Second Jurassic Coast Fossil Hunt 2007 (2) – Ammonites

Ha, daar zijn jullie weer. Klaar voor het vervolg op onze fossielenjacht aan de Jurassic Coast ?
Op de plaats waar we de Belemnieten hadden gevonden zag je ook veel afdrukken van Ammonieten. Uit ervaring weten we dat je die er niet uit kunt halen – gewoon laten zitten, dan kunnen anderen er ook van genieten.

Nee, een eindje verder, onder de Golden Cap moest je zijn. In het vers uit de klif gespoelde grind lagen de gepyritiseerde Ammonietjes je tegemoet te glimmen. De geologische hamer kon in de tas blijven, gewoon oprapen, zoals dochter en vrouw hier even demonstreren.

We vonden verschillende soorten. Geribbelden, waarvan ik denk dat er Schlotheimia angulata en Pleydellia comata tussen zitten. Dat zou qua leeftijd goed kloppen want die kwamen allebei voor in het Onder-Jura. Maar detemineren valt nog niet mee met al die soorten die best wel op elkaar lijken.

De gladde gepyritiseerde exemplaren vonden we voor het eerst; super. Namen heb ik helaas (nog) niet. Dat pyriet is trouwens ook nog een verhaal apart. Als je niet uitkijkt valt het in een grijs poeder uit elkaar onder invloed van vocht. Op zich vreemd, want ze komen uit een kletsnatte omgeving. Maar goed; ik heb ze goed schoongemaakt met petroleum (geen water) en vervolgens ingespoten met siliconenspray. Goed droog opbergen. Onze exemplaren van vier jaar oud zijn nog prima, dus ik denk dat het werkt.

In de gladde Ammonieten zie je een duidelijk een gekronkeld lijntje lopen dwars op de windsels. Deze sutuurlijn kan worden gebruikt voor determinatie en wordt veroorzaakt door de tussenschotten (septa) die in het beestje zaten tussen de verschillende kamers.

De schelpen van de Ammonieten waren onregelmatiger gevormd en minder dik dan de schelp van de hedendaagse Nautilus. Men denkt dan ook dat de onregelmatige vorm van de tussenschotten (septa) dient om de druk van het water te kunnen weerstaan. Een ondersteuning van de buitenkant van de schelp dus. De meeste Ammonieten kwamen voor tussen de honderd en driehonderd meter diepte, een enkeling zou tot een kilometer hebben kunnen afdalen. Ter vergelijking; de hedendaagse Nautilus haalt de zeshonderd meter.

Maar genoeg – kijk nog eens naar de foto hierboven en je begrijpt waarom niet alleen biologen en paleontologen, maar ook kunstenaars en ik hoop ook jullie gefacineerd worden door de Ammoniet.

Hij heeft gewoon een fantastische en tot de verbeelding sprekende vorm.

15 Responses to Second Jurassic Coast Fossil Hunt 2007 (2) – Ammonites

  1. Jos Goedmakers says:

    Laat ik nou toch altijd gedacht hebben dat Belemnieten mensen waren in het Midden-Oosten zo’n 2000 jaar geleden…

  2. antoinette duijsters says:

    Prachtig Rami en dat je ze zo mooi geconservert heb. Het grijze gesteente daar aan de kust is dat verharde klei/kalk of toch iets anders. groetjes

  3. Antoine says:

    Zeer interessante bijdrage! En ook deze schoonmaak- en conservatietip zal ik in mijn oren knopen 🙂

  4. debby says:

    Wat is de wereld toch mooi hè?!!

  5. Jezzebel says:

    Wat zijn ze mooi!
    Dank Rami, voor al die momenten dat je me de mooiste dingen liet zien en al die keren dat je me met je droge humor aan het lachen maakte.
    Dank dat je er zo’n fijne plek van maakte, van het blog hier.
    Dag, tot later misschien.

  6. Rene scheffer says:

    Mooie reportage en prachtige foto´s.
    Onze ex buren doen et ook. Hij zoekt fossielen en zij mineralen of andersom, tot onze hilariteit.

  7. Morgaine says:

    Ze zijn prachtig!

  8. ceesincambodja says:

    Schitterend, Rami. Je maakt me wel jaloers zeg. Bij ons in de steengroeve vind je nog geen eurodubbeltje, laat staan een ammoniet.
    Nu wel man en paard hè.

  9. laila says:

    Prachtig Rami.
    Die slotfoto is heel mooi.

  10. rommert boonstra says:

    prachtig. en zo vreedzaam.

  11. K says:

    Gaaf Rami! Bedankt voor het laten zien.

  12. de Stripman says:

    Heel erg indrukwekkend mooi, Rami ! Ik zou bijna spijt krijgen dat ik dit jaar gewoon thuis gebleven ben in mijn vakantie. Maar, aan de andere kant, ben ik ook wel weer blij dat ik niet op mijn knieën door het zand heb hoeven kruipen…;-)

  13. kees smit says:

    Heel mooi en haarscherp gefotografeerd. Waar heb je dat prefistorische dubbeltje gevonden? Ik ben net Het liefje van de Franse luitenant aan het lezen. Charles is daar ook fossielen aan het zoeken, in 1867 geloof ik.

  14. Ramirezi says:

    @Kees; en ze raken maar niet op, die fossielen…

  15. Pingback: Geologie trefwoord J | Tsjok's blog

Geef een reactie

