Een vlucht Rotganzen; hoe onthou ik dat ?

Het wordt tijd voor een bekentenis. De Rotgans (Branta bernicla), de Brandgans (Branta leucopsis) en de Canadese Gans (Branta canadensis), ik kon ze met geen tien paarden uit elkaar houden.

Maar ik heb tegenwoordig een verschrikkelijk goede manier om dingen voorgoed in mijn hoofd vast te leggen. Gewoon een blogje erover schrijven.

Rotgans

Dus nu weet ik voor altijd dat de Rotgans hierboven een zwarte kop en hals heeft met een witte halsvlek. Trouwens ook hoe ze hier vliegen – in lange slierten vlak over het water –  typisch rotganzerig.

De Brandgans heeft een wit gezicht met een zwarte hals.
En de Canadese gans heeft een zwarte kop en hals met een witte kinvlek.

Dus:

1. Het meeste zwart van de drie ganzen en een benauwend wit draadje om de nek, wat Rot voor de Rotgans.

2. De Royal Canadian Mounted Police draagt een petje met een bandje onder de kin. (hoop ik).
Dus de kin blijft wit bij de Canadese Gans.

3. De brandweerman komt helemaal zwart uit het brandende gebouw, alleen zijn gezicht is nog wit dankzij zijn gasmasker. Ja hoor; de Brandgans met zijn witte bekkie.

Tien hersencellen en toch weer wat onthouden.

11 Responses to Een vlucht Rotganzen; hoe onthou ik dat ?

  1. Bart says:

    Ja, mooi inventief…ikzelf loop ook altijd dit soort ezelsbruggetjes te bedenken…alleen ben ik soms dan het ezelsbruggetje zelf weer vergeten :)) whèèhhh!!

  2. K says:

    Uhmmm, laten we het maar op houden dat ze alle drie mooi zijn en al helemaal in vlucht.

  3. antoinette duijsters says:

    Het valt inderdaad niet mee, maar ze verschillen ook in grote en gedrag.
    Mooie tijger of wespspin hiernaast.
    groetjes

  4. Ina Dijstelberge says:

    Grappig die ezelsbruggetjes, maar het werkt voor mij ook.
    Prachtig deze tijd van het jaar, wanneer ze zich allemaal verzamelen.

  5. Mo says:

    is het net als bij kippen, dat ze http://www.volkskrantblog.nl/blog/6749 hebben?

  6. Scramble X says:

    Die rotganzen altijd 😉
    Wat een schouwspel!

  7. tempelman.volkskrantblog says:

    Mooi en mooi bedacht.

  8. Burro Holanda says:

    Briljant ;-))

  9. de Stripman says:

    Dit moet ik echt onthouden, want bij ons in het parkje zit ook een koppel van die rottige Canadese brandganzen…;o)

  10. coby says:

    Wat een goeie: ik denk dat ik dit wel in mijn hersenpan kan vasthouden.
    Hartelijke groet, Coby

  11. Ramirezi says:

    @Coby en Stripman; echt, nu vergeet je het nooit meer…

Geef een reactie

