Black tie – dat heb ik weer

Net een mailtje gekregen dat ik bij de première van Ciske de Musical gekleed hoor te gaan in black tie. Nu liep ik er vroeger best wel netjes bij. Maar ja, je wordt ouder. Je raakt in het onderwijs. Langzaam maar zeker zak je af richting spijkerbroek. Nu willen jullie natuurlijk weten; wat is dat eigenlijk, black tie ?

Volgens de kledingvraagbaak zou de etiquette het volgende voorschrijven;

– U draagt een smoking. Deze is zwart of nachtblauw, bestaat uit een jas zonder zijsplitten, satijnen revers en gepaspeleerde zakken (brievenbusvorm).
– De broek heeft aan weerszijden een satijnen bies. U kunt onder een enkele rij smoking een vest dragen met Schotse ruit of een ruwe zijde met motief.
– In de zomer mag het jasje ook wit zijn met zwarte satijnen revers.
– De voor- en achterpanden hebben dezelfde lengte.
– Het meest formele schoeisel is de pump; een lakschoen zonder veter.
– Probeer in ieder geval schoenen met al te veel tierelantijnen te voorkomen, zoals bijvoorbeeld de gaatjesschoen (broques).
– Een horloge is uit den boze, omdat de tijd niet belangrijk is.

Jullie begrijpen het al.

Mijn groene trouwpak van achttien jaar oud is weer tevoorschijn gehaald.


Laatste nieuws; de Stripman heeft al een pakkie voor me getekend – wat een kerel !

40 Responses to Black tie – dat heb ik weer

  1. Knispel says:

    Probeer wel op tijd de lucht van de motteballen eruit te krijgen :-). Veel plezier, dat vooral.

  2. Morgaine says:

    Past ie nog?

  3. Rachel schrijft says:

    Morgaine, dat was ook het eerste waa rik aan dacht…

  4. de Stripman says:

    Af en toe ben ik toch blij dat ik jou niet ben, Rami…;o)
    Als ik ergens een hekel aan heb dan is het zo’n opgeprikte-mannen-uniform ! Waarom mogen de vrouwen altijd leuke kleren aan en moeten wij erbij lopen als mislukte obers ? Ik zou haast zeggen: ga toch gewoon in je spijkerbroek ! Maar ik kan me voorstellen dat geen heisa wil veroorzaken. In dat geval: er zijn ook heel goedkope papieren smokings te koop…;0)Reactie is geredigeerd

  5. Karin says:

    Ja pastie nog? Kleding van 18 jaar geleden zou ik zeker niet meeer aan kunnen…..

  6. Ramirezi says:

    Wat is dat nu voor een vraag dames ? Jullie weten toch wat voor een atletisch geheel ik vorm ? Past nog precies. D’r hangt wel iets meer over de broek heen. Mijn vrouw moest erg lachen. Goed voor je zelfvertrouwen…

  7. K says:

    Ja Rami; je ging toch naast Bea zitten? Dan kan je in elk geval het strikje afgooien na een tijdje. Dat is ze gewend!

  8. Ramirezi says:

    Goeie K, Claus lekker in z’n open overhemd en dan moet ik zeker helemaal ingepakt in een papieren smoking, getekend door de Stripman…

  9. Anna says:

    Hey Ramirezi,
    Ben alweer een tijdje weg van het VK-blog.
    Volg de publiciteit rond Ciske wel vanwege je zoon.
    Ja, vervelend die dresscodes bij premières 😉
    Heb zelf over drie weken première van de musical HAIR.
    Gelukkig is de dresscode: lets party!
    lieve groet en voor straks alvast veel toi toi toiReactie is geredigeerd

  10. ScrambleX says:

    Het is speciaal, zo’n black-tie premiere.
    Heb er weleens een paar mee mogen maken.
    Net ff anders dan 🙂

  11. de Stripman says:

    Het was haastwerk en je moet het misschien een beetje vergroten met de printer, maar je pak is klaar, hoor ! Mail maar even waar ik het naar toe moet sturen…;o)

  12. Ramirezi says:

    @Anna; was je nog niet vergeten hoor…
    @ScrambleX; was dan echt iedereen helemaal in het zwart of liepen d’r ook mensen gewoon in een net pak ?
    @De Stripman; is ie zwart ? Even een nieuwe inktpatroon halen….

  13. Jos Goedmakers says:

    De RAT! Mij zul je daar dus niet zien.

  14. Anna says:

    black tie is vanwege de aanwezigheid van Beatrix, mail je morgen wel even over dresscodes op premières, als je wilt..

  15. Mephisto says:

    Wat een slechte omschrijving!black tie is een smoking. Een smoking is niets anders dan een kostuum met van die glanzende revers en een strikkie, weet je wel?white tie is een rokkostuum. Dát is de hel die jij je voor ogen haalt. http://www.alternatiefkostuum.nl/feest/kostuum_gala.php: Een jacquet bestaat uit een lange, zwarte jas met rond weggesneden voorpanden en een gestreepte broek zonder omslag. Daaronder draag je een witte, niet gesteven, overhemd met een blinde knoopsluiting, dubbele manchetten, een grijs, zwart of witte das en een grijs vest. Verder grijze glacé of suede handschoenen, een grijze of zwarte hoge hoed en gladde, zwarte schoenen.
    Die hoef je dus níet te dragen.. 🙂
    ps. Stripman: dat rokkostuum is dus white tie…Reactie is geredigeerd

  16. Ramirezi says:

    @Mephisto; dassie ook goed ?
    @Anna; Mephisto stelt me al weer iets gerust, maar graag Anna…Reactie is geredigeerd

  17. Dunya says:

    Die bies is so sexy…!!!
    Goed van je kind,Ra!!!

