Menselijke foetus op sterk water

Foetus op sterk water

De foto’s die je nu ziet heb ik al weer enige tijd geleden  gemaakt. In de voorbereiding van de verhuizing van onze school kwam ik ineens deze twee foetussen tegen. Door mijn collega ergens ver achterin een kast weg gestopt, op een plek waar de leerlingen ze niet kunnen zien. Helemaal zeker weet ik het niet, maar het schijnt dat er ooit een natuurhistorisch museum(pje) is geweest in Den Helder dat zijn collectie aan onze school heeft geschonken. Daarom zitten we ruim in de opgezette beesten en dieren op sterk water. En deze twee kleintjes dus.

Foetus op sterk water

Op de één of andere manier doet het toch iets met je. Ik heb rondgekeken op het internet en het staat vol met embryo’s en foetussen. In musea zie je ze ook. Maar als je ze ineens tastbaar tegenkomt in een pot met alcohol en formaline, waarbij het bijna lijkt alsof ze nog in de baarmoeder zweven, dan piep je wel anders.

Foetus op sterk water

Ondanks al mijn dubbele gevoelens is het toch ook van een ongekende schoonheid.

Vandaar dat ik ze jullie niet wou onthouden.

46 Responses to Menselijke foetus op sterk water

  1. Wilma Dekkers says:

    Niet geboren en toch op aard vereeuwigd achter glas. Maar geef ze in ieder geval een eerbaarder plekje dan diep achter in de kast.

  2. Erna says:

    ik ben het met je eens, ow sorry niet ingelogd, dat het pijnlijk is! om naar te kijken,… alsof ze weten dat ik kijk, en daar zo hun eigen gedachten over hebben… brrrr

  3. Maria-Dolores says:

    herinnert me aan de eerste foto’s van foetussen in de baarmoeder die ik zag, ik weet niet meer precies, zo’n 20 jaar geleden misschien…

  4. An van den burg says:

    @ Rami. Het AMC heeft dergelijke ongeboren vruchten in haar expositie-ruimte.
    Ik begrijp niet dat jullie dat niet gewoon aan kinderen laten zien!Typisch mensen: angst voor de dood drijft hen voort.
    Heel mooi, Rami, bedankt voor het showen. Groet, An

  5. Beus says:

    Het blijven prachtige plaatjes.

  6. ZWOLLYWOOD says:

    Mensen zouden de vrucht van hun miskraam gewoon mee naar huis kunnen nemen….denk ik!

  7. rommert boonstra says:

    hé, ik heb ook iets met een potje sterk water.
    mabuia multifasciata kuhl

  8. K says:

    Aandoenlijk dat voetje…..

  9. morticia says:

    Ik herinner mij dat we op school ook zo’n exemplaar hadden. Wel was de foetus jonger en minder volgroeid.
    Er was ook een foetus van een varken. Héél sterk gelijkend op dat van de mens 🙂
    Mooie foto’s!

  10. hippo says:

    het is van een grote schoonheid en mooi, dat je dit durft te laten zien; ik heb gestudeerd in het AMC en daar heb je, zoals An al zei, het http://www.uba.uva.nl/musea/object.cfm/objectid=948507F6-DEEE-4346-8E2EC0D8FFC6024D.

  11. Knispel says:

    Engerd! Het doet inderdaad iets met je… maar liever niet op zaterdagavond…

  12. Theo Korthals Altes says:

    Geef ze inderdaad een eigen, eervolle plaats op school, en maak er dan ook iets moois van. Een decor erachter over het leven, met een strakke rode of blauwe ondergrond die ‘doorkleurt’ in het ‘sterk water’ van de potten.

