr. hippo

  2. Galadriel says:

    wat een prachtige dame, rami vraagje: eergisteren zag ik in mijn tuin een zwarte vlinder (nee het was geen vleermuis) het was overdag. Jij weet vast wel hoe ze heet,ik heb haar voorlopig kooltje genoemde

  3. laila says:

    Klein en fijn Rami.

  4. Ramirezi says:

    @Galadriel; lekker duidelijke beschrijving :D, misschien het mannetje van het Koevinkje ? Of het Zorro-vlindertje…

  5. Antoine says:

    De kleuren ogen overigens al fel genoeg op de foto:)

  6. Zwollywood says:

    Kan het nog gekker met al dit mooie fotografiewerk?

  7. Knispel says:

    … en ook deze zullen mijn kinderen weer willen zien 🙂

  8. Galadriel says:

    hahaha, ja ze zat niet stil, ze fladderde maar rond enzo maar ik vind Zorrovlindertje wel lekker klinken of is het nou toch het mannetje van het Koevinkje (is dat eigenlijk niet een vogel of een vliegende stier)

  9. Doortje says:

    vlinders scheren hun oksels gelukkig niet. Mooi beestje hoor!

  10. ScrambleX says:

    Mooi Rami!
    Vlinders boeien altijd….

  11. Isis Nedloni says:

    Wauw….wat een schoonheid!!!!
    Dank je daar voor; )))))

  12. Starry Night says:

    Pllinggg zegt mijn computer: graag aanbevolen, dit vurige rakkertje.Reactie is geredigeerd

  13. annet says:

    Laat de zon maar gauw gaan schijnen dan kunnen de pasgeborenen hun vleugeltjes oppompen.
    Wat gebruiken ze als paraplu, de blaadjes?
    De vlinderstruiken hier staan er vlinderloos bij. Ze missen hun vliegende broches:)

  14. jimhasenaar says:

    Heel mooi. Maar weer eens aanbevolen. Toch nog een vraag:
    Dieren hebben over het algemeen schutkleuren om zich te kunnen beschermen. Deze vlinder schijnt juist op te willen vallen. Vraag is dan wat het natuurlijk nut van deze velle kleuren voor deze vlinder heeft?

  15. viktor loman says:

    In a split second dacht ik dat dit de vlinder uit de zebrarups was, maar ondertussen heb ik die bij ragfijn gevonden. Gek is dat, hij heeft niks van zijn rups. Foutje? Deze zou ik gesnapt hebben.
    groetjes
    rené

  16. Heer_Lot says:

    Mooie foto’s weer :-))

  17. Woudje says:

    Fraai hoor. Begrijp niet waarom jij van de RBA pagina bent afgehaald. Kun je er niet weer sneaky opgezet worden. Nu als fotoblogger ?

  18. Helena says:

    Mooie foto´s Ramirezi! Prachtvlinder!

  19. Bep says:

    Mooie foto’s van een mooie vlinder.
    Waar zie je ze toch steeds??

  20. Ramirezi says:

    @Jim; kleuren kunnen ook een waarschuwing zijn of juist voordeel opleveren bij de voortplanting (seksuele selectie speelt ook een belangrijke evolutionaire rol…)
    @Woudje; ach ja, die RBA, ik verbaasde me er juist over dat ik er nog zo lang op bleef staan met al die insecten de laatste tijd…
    @Bep; deze zat in Noorderhaven, aan de kant van het kanaal…Reactie is geredigeerd

  21. Zilver says:

    Ademloos bekijk ik elke keer je foto’s. Die pootjes hebben zelfs mooie streepjes en op de onderste is het midden van de vlinder ook zo mooi, straalt gewoon.

  22. Francis says:

    mooi is tie zeldzaam Rami?
    de grote wel he alleen nog in de weerribben ofzo?

  23. Ramirezi says:

    @Francis; deze kleine is vrij algemeen dacht ik…

  24. de Stripman says:

    Ja, vorig jaar ook gezien in Friesland, vlak bij het Tjeukemeer. Mijn foto’s zijn alleen niet zo mooi geworden…;-)

  25. kees smit says:

    Wat een beauty, Rami, en zo mooi gefotografeerd.

  26. annet says:

    De Arno’s zijn met vakantie, denk ik. Zag gister op een insektenweblog iets over gitjes. Nooit van gehoord.
    Geniet ze familie Ramirezi
    where ever you go
    don’t use Texico

  27. Eline says:

    Zo af en toe kom je foto’s tegen, dat je alleen maar denkt: ohhhhhh. Nou ja, zo’n blog is dit dus.

  28. Ramirezi says:

    De Arnootjes zijn d’r weer…

  29. Pingback: Bruine Vuurvlinder | Ramirezi

Geef een reactie