  18. Oliphant says:

    De vader wordt beroemd door de zoon. Daar moet je wat voor over hebben! Ik kom ook uit het onderwijs en kan je niets lenen, dus, althans, geen black tie. gewoon huren, tenzij…

  19. Erna says:

    hahahahha!! Ow wat zullen jullie toch trots zijn daar!! veel plezier, toi toi toi!:))

  20. ceesincambodja says:

    Ja, ik zag gisteren Danny de Munck nog met de nieuwe Ciske, bij De Wereld Draait Door.
    Ik wou dat ik er bij kon zijn en ik wens jullie ontzettend veel plezier. (Laat je horloge maar thuis. Maar vergeet je fototoestel niet hè, Rami. Of mag dat niet volgens de etiquette?)

  21. niko says:

    Je gaat toch niet in een pak van achtienjaar geleden lopen en al helemaal niet in de kleur groen! Rami, toch!!
    Je kunt zo’n ding huren dan ben je echt het mannetje:)))
    En wat Erna zegt, wat zullen jullie trots zijn op Rami jr.!
    Heel veel plezier!

  22. Maria-Dolores says:

    Rami,
    volgens mij moet je het op de Italiaanse manier doen: hier is letterlijk elk huwelijk en dergelijke feesten een reden om zich hélemaal in het nieuw te steken. waarschijnlijk heb je zo’n pak binnenkort nog wel eens nodig, als de musical een prijs krijgt ofzo 🙂

  23. Thera says:

    Ja zeg Rami, wat een gezeur. Je hebt een beroemde zoon die zich uit de naad gewerkt heeft. Jij mag nu ook wel even schitteren hoor. Kom maak ons trots en steek je in het nieuw, met glimmende bies en op je rug ons aller VKbloglogo.
    Ik zal met leesbril of verrekijker niet van het televisiescherm zijn weg te branden.
    Zwaai je naar ons, wanneer je over de rode loper loopt???

  24. satuka says:

    Begrijp ik nou dat je er pumps onder moet aantrekken volgens kledingvraagbaak? Is dat nieuw? Misschien kun je een paar van je vrouw lenen dan? 😉
    Veeel plezier en toy toy voor je zoon!Reactie is geredigeerd

  25. Annelies says:

    Spannend zeg, vergeet je fototoestel niet !

  26. Zoë says:

    wat leuk en spannend. We leven met jullie mee.
    groet Z

  27. Maria-Dolores says:

    jammer dat er iets stond van ‘geen horloge’, anders had je ook nog een excuus gehad om een mooie Rolex te kopen 🙂
    (bij Rommert stond vandaag een mooi horloge…)

  28. Starry Night says:

    We krijgen toch wel een fotoverslag, hè?

  29. Zusenzo says:

    Groen ? GROEN ?! Je draagt zeker ook witte sokken ?
    Och , huisartsen en mensen uit het onderwijs: dress-sense van lik-me-vestje.
    Arme mevrouw Rami.
    Hopelijk gaat het zaallicht snel uit. : )
    Maarruh, veel plezier.Reactie is geredigeerd

  30. Bep says:

    Maakt Rami-vrouw zich ook zo druk over wat ze aan moet op de avond? Heeft ze al iets langs gekocht. Toch prachtig om je eens mooi te maken en dan nog wel voor straks ook een heel beroemde zoon. Veel plezier hoor!!!

  31. de Stripman says:

    Wat is er mis met witte sokken…?
    Ze zijn standaard bijgeleverd bij het pak, maar door de witte achtergrond helaas niet te zien op het plaatje…;o)Reactie is geredigeerd

  32. Jim Hasenaar says:

    Met andere woorden, een apenpak.
    Waarom het zo heet is me een raadsel. Het klimt niet makkelijk met zoiets aan in de bomen.

  33. Ramirezi says:

    @Allen; het is raar maar waar – jullie mening telt. Zeker Thera en Maria-Dolores hebben het trouwpak naar de achtergrond weten te dringen. Zowaar heb ik een pak te leen gekregen van een vriend en heeft Rami-vrouw en Tom zojuist een nieuwe garderobe aangeschaft voor de premiére. Kortom – we gaan in stijl….

  34. demio says:

    Vandaag is de dag ! Spannend. Ik zal duimen voor je zoon en zie jullie graag op tv :-))

  35. Maria-Dolores says:

    oh, gelukkig maar. op die manier kunnen we tròts op jullie zijn :-). veel plezier!!

  36. Daan says:

    Ja jessus, het is natuurlijk hartstikke leuk, zo’n feessie, maar het gaat over een schoffie, je bent nondeju niet voor niks docent geworden, die zijn toch immer kritisch? Gewoon trouwpak an, en gewoon een wit tshirt eronder, black tie erop getekend, was getekend ‘ kolere ‘.
    Uw eeuwig opstandige medeblogster.

  37. Karin says:

    Rami volgens mij zag ik jouw zoon gisteren ook op het 10-uur journaal. Heel effies in gesprek met een ander kind.

  38. Ramirezi says:

    @Karin; ja, dat schijnt te kloppen. Drie uur naar bed – wat een avond…

  39. Antoine says:

    Met een beetje leedvermaak gelezen ;)Geweldig dat er kledingetiquettes bestaan 😛

Geef een reactie