  13. Ramirezi says:

    @Wilma; ze gaan naar het Lyceum – er zijn nieuwe kasten gekocht – ik zal er eens gaan kijken hoe ze terecht zijn gekomen…
    @Erna; precies…
    @Morticia; de ontwikkeling in de baarmoeder is ook mooi ja, dat zou dan een beetje de evolutie moeten weergeven. In het begin dezelfde als die van het varken….
    @Zwolly; mmm, lijkt me niks….
    @Rommert; een skink ?
    An en Hippo; Het Vrolik Museum – daar ga ik zeker een keertje langs…
    @Knispel; je hebt eng en eng natuurlijk…Reactie is geredigeerd

  14. Ramirezi says:

    @Theo; bedankt voor de tip…

  15. Zilver says:

    Ik zit al heel lang te lijken, muisstil, ik heb geen woorden….

  16. Antoine says:

    Ik heb geregeld rondgelopen in de universitaire anatomische musea… Het Vrolik Museum is mij zeer bekend. Dit museum huist een aanzienlijke collectie embryos met genetische afwijkingen. Ook het anatomisch museum in Nijmegen is het bezichtigen waard.

  17. jeg synes says:

    er is niets engs aan, alleem heel kwetsbaar misschien vanwege het zelfbesef…..
    het is prachtig..
    zo hebben wij er ook allemaal een beetje uitgezien…kun je je dat voorstellen??
    ik probeer het….
    jeggroet

  18. Zilver says:

    Kwam ik weer kijken en zag mijn verschrijving, nou heb ik daar patent op, maar nu wel heel erg pijnlijk.
    Ik bedoel dus kijken.
    Dat lieve voetje…heeft nooit een stapje op deze wereld heeft gezet.
    Ik kan er uren naar kijken, heb ik ook gedaan, mocht voor mijn opleiding veel zien, een groot wonder en zo sereen.

  19. niko says:

    Het wonder des levens in een potje!
    Facinerend hoor!

  20. annet says:

    Het maakt een gevoel
    bij je wakker wat ik
    niet omschrijven kan

  21. Zusenzo says:

    Heftig en fascinerend tegelijk.
    Ooit in het AMC Vrolikmuseum geweest.
    Destijds fraai en strak opgezet, waardoor het enge er een beetje van af gaat.
    Mijn moeder is ooit nog eens in het oude Vrolikmuseum geweest met bijbehorende piepende deuren en een conciërge met een een bochel (echt waar) : )Reactie is geredigeerd

  22. ScrambleX says:

    Doet me denken aan mijn bezoekjes aan het Pathologisch-Anatomisch museum op het terrein van UMC St.Radboud in Nijmegen.
    Ik kwam er steeds terug als ik in de buurt was….
    Fascinerend.

  23. Isis says:

    Oh, ja hee, heftig inderdaad! En mooi.
    in LVX
    Is* (van Heksenpad)

  24. Starry Night says:

    Ja… achot. Zelfde dubbele gevoelens. En dan zie ik ze nog niet eens ‘echt’.

  25. Daan says:

    Na het fotograferen toch wel op zoek naar een bijzonder plekje voor eeuwige rust, denk ik dan.

  26. Solvejg says:

    Aandoenlijk en tragisch, want ze hebben een moeder die er (zo stel ik me voor) diepverdrietig over geweest moet zijn…. Een mooi plaatsje gun ik ze.

  27. suusje says:

    heey ik wil graag weten hoe je sterk water maakt?
    weet iemand dat zet het op de website
    suusje

  28. Ramirezi says:

    @Suusje; Sterk water is het makkelijkste te maken als een waterige oplossing van ethylalcohol (ethanol) van ca 70%. Alcohol is nogal prijzig, maar je kunt ook spiritus gebruiken. Dan eerst de spiritus ontkleuren met actieve kool (norit).

  29. bea says:

    ik vind het schitterend. ik zou best naar een museum willen waar ze foetussen hebben op sterk water. tuurlijk is het erg dat ze niet levend geboren zijn. maar ik vind dit mooier dan gruwelijke foto’s van geaborteerde kindjes. deze zijn "gewoon" te vroeg geboren.. en ik vind het echt wonderlijk om te zien hoe compleet ze zijn…. bestaat er nog een museum van??

  30. Ramirezi says:

    Hoi Bea, hierboven worden bij de reacties een paar mogelijkheden genoemd..

