Het Wentelteefje

Voor deze nieuwjaarswens heb ik mijn favoriete fantasie beestje te voorschijn gehaald. Het is de Pedalternorotandomovens centroculatus articulosus van M.C. Escher. Ook wel bekend onder de naam Wentelteefje of Rolpens. Het diertje is volgens zijn schepper ooit vanzelf ontstaan uit onvrede over het afwezig zijn van levende wezens die zich rollend voort konden bewegen. Daar kan ik mij iets bij voorstellen.

Je zou kunnen zeggen dat de Rolpissebed wat in de buurt komt maar dat is onjuist. Die kan zich namelijk niet rollend voortbewegen, zoals het Wentelteefje. Eigenlijk moet de naam Rolpissebed dus worden veranderd in Oprolpissebed.

Escher vroeg zich al af waar we Pedalternorotandomovens moeten plaatsen in het dierenrijk, met zijn zes mensachtige poten, ver uitstekende ogen, een snavel als een pappegaai en een lichaam dat bestaat uit hoornen geledingen. De dieren van de Burgess Shale zijn er niets bij. De introductie van een geheel nieuwe afdeling Rotalia lijkt mij dan ook geen overbodige luxe.

Dus als je dacht dat Wentelteefjes sneetjes brood waren die na in een eisopje gelegen te hebben aan beide kanten zijn gebakken, dan had je het mooi mis. Samen met de Nederlandstalige wikipedia trouwens.

En zogenaamde culinaire experts die menen dat Rolpens bestaat uit gekruid gemalen rund – en varkensvlees met gemalen spek, gestopt in een rundermaag, gekookt en bewaard in azijn ? Die zitten er óók behoorlijk naast.

Nu zijn jullie natuurlijk behoorlijk nieuwsgierig geworden naar het Wentelteefje in opgerolde toestand. Daarvoor kun je het beste hier even kijken want  in het trappenhuis rollen ze niet zo veel.

Wat dit allemaal te maken heeft met 2008 ?

Geen idee. Just keep on rolling !

38 Responses to Het Wentelteefje

  1. Morgaine says:

    ah wat een schatje!
    Serieus, het is een mooie tekening.
    Ik wens je veel inspiratie en creativiteit toe in 2008, Ramirezi, en ik ben blij dat je hier schrijft op het vk blog:)

  2. Maria-Dolores says:

    :-))
    Escher zou beslist gelukkig geweest zijn met jouw interpretatie.
    Jij ook een rollend 2008 gewenst.

  3. Zusenzo says:

    Ik wens mezelf veel leesplezier bij je blogs Rami.
    Om mezelf te laven in barre tijden.
    Je bent altijd goed voor een glim- of schaterlach.
    Ik wens jou uiteraard (en je gezin) alle goeds voor het nieuwe jaar.

  4. annet says:

    Ben ook gek op het werk van Escher.
    Een wentelteefje zou een ander woord zijn
    voor stewardess, mopje van vroeger.
    Anyway, wens jou en de jouwen een HAIRY NEW YEAR en veel wondertjes op je pad!
    Groetekes van Annet en het DierenRIJK

  5. Mo says:

    Rami, het beste voor 2008 voor jou en de rest van het Ramihouse!

  6. Jos Goedmakers says:

    Rami, ik wens je een gelukkig Pedalternorotandomovens centroculatus articulosus toe! Met je hele familie!

  7. Opa Barney says:

    @Rami, dank voor je verwelkoming en als ik zo dadelijk mijn hond uitlaat zal ik eens kijken of ik een Pedalternorotandomovens centroculatus articulosus tegenkom! Ook de beste wensen voor 2008!

  8. cor says:

    ook de beste wensen Rami; op mijn blog staat ergens hetzelfde rolbeestje van E; ik heb toen een gedicht gemaakt dat wentelteefje heet( ik weet niet meer waar zal eens in het archief kijken)

  9. Aad says:

    Geweldige vondst ja! Het allerbeste ook!

  10. kees smit says:

    Ped-alterno-rotando-movens centr-oculatus articulosus… wie geeft ons daar een exacte vertaling van? Misschien helpen deze streepjes daarbij?

