Zoek het IJsvogeltje

IJsvogel

Vanochtend vroeg stond vriend Jan ineens voor de deur, trek in een bakkie koffie.
Zijn verrekijker nog om de nek, hij was al een paar uur op pad.

“Nog wat leuks gezien Jan ?”
“Ja hoor , een poetsend IJsvogeltje bij de Slenk.”
“Gaaf, heb je een foto ?”
“Nee joh, veel te ver weg. En er staan al zoveel goeie foto’s van IJsvogels op het internet.”

Kijk, daar verschil ik dus van mening met Jan. Want d’r kunnen nog zoveel foto’s op het internet staan, ik vind het juist leuk als het foto’s van mij zijn. Dus een paar uur later gingen Rami-dochter en ik op foto-safari; op jacht naar de IJsvogel (Alcedo atthis).

Hierboven zie je het resultaat; inderdaad best ver weg met een compact-cameraatje. Maar wel mooi gezien ! Beetje digitaal inzoomen en je ziet ‘m toch vrij aardig (onder).

Voor echt mooie opnamen moet je bij ijsvogels.nl wezen.

Ik probeer het morgen nog wel een keertje.

IJsvogel

28 Responses to Zoek het IJsvogeltje

  1. laila says:

    Wat een eigenwijs koppie.

  2. vroems says:

    Ja, ik ben op mijn manier ook wijs met de natuur.
    In een ander leven zou ik wel ijsvogel willen zijn.

  3. Jim Hasenaar says:

    Mooi, maar waarom heet het beestje IJsvogel? Italiaans of Iglo-ijs?

  4. Ramirezi says:

    @Jim; ik leen even de uitleg van het bovengenoemde ijsvogels.nl; Er wordt beweerd dat de ijsvogel zijn naam kreeg omdat hij in de winter vaak gezien werd bij een wak in het ijs, om daar een visje te kunnen vangen als het overige water dichtgevroren was. Waarschijnlijker is dat de naam is afgeleid van het germaanse Eisenvogel, ofwel ‘ijzeren vogel’ wat slaat op het blauw van de rugveren van de ijsvogel. Later is deze naam verbasterd tot ijsvogel, waarschijnlijk in combinatie met de eerste theorie.Reactie is geredigeerd

  5. antoinette duijsters says:

    wat een mooie eigen foto, je kunt zelfs zien dat het een vrouwtje is.
    groetjes

  6. Eva says:

    Wat is tie mooi zeg!
    En goed dat je ”m niet alleen zag maar ook nog
    een foto hebt weten te maken!
    gr eva
    (OT heb jij wel eens twee vechtende zwanen gezien zoals ik ze vandaag zag? Ze staan op mijn log, misschien heb jij als bioloog hier een verklaring voor)

  7. Gala says:

    Mooi gespot Rami

  8. Mo says:

    Nog een weetje over ijsvogeltjes:
    volgens een verhaal bij de oude Romeinen waren er eens twee geliefden, Ceyx en Alcyone. Een prins en een prinses. Ze werden van elkaar gescheiden omdat Ceyx de zee op moest (ik weet de details niet meer helemaal, vreemd, want het werd er verdomme ingepompd op school!). Ceyx verging met zijn schip en kwam bij Alcyone in haar droom; ze was daarvan zo over de emmer dat ze zichzelf van een rots stortte, de zee in. In de dood kwamen ze elkaar tegen en leefden ze als twee ijsvogeltjes door…..

  9. Knispel says:

    Ja, probeer het vooral nog eens, morgen 🙂
    En Mo, wat een leuk weetje.

  10. Daan Westerink says:

    Mooi Rami! Hier 1 ijsvogel in de binnentuin. Maar ik heb haar nog nooit vast kunnen leggen. Moet toch eens leren dat het fototoestel bij mij in de buurt moet blijven 😉

  11. Luke says:

    Mooi Ramirezi, gelijk heb je je eiegen foto is het leukst.
    In Wieringerwaard stond ik 23 december bij een sloot achter het huis van de broer van mijn vrouw te kijken en zoef, een ijsvogeltje schoot vlak over het water langs. Mooi dat beestje.

  12. Zwollywood says:

    MOOI!!!

  13. kees smit says:

    Ongelofelijk, dat je dat vogeltje zo dichtbij kan halen, en nog zo scherp, prachtig. Het is iets onvergetelijks om een ijvogel over het water te zien vliegen. Langs de Nijl kun je ze bij bosjes zien, maar dan in zwart-wit verenpak. Het blijft de moeite waard.

  14. laila says:

    Langs de Nijl?
    Ik zie ze hier in de buurt!

  15. viktor loman says:

    Ja zelf maken is het leukst!! IK vind hem trouwens behoorlijk goed gelukt. Vaak zie ik van die perfekt genomen dierenfoto’s maar dan heb ik toch vaak een verjaardagskalender gevoel.Als het iets minder gelikt is vind ik het juist vaak leuker.
    groetjes
    rené

  16. Antoine says:

    Ik ben het met jou en Viktor eens, zelfgemaakt is altijd veel leuker! En er zijn genoeg locaties, waarvan foto’s circuleren op het net, die ronduit lelijk zijn. Maar deze foto mag er beslist zijn!

  17. Aad Verbaast says:

    Prachtige vogel.. nooit in het echt gezien overigens (jaloers…).
    Zag eens een foto van een ijsvogel zittend op een bord: "verboden te vissen"

  18. Zusenzo says:

    Fraai door het contrast.
    Ik hoef niet bij ijsvogel.nl te kijken, ik heb rami.nl toch ?

  19. Karin says:

    Gaaf hoor! Op de ochtend dat ik mijn fiets met vuurpijlen op de foto zette verraste ik ook een roofvogel die de bomen invloog. Natuurlijk probeerde ik die al zoomend op de foto te zetten.
    Verder dan een vaag silhouet waarvan alleen ik weet dat het een buizerd of zo was kwam ik niet……………

  20. Ramirezi says:

    @Mo; bedankt voor je leuke aanvulling…
    @De rest; als het lukt in de herhaling dan horen jullie het…

  21. Maria-Dolores says:

    goed geschoten! ik heb bij ons aan de rivier één keer een blauw vogeltje gezien en kijk op die plek steeds als ik er langskom of hij er weer zit. totnogtoe vergeefs. het lijkt trouwens wel of onze vogels het zien als je je fototoestel (of geweer) uit je zak haalt, want dan vliegen ze meestal gelijk weg, ook vanaf een flinke afstand.Reactie is geredigeerd

  22. ceesincambodja says:

    Wist je dat de ijsvogel hier ook voorkomt, Rami? Ik hoop hem ooit voor mijn nieuwe cameralens te krijgen. (Heb hem al wel gezien. Groter dan de Europese en nóg feller van kleur. Hij had een soort rotortje boven zijn staart omdat hij het kennelijk te warm vond hier…) Nee, alle gekheid op een stokje.

  23. demio says:

    Mooi hoor, ik heb er nog nooit een gezien (snik)

  24. droomvrouwtje says:

    Een mooi vogeltje… alleen vliegensvlug 😉
    xxx

  25. Zilvertje says:

    Wat een prachtig vogeltje en ook al aan de grote schoonmaak.

  26. De Kale Doperwt says:

    Prachtig, jammer dat je ze niet zo vaak ziet…

  27. martien says:

    Mooi. Slechts 1 x in het echt gezien. 🙂

  28. annet says:

    een echte oprechte natuurkick!

Geef een reactie

