De daad overleven dankzij spuug – de Schorpioenvlieg

Sommige beestjes hebben een hele logische naam. Zo ook de Schorpioenvlieg (Panorpa communis), zou je op het eerste gezicht denken. Het achterkantje van dit mannetje ziet er immers gevaarlijk uit, zo met die twee stekels. Schijn bedriegt echter; waar de echte Schorpioenen (Scorpiones) een gifstekel hebben, zit bij de Schorpioenvlieg het voortplantingsorgaan. De twee stekels dienen in het dagelijks leven om het vrouwtje mee vast te houden. Die vrouwtjes missen dus dat schorpioenachtige uiterlijk.

Door die opvallende achterkant, vergeet je helemaal naar de voorkant te kijken. Toch is ook dat de moeite waard, want de enorme snuit is toch ook best bijzonder. Zeker als je weet dat het mannetje met die snuit het vrouwtje een bolletje speeksel aanbiedt voordat hij met haar paart.

Niet uit liefde, maar ter afleiding; geen lekker spuugje leidt tot een dodelijke aanval van moeders.

25 Responses to De daad overleven dankzij spuug – de Schorpioenvlieg

  1. K says:

    Moeders is dus zelf duidelijk wel van de’giftige’ schorpioenachtige!
    Zou ze het spuugje net zo lekker vinden als jij de gestampte muisjes? Een zoethoudertje is het in elk geval.

  2. Peter Louter says:

    Zo doe ik het ook altijd 🙂

  3. de Stripman says:

    Mooie foto’s weer, Rami ! Je ziet ze hier in de buurt ook wel eens, maar het zijn brave beestjes die geen vlieg kwaad doen. Of, nou ja, vliegen misschien juist wel. Of zijn het planteneters ?

  4. Nicolaas says:

    Zolang je vrouw er in trapt….

  5. Rachel Schrijft says:

    Tja, het vrouwtje mocht eens te vroeg weg willen. Prachtige foto’s, hoe krijg je het iedere keer weer voor elkaar.

  6. Jos Goedmakers says:

    Jij hebt iets speciaals met voortplanting Rami…;-)

  7. Zwollywood says:

    Kijk ook even bij mijn spinnenbeet…weet je wat ik daartegen moet doen…een hele dikke bult op mijn been…ik ga maar eens koeler4n denk ik.

  8. Jos Goedmakers says:

    Zit die bult er nou nog steeds???

  9. Zwollywood says:

    Jos……..jaaaahaaa…een hele dikke bult wel dia 6 cm…..en dik en hard en warm.

  10. Jos Goedmakers says:

    Ah, dat gevoel ken ik…is heel gezond!

  11. Ramirezi says:

    @Peter; heb je foto’s ?
    @Jos; je had spiegoloog moeten worden man…
    @Zwolly; uit die bult komen straks allemaal beestjes kruipen…
    @De Stripman; ze eten dode beestjes en fruit, niks engs dus…

  12. Thera says:

    Hele mooie foto van een voor mij volslagen onbekend dier.
    Jos, iedereen heeft iets met voortplanting, anders waren we er niet en overleefden we niet.
    Alhoewel als jij het met zes centimeter moet doen, dan… nou ja laat maar, dit is niet mijn stijl. ;-))
    Zwollywood, jakkes meid, ga ermee naar de dokter, stel je voor dat die griezel van een Ramirezi gelijk heeft.

  13. cor says:

    mooi scherp fotowerk; bij’t lezen v/d titel moest ik even aan’t spuugbeestje denken, maar ik ben vergeten wat dat precies voor wezen was

  14. anoniem says:

    Ram, begin jij niet met spuuguitwisseling dan?
    Je bent me wel een viezerik om meteen naar foto’s te vragen. Krijg je lekker niet.
    Overigens zou ik je wel een op mijn landje in Polen rond zien willen kruipen. Wat ik daar allemaal niet aan insekten tegenkom.

  15. Morgaine says:

    wat een bijzondere.. nooit van gehoord.. dank voor de info:)

  16. Zwollywood says:

    @) Vieze smiEgel Rami…mij Bang maken…ik heb de hele avond met Ijs gekoeld…als er beestjes zijn maak ik een foto…engerd!
    DAT IJS ZOU JOS OOK MOETEN DOEN!

  17. laila says:

    Precies; lekkere spuug, daar doen we het
    voor:-)

  18. Zoë says:

    peter heeft helemaal gelijk. Eerst spuuguitwisseling! :)))

  19. Zoë says:

    even een ander hoofd opgezet.

  20. Bart says:

    Door al die spuugbolletjes, ijszakken en warme bobbels van wel 6 centimeter zou ik het bijna vergeten: geweldig mooie foto’s Rami…je bent dé macro-man!!! :))

  21. Zilver says:

    Prachtige haarscherpe foto’s, hier kan ik nog wat van leren, wat moet ik er nu van denken als iemand met consumptie praat, ik vraag me af of ik het woord wel goed schrijf, ik bedoel die douchepraters.

  22. viktor loman says:

    Wist ik niet, is me ook mnog nooit opgevalen. De schorpioenvliegen die ik fotografeerde waren kennelijk altijd vrouwtjes. Maar toch mooi inderdaad
    groet
    rené

  23. Annelies says:

    Prachtige foto’s !

  24. ScrambleX says:

    Rami, Wat een beest zeg !
    Je zou ‘m inderdaad aanzien voor schorpioen…naar de achterkant kijkend.
    Mooi zeg!

  25. Gala says:

    zo dan een schorpioenvlieg die zijn leven waagt voordat-ie de liefde bedrijft! Wat een Held!

Geef een reactie

