Fruitsalade voor gevorderden

Dat is toch best wel even wennen, geen biologie meer geven maar “Natuur en Zorg“. Dat is een combinatie van de vakken biologie en verzorging. Dus ook koken. Tja. Maar voorzichtig beginnen Ramirezi, dacht ik zo. Dat werd dus een fruitsalade.

Mijn meest aparte en dus leukste klasje was het eerst aan de beurt. De les ervoor hadden ze in groepjes van vier leerlingen afgesproken wat ze mee zouden nemen. Ik was benieuwd. Voor hetzelfde geld blijkt in dit soort klasjes dat iedereen alleen maar appels mee heeft.

Het viel niet tegen; daar kwamen de eerste appels, peren en bananen op tafel, geheel volgens verwachting.

Zo, ze hebben er zin in, daar verschijnen nu zelfs aardbeien, druiven en een meloen.

De laatste leerlingen komen binnen.

Wouw; een ananas, leuk zeg. Dat daarbij ook nog de nodige spuitbussen met slagroom en potjes chocoladesaus meekomen mag de pret niet drukken, ondanks dat ik direct visioenen krijg van complete slagroomspuit-gevechten.

Dan komt Jesse zoals gewoonlijk als laatste de klas binnen. Met in zijn handen glimmend van trots een enorme cocosnoot. Hoe krijgen we die in hemelsnaam open, vraag ik me af.

Jesse gaat zitten.

“Weet je al hoe je hem open gaat maken Jesse ?”
“Ja hoor meneer, hiermee !”

Jesse haalt uit zijn tas een grote accuboormachine en laat ‘m even flink draaien.

30 Responses to Fruitsalade voor gevorderden

  1. niko says:

    haha…tis niet waar!

  2. ScrambleX says:

    Geweldig ! 🙂

  3. Daan says:

    Ik eis een fruitig infoblok! En ook een blauwe achtergrond. Of groen. Goede klas!

  4. Peter Louter says:

    Oef, moet de natuurkundeleraar nu les in handwerken geven?

  5. Mo says:

    WAt heb je voor punt gegeven?

  6. Ramirezi says:

    @Niko; mooi wel…
    @Peter; dat heet nu Natuur en Techniek, dus inderdaad…
    @Mo; hoog….

  7. Zwollywood says:

    Reactie is geredigeerd

  8. Zwollywood says:

    Nou dit wordt me groen en geel voor m’n ogen Rami….op tv zie ik soms het echte werk van je!…dat laatste vat je toch wel he!

  9. Zilver says:

    Het is een aparte foto!

  10. Antoine says:

    Was het een harige bruine kokosnoot of een gladde groene? De laatste is handig met een groot kapmes open te hakken, of je boort er met een speciale kokosboor een gaatje in 😉
    Aparte foto !

  11. Zusenzo says:

    Inventieve jongen die Jesse, die komt er wel

  12. Duval says:

    Ik blijf al hangen bij de omvorming van ‘biologie’ naar ‘natuur en zorg’. Is dat alleen op jullie school zo of overal? Is het woord ‘biologie’ te moeilijk of heeft er iemand echt over nagedacht (en daarmee anderen uitdagend om over ‘natuur en zorg’ na te denken).
    Wat die kokosnoot betreft… tja… In een wereld waar zelfs de bezem vervangen is door een lawaai makende motorische bladblazer kan een simpele zaag niet lang meer blijven bestaan.
    Zoals altijd een mooi stukje en een verrassende blik voor mensen buiten het onderwijs naar binnen.

  13. kees smit says:

    Wat een enge foto, jij weet wel hoe je het jonge volkje bij de les houdt!

  14. hippocampi says:

    in jullie nieuwe optrekje zal zorg en aandacht voor de omgeving, elkaar en de natuur me dunkt van levensbelang zijn; eten meenemen 😉
    de aan school gerelateerde scènes zowel bij jou als bij gala behoren tot mijn favoriete leesvoer,
    leuk en gr.
    hippo

  15. Maria-Dolores says:

    en wat een aparte foto. fruitsalade tegen geelzucht :-).

  16. de Stripman says:

    Vanaf nu kijkt Rami elke middag naar ‘Ready, steady, cook’? Daar doet presentator Ainsley regelmatig voor hoe dat moet met zo’n cocosnoot. Men neme een groot mes en houde de cocosnoot stevig in de hand. Sla flink met het mes op het midden van de noot, terwijl je de noot ronddraait, zodat er een barst ontstaat. Als alles goed gaat valt de noot dan in twee ongeveer gelijke delen uiteen. Daarna met een kleiner mesje, of lepel, het vruchtvlees uit de noot steken. Maar voorzichtig dat je niet uitschiet, in handen of omstanders…
    Mijn oma deed het gewoon met een paar flinke meppen van de hamer. Gaat ook…;o)

  17. Kroosduiker says:

    Mooi en helemaal in mijn kleur;)

  18. Croisabel says:

    Ha, wat een mensen heb je daar toch in de klas! Superplaatje trouwens…!

  19. Ramirezi says:

    @Antoine; ’n bruine harige…
    @Duval; In de onderbouw wordt het denk ik overal Natuur en Zorg op termijn…
    @De Stripman; dat mes is niet zo’n geschikte methode voor leerlingen die tien vingers moeten houden…

  20. de Stripman says:

    Dan toch liever de hamer ? Maar dan worden het misschien platte vingers…;o)
    Het idee is dat je de noot zo vasthoudt hij telkens tussen het mes en de vingers inzit ! Kan niet misgaan…

  21. Zoë says:

    wat zou een les Techniek en Zorg opleveren vraag ik me dan bezorgd af?

  22. botofogo says:

    haha, aanbevolen, gave kleur !
    gr,
    botofogo

  23. Gré says:

    o, wat mis ik mijn brugklasjes als ik dit soort verhalen hoor! Die H/V kinderen zijn zó voorspelbaar.

  24. Martha Vosbeijer says:

    Haha, wat een slimmerik die Jesse! Leuk verhaal!

  25. K says:

    Die kokosnoot is wel erg groen Rami! En het fruit hebben jullie laten wellen in blue curacao? Kinky les zeg!!

  26. Mephisto says:

    Gebrek aan leraren / subsidies, dus samenvoeging van leerrichtingen/leerlichtingen?
    Doe mij die groen/blauwe salade maar. Meer dan zat..Reactie is geredigeerd

  27. ceesincambodja says:

    Mag je nog blij zijn dat Jesse geen kettingzaag uit zijn tas toverde…Reactie is geredigeerd

  28. Gerritje says:

    Ziet er hartstikke lekker uit. Mijn hobby is nu koken en ik zal dit ook eens uitproberen…..Groetjes http://hetwatermannetje.punt.nl/

  29. demio says:

    Wat een gave kleuren

  30. dwaler says:

    mens en natuur, consumptief, allemaal andere namen voor veel lol maken met elkaar!!!
    leuk groet dwaler.

Geef een reactie

