Mooie vrouw verdient mooie man – Bruinrode heidelibel

Een paar blogjes geleden zat er een prachtig vrouwtje van de Bruinrode heidelibel op een presenteerblaadje. Vandaag bedacht ik ineens wat ze daar aan het doen was; ze zat stilletjes te verlangen naar een knappe vent.

Normaal ben ik niet zo’n koppelaar, maar toen ik deze mannelijke Bruinrode heidelibel (Sympetrum striolatum) tussen de foto’s van de afgelopen vakantie tegenkwam, kon ik het niet laten.

Hieronder laat ik nog wat smakelijke details zien meid, als het wat voor je is; hij woont aan de andere kant van het kanaal.

Spreek je beetje engels ?

23 Responses to Mooie vrouw verdient mooie man – Bruinrode heidelibel

  1. Zwollywood says:

    Je kon wel akelig dichtbij komen hoor Rami!

  2. K says:

    Deze kwam ooit een keer om me heen cirkelen toen ik naast de vijver zat te lezen. Vond het maar akelig, zo’n groot insect.

  3. antoinette duijsters says:

    Pracht foto’s van voor mij een lid van de mooiste insektenfamilie.

  4. Ramirezi says:

    @Zwolly; dit was in Monkey World – hele familie boos; overal apen en pa staat een libel te fotograferen…

  5. Maria-Dolores says:

    aan de mooie kleuren te zien zou je inderdaad denken dat een libellemannetje het van zijn uiterlijk moet hebben…

  6. ScrambleX says:

    Ik zat al in spanning te wachten waar je nou weer mee zou komen vandaag.
    Mooi Rami !

  7. de Stripman says:

    Erg mooi, Rami. Maar ik ben bang dat de Noordzee overvliegen toch een beetje teveel gevraagd is.
    Mijn vader beklaagde zich er trouwens altijd over dat de lelijkste mannen altijd de mooiste vrouwen kregen…;o)Reactie is geredigeerd

  8. Frans Muthert says:

    Rami: Ik vind je plaatjes zó mooi dat ik er niets aan toe te voegen heb. Hopelijk neem je me dat niet kwalijk.

  9. Morgaine says:

    matchmaker:))

  10. Ramirezi says:

    @Frans; nee hoor – ik reageer toch ook niet als jij voetbalt ? 😀

  11. Jos Goedmakers says:

    Toch mooie foto’s met zo’n wegwerpcameraatje ;-))

  12. Daan says:

    Hoe komt het toch dat ik altijd ga googlen, nadat ik zulke waanzinnige foto’s van je zie? Wauw! Maar het is mij er eentje, die mannetjeslibel! http://www.nieuwsbank.nl/inp/2000/07/0702E002.htmDe mannetjes zijn territoriaal en verdrijven met baltsvertoon en luchtgevechten andere mannetjes van hun uitverkoren plaatsje. Wijfjes komen slechts aan het water als ze rijpe eitjes dragen. In de regel worden ze snel achteraan de kop (glazenmakers) of vooraan op het borststuk (waterjuffers) gegrepen door een mannetje. Zo vormt zich een tandem.
    Het mannetje plooit nu zijn achterlijf en zet het wijfje ertoe aan haar lijf te plooien. Zo komt haar geslachtsopening bij zijn copulatieorgaan. Zo vormt zich het paringswiel of romantischer gezegd « paringshart »
    Bij de paring is een interessant fenomeen aangetoond dat de naam kreeg : spermacompetitie.
    Tijdens de paring zal het mannetje eerst het sperma van een eventuele voorganger uit het orgaan van het wijfje verwijderen en pas dan zijn eigen zaad inbrengen. Zo verzekert hij er zich van dat het wijfje voor zijn persoonlijk nageslacht zorgt. Dikwijls blijft hij het wijfje ook vasthouden bij de eiafzetting of bewaakt hij haar door in de buurt te blijven vliegen. Zo houdt hij concurrenten uit de buurt.

    Hij mag dan wel knap zijn, maar wat een macho! Moet toch iets te verzinnen zijn, dat het wijfje zijn sperma kan jatten?

  13. Eline says:

    Prachtige, prachtige foto’s!Kijkt nog eens bedremmeld naar plaatjes die ze ooit zelf geschoten heeft van zo’n dier, met een 3.2 megapixel ding…mompelt voor zich heen: dat is het hem natuurlijk. Ik heb gewoon een nieuwe camera nodig, that’s all…right!

  14. Zoë says:

    het is een beetje een foute vent maar wat is ie knap!!

  15. demio says:

    Ik blijf het een engerd vinden

  16. ceesincambodja says:

    Jij kan er wat van, meester Rami! Maarrr…
    Nu heb ik een vogeltje te pakken. Kom maar kijken.

  17. enigma says:

    Van dichtbij vind ik het eigenlijk maar een enge vent.

  18. laila says:

    Wat een spetters Rami. Klasse.

  19. annet says:

    Wat een sieraad….

  20. annet says:

    Wie al dit schoons niet ziet
    die ziet het hele leven niet

  21. Knispel says:

    Zelfs de schaduwen zijn mooi…

  22. Maria-Dolores says:

    Rami, heb je mijn bidsprinkhaan al gezien?? lijkt wel precies dezelfde als die op jouw blog. de mijne had een enorme, ronde, buik.

  23. Antoine says:

    Klassefoto’s van de meester 🙂

Geef een reactie