  31. franca says:

    Inderdaad dubbel…maar prachtig,ik wil ze wel in mijn vitrinekast bewaren!Zoek al tijden naar embryo’s of foetussen die op natuurlijke wijze overleden zijn(ook van dieren)Zijn die uberhaubt te koop,legaal?

  32. Ramirezi says:

    @Franca; je zou eens een dierenarts kunnen benaderen…

  33. franca says:

    Prima idee,"mijn eigen"dierenarts zal inderdaad aan me denken als er iets in zijn praktijk voorkomt,dat is super natuurlijk,ook heb ik een oproep gedaan bij mijn hyves-vrienden.Kant en klaar krijgen of kopen is hopelijk ook mogelijk alhoewel ik op marktplaats e.d.nog niet iets moois ben tegen gekomen…ik blijf allert natuurlijk…vandaar ook mijn reakties hier op!
    Dank voor je antwoord,groetjes

  34. Ramirezi says:

    Groetjes terug…

  35. bogus says:

    Hey hallo,ondertussen heb ik wel e.a. op sterk water in mijn vitrine staan via div.advertentie’s.Een koe-kalfje,konijn embryo,en puppy zijn mijn favorieten.Ik heb ook (in dezelfde koop)slangen,spin,schorpioen maar die vind ik minder vertederend om naar te kijken,iemand die wil ruilen?Of weet je of er ergens nog gevulde potten staan te verstoffen…het veulentje mischien…???
    Franca

  36. ramirezi says:

    Mooie verzameling al bogus! Hier staat niets te verstoffen, sorry…

  37. radjen jankie says:

    hoi ik ben het eens met uw uit spraak
    ik ben een beetje gek op dieren (WEZENS) op sterk water
    in dit geval vind ik dit kindje heel bijzonder en ben het met je eens dat hij of zij niet in de kast moet staan in iedergeval niet dat het niet te zien is

    maar mijn vraag is
    aan de iegenaar
    beetje rare vraag
    of het te koop is
    sorry als dit wat raar over komt
    maar ik heb een goed doel er mee
    dus niet in en kast waar het niet geopserveerd kan worden

    ik hoop dat u niet overdonderd bent
    door deze vraag
    maar ik zou graag berichtwillen hebben te koop of niet te koop
    natuurlijk zou u meer willen weten over de doel er van
    vraag gerust
    ik ben blij met een e mail wel of niet te koop

    hartelijk dank
    radjen jankie

    • ramireziblog says:

      @Radjen; Helaas, het is niet te koop, want het maakt deel uit van een collectie van ons Lyceum. Mvrgr, Ramirezi…

      • radjen jankie says:

        hoi met radjen
        jammer dat hij niet te koop is maar hij is goede handen
        begrijp ik
        toch harte lijk dank voor uw mail ik ben er blij
        misschien kom ik wel een een keer kijken als dat zou kunnen
        jullie zouden zeker nog meer leuke en bijzondere ding in huis
        ben wel beetje nieuwsgierig
        tot horns
        azf radjen jankie

  38. Pingback: Nijlpaard op sterk water | Ramirezi

  39. sammy says:

    hey allemaal,

    ik ben zelf opzoek naar een embryo op sterk water voor mijn verloskundige opleiding.. weet iemand waar ik terecht kan voor zo een exemplaar?

    groet

  40. Eerder vond ik op mijn school, diep onder het stof op een verlaten plek, een menselijk skelet. Tegenwoordig gebruikt iedereen een namaak skelet of computer animaties om ons beenderstelsel te leren.

    Vooral gevoelsmatig is het een en ander veranderd.
    In echtheid kunnen de drie vormen met elkaar wedijveren.

    Iets op sterk water geeft bij veel leerlingen nogal sterke reacties!

    Maar jouw foto is weer subliem.

    Collegiale groet,

    • ramireziblog says:

      Ja, bij ons hadden we er ook nog ééntje, die was voorover gevallen, dus hij had een ingevallen koppie…Die kwamen van lijken die uit de Ganges was het verhaal. Leerlingen kwamen altijd bij me zeuren dat ze hem wilden zien…

Geef een reactie