  11. Zilvertje says:

    Leuk en ook voor jullie een geweldig goed nieuwjaar!

  12. Zoë says:

    Rami, ik wens je alle goeds voor het nieuwe jaar.
    Hoe gaat het eigenlijk met de musicalcarriere van jullie zoon?

  13. rommert boonstra says:

    en de rolmops?

  14. Henk says:

    Rami, al het goede.
    Groeten, Henk.

  15. Luke says:

    Heel leuk, en rollager?
    groet Luuk

  16. Zwollywood says:

    Keep on rolling…..ook in 2008!

  17. Ramirezi says:

    @Allen; wat zijn jullie toch een schatten :D…
    @Kees; ik wacht de experts even af…
    @Cor; linkje ?
    @Zoë; ik zal d’r weer even een blogje over maken van de week, ok ?…

  18. Anne d'Ore says:

    ik wentel me in plezier
    ik kom zo graag hier
    ik wens je mooie foto’s in het nieuwe jaar
    en vrolijke verhalen van jou als leraar

  19. sjoukje says:

    Die kun je eten.
    Toch? 🙂
    Fijne jaarwisseling en goed nieuwjaar Rami.Reactie is geredigeerd

  20. Gala says:

    er bestaan veel variaties op het teefje, deze van het wentelteefje kende ik nog niet.
    Ik wens je een fantastisch 2008 en mij nog veel kijk -en leerplezier op jouw blog,
    groet Gala

  21. François Labarbe says:

    Alle goeds voor 2008

  22. cor says:

    @ rami;hoe vond je hem zo snel?

  23. Coby says:

    Rami, jij ook de beste wensen.
    Kan uren naar het werk van Escher kijken, heb dat vroeger veel gedaan. Aan de discussie of het kunst was wat hij maakte, heb ik niet meegedaan.
    Hartelijke groet, Coby

  24. de Stripman says:

    Een prachtbeest, Rami ! Escher is een van mijn helden. Ook een heel fijn 2008 gewenst…;o)

  25. annet says:

    Een stewardes in een helicopter was het.
    Groeteknal uit het Hunzedal (carbid)

  26. misha says:

    zwaai zwaai!

  27. demio says:

    Alle goeds voor 2008.
    Heb jij dat ook wel eens, dat je iets intypt en vergeet op ‘verstuur’ te drukken.

  28. Aad says:

    Ramirezi.. kun je misschie die html codes van die metertjes uit je infoblok naar me toe mailen? (heb ook een mailtje naar je toe gestuurd..).
    Ik vindt ze zo mooi, zou ze graag op mijn blog hebben.. (alle 5 overigens die er zijn..)
    Ik heb even de originele code van buieradar op mijn blog gezet, dan kun je zien wat mijn probleem is: ze zijn te breed…
    Wie kan me helpen….??? Help!!!
    Tja, waar ik me allemaal druk over kan maken :-))Reactie is geredigeerd

  29. Carin says:

    Arno…fijne jaarwisseling voor jou en je gezin!!! Tot volgend jaar!

  30. Aad says:

    @ramirezi: heb zelfs al een oproepje geplaatst.. om me te helpen..http://www.volkskrantblog.nl/bericht/175981

  31. Ramirezi says:

    @Allen; Super 2008 ! (en 2009 natuurlijk…)
    @Carin; jij ook het allerbeste voor 2008 samen met de meiden….

  32. Aad says:

    @ramirezi
    Heel, heel erg bedankt voor de code van die twee (mail nu wel doorgekomen..). staan erop en werkt..
    Nu alle vier… (zonder temp, met..)
    Suggestie? Ik vraag veel (schaamrood op de kaken)..

  33. Zilvertje says:

    Gelukkig nieuwjaar.

  34. ob says:

    de beste wensen!

  35. Karin says:

    Rami een heel blogfijn 2008 toegewenst!

  36. Knispel says:

    Ook hier is Escher stevig vertegenwoordigd, in beeld en boek. Wat een plezier doe je me met dit blog.

  37. Aad says:

    @ramirezi, nogmaals wat een prachtdier!! ik heb het in mijn laatste blog vastgelegd. en als dank nog..

Geef een reactie

