De nieuwe kleren van de keizer – de Keizersmantel

De nieuwe kleren van de keizer kon je niet zien. Het mooiste moment uit dit sprookje van Hans Christian Andersen voor mij als kind was toch wel dat een jongetje in het publiek riep; “Kijk de keizer loopt in zijn blootje !” Dat zag ik zo voor me. En dan dat plaatje er nog bij, in het boek.

Dit is de keizersmantel (Argynnis paphia).

Ondanks zijn naam en voornaam gekleed voorkomen, ook in zijn blootje.

16 Responses to De nieuwe kleren van de keizer – de Keizersmantel

  1. rachel says:

    prachtige foto’s, echt! En over die blote keizer: in de Efteling hadden ze een paar jaar geleden een prachtig blotebillenpak voor de keizer. Succes gegarandeerd. Heb er nog wel een foto van, maar die haalt het niet bij jouw keizerlijke foto’s.

  2. niko says:

    die vleugeltjes die kan ik bijna voelen…zoh zacht!

  3. Rene scheffer says:

    Een oudoom was 100 jaar geleden in Zuid Amerika en een kast met gedroogde opgezette vlinders daar vandaan stond jaren in de gang. Kweenie waar het nu is. Maar u is meer voor het levende denk ik.
    Vanmorgen NL 3 nieuwe Ciske….nog even gekeken of ik Rami jr zag. Kweenie, wellicht.

  4. Ina Dijstelberge says:

    Prachtige vlinder, en vlinder met vlieg.
    Je moet wel engelen geduld hebben om de vlinder vast te leggen.

  5. Morgaine says:

    Wat prachtig dat je ze zo dichtbij kunt fotograferen. Dat lukt mij niet altijd..

  6. Frans Muthert says:

    Even off topic: Zit de Rami-zoon nou bij de Ciske-clan? vroeg ik me af. Heb het niet helemaal meer gevolgd maar zag daar afgelopen week wat over op tv.
    En natuurlijk: de foto’s zijn het weer helemaal!

  7. cor says:

    ik hen liever een vlinder dan een blote keizer, mooi zo’n hermelijnen mantel( of zeg ik nou wat fouts!!)

  8. Solvejg says:

    Mooie foto’s Rami. Mooie uitdrukking blijft het he, ook voor dingen die niks voorstellen, maar waar iedereen laaiend enthousiast over is, zoals allerlei hypes en zo 🙂

  9. Ramirezi says:

    @Rachel; zeker een foto met niets er op ???
    @Rene; zijn nu nog herhalingen…
    @Ina; die vlieg zie je eerder dan ik…
    @Frans; ja hoor, afgelopen zaterdag voor het eerst in Hoorn geoefend. Hij is Jantje..
    @Solvejg; hypes doen we zowiezo niet aan mee natuurlijk…

  10. de Stripman says:

    Als ik zo’n blootje had, had ik ook geen kleren nodig…;-)
    Is het de kijkertjes ook al opgevallen dat dit type vlinder maar 4 pootjes heeft, in tegenstelling tot de meeste andere insecten die het met 6 doen ?Reactie is geredigeerd

  11. Klaverblad says:

    Open al uw heerlijkheden!
    Voor mij nog altijd het mooiste insect.

  12. Ramirezi says:

    @Stripman; ze hebben wel zes poten, maar de voorpootjes zie je niet. Die zijn heel klein en zijn alleen geschikt voor het schoonmaken van de kop en de antenne’s..

  13. de Stripman says:

    Hè, Rami, laat mij nou ook eens de kenner uithangen…!
    Dat van die voorste pootjes wist ik uiteraard ook ! Daarom worden ze immers poetspoten genoemd….;-)

  14. Antoine says:

    En wie poetst eh.. veegt de mantel van deze keizersmantelvlinder?:)Reactie is geredigeerd

  15. Ramirezi says:

    @De Stripman; net zoals bij poezen dus…

  16. Starry Night says:

    En deze keizer is vast niet ijdel.

Geef een reactie

