Dertien argumenten tegen de varkensflat

Er is momenteel nogal wat te doen over het al dan niet bouwen van varkensflats. Zoals wel vaker bij dit soort zaken zullen de politiek verantwoordelijken wel weer net zo lang treuzelen totdat ze er al staan. Waarna men desgevraagd ernstig verklaart dat het nu te laat is om nog in te grijpen.

Vanmiddag liep ik door Stroe en kwam langs de scharrelvarkentjes van de scharrelslager. Ze lagen lekker te pitten, totdat één wakkere Henkie me opmerkte.

Luid knorrend, rende hij naar moeders toe, direct gevolgd door zijn broertjes en zusjes.

Een hels kabaal brak los, niemand wilde het scharminkel zijn.

Samen met wat andere wandelaars genoten we van het schouwspel. Stapelen !

Tien minuten later lagen ze alle dertien uitgeteld na te genieten van de maaltijd.

Varkensvlees eten doe ik niet, maar ik had er wel weer dertien argumenten bij tegen de varkensflats.

Als jullie er nog meer weten, graag.

20 Responses to Dertien argumenten tegen de varkensflat

  1. laila says:

    Volgens mij zijn dit stapelvarkens;-)
    Wel schattig, die biggetjes.

  2. niko says:

    weer je, ik vind 1 meer dan genoeg!
    genoten heb ik van je foto’s

  3. Moedermethond says:

    Aggot, wat aandoenlijk! Het is al jaren geleden dat ik een varken in de wei zag, komt dat nog voor dan???

  4. Ramirezi says:

    Het is dan wel geen gedicht; maar toch nog wel wat stapelen….

  5. Starry Night says:

    Met alleen die vijfde foto al had je me helemaal gewonnen. Hoewel… ik eet graag varkensvlees. Maar ik heb wel even opgezocht wat varkensflats zijn: afschuwelijk.
    Minstens zo mooi als de varkentjes zelf is trouwens dat zonnetje dat over hun ruggetjes speelt.

  6. Zilver says:

    Wat een schattige diertjes en wat zijn je foto’s goed gelukt, al die dikke kontjes.
    Hier in Oostzaan zou er ook een komen, ik dacht eerst dat het een grapje was, of een andere naam voor een flat waar ze mensen met minder geld op willen laten wonen, maar het was echt, nou is toch niet normaal? Stapelvarkens.Reactie is geredigeerd

  7. de Stripman says:

    Lekkere beesten zijn het…;-)

  8. antoinette duijsters says:

    Het maakt niets uit of de stallen gestappeld zijn of niet. In beide gevallen worden varkens op een afschuwelijke manier vetgemest, voornamelijk voor de export. Dus meer betalen voor scharrelvarkensvlees of vegetariér worden.
    Ik eet al 32 jaar geen vlees en vis en zoveel zuivel en ei als perse nodig is, overig diervriendelijk. Want ook koeien worden steeds slechter behandeld en kippen worden nog slechter behandeld dan varkens.

  9. Henk says:

    Mooie serie. En…………..Henkie wordt altijd op tijd wakker.
    Groeten, Henk.

  10. jan krosenbrink says:

    die biggen van schat ik vier weken oud, stapelen; varkens zijn bijzonder intelligente wezens, hebben ze de mens op een idee gebracht?Reactie is geredigeerd

  11. Antoine says:

    Het is voor mij altijd verrassend dat ze zo vreselijk beweeglijk zijn, nooit staan of liggen ze stil te poseren 🙂

  12. elsje-dijkstra says:

    Ik ben bang dat het inderdaad niets uitmaakt voor de varkens zelf – een normale varkensstal waar het klimaat bepaald wordt door de computer of een varkensstal met verdiepingen.
    Contact met de buitenwereld is er niet. Tot ze in de bekende vrachtwagens naar het slachthuis vervoerd worden.

  13. Martha Vosbeijer says:

    Prachtige foto’s van die varkens. Zo leefden bij ons thuis op de boerderij de varkens ook, hoewel mijn vader ook melkkoeien en kippen hield. Ja echt, ik kan nog met de hand melken! En toen al werd dat gezonde boerenleven uitgehold. Het werd meedoen met splitsen van vee en vergroten, of gedoemd zijn tot stoppen of keutelboertje worden, die vanzelf weggesaneerd konden worden.

  14. Gala says:

    ach wat mooi Rami…ik hoor ze knorren
    een 14-de argument: als ze het doorzetten die varkensflats breek de pest uit

  15. Annet says:

    Prachtige foto’s van blije varkens ofwel varkens in hun gewone doen.
    Er zijn al lang flats voor……..bosvarkens……maar die kunnen min of meer kiezen. In ieder geval ik moet er niet aan denken aan flats voor deze levensgenieters………..:(
    Aanbevolen!
    Als ik zou kunnen……….Ramidebami je steelt m’n hart iedere keer!

  16. Eline says:

    Als een dier na zijn leven al geconsumeerd wordt, waarom dan niet tenminste bij leven een prettig bestaan. Het is al kort genoeg.Geen varkensvlees, en ook geen andere soorten. Ik zie ze allemaal liever levend. Bij voorkeur blij.

  17. Robert says:

    Varkens in flats? Hoe verzinnen ze het! Straks gaan ze ook nog flats voor mensen bouwen!

  18. Afanja says:

    Prachtige serie!
    En wat die varkensflats betreft: ik hoop dat ze er niet komen, maar ik vrees het ergste.

  19. carin says:

    Reden 14 is mamavarken…jemig…13 kinderen zo snel rustig krijgen!!! Er zijn collegae die er langer over doen..

  20. Joyce says:

    Ik vind idd ook dat varkensflats verboden moeten worden, alleen ik denk niet dat er heel veel verschil is tussen varkensflats en gewone varkensboederijen. Alle varkensboederijen moeten gewoon afgeschaft worden! De varkens moeten buiten kunnen leven, lekker kunnen spelen etc. Maar dit geld natuurlijk ook voor andere dieren. Eigenlijk vind ik dat niemand meer vlees moet eten, maar dat is, een mening die niet veel mensen delen.

Geef een reactie

