Dubbele dooier

De afgelopen jaren ben ik ei-technisch zo’n beetje overal geweest; van legbatterij, via scharrelboer naar de eco of biologische kippetjes.

Laat je niets wijsmaken; biologische eieren zijn echt niet lekkerder, tenminste; wij proeven d’r niets van. Maar als je twijfelt wat je moet kopen; ga eens kijken waar ze vandaan komen. Over de legbatterij zijn we snel uitgepraat, maar ook scharrelkippen voldoen niet aan ons beeld van een dierwaardig bestaan. Onze conclusie was; wij eten alleen nog maar eco-eitjes.

Die zijn wel een stuk kleiner, zo ontdekte mijn dochter vanochtend. Van oma hadden we zomaar scharreleieren gekregen. Naast onze eco-eitjes zijn dat ware reuzen. Nu is dochter allergisch voor het wit van het ei, dus gaat alleen de dooier “naar binnen”. Zo’n dooier is trouwens slechts één cel groot, dat vind ik altijd een bijzonder idee. Maar we dwalen af; dochter verheugde zich nogal op een gigantische dooier dit ontbijtje.

“Waar slaat dit nu weer op ?”, klonk het echter al snel hevig verontwaardigd.
Er werd een enorm ei getoond met een minuscule dooier.
“Belachelijk, zo’n klein rot dooiertje !”
Morrend werd er verder gesloopt aan het ei en zowaar; er kwam nóg een dooier te voorschijn.
“Kun je dat wel eten ?”
“Tuurlijk…”

‘Waar die dubbele dooiers vandaan komen ? Het schijnt dat dit veroorzaakt wordt door een verhoogde hormoonafgifte. Het komt vooral voor bij jonge hennen en kan ook genetisch bepaald zijn.

Volgende keer gewoon weer een biologisch eitje.

28 Responses to Dubbele dooier

  1. K says:

    Hormoonafgifte? Wij hadden vroeger kippen thuis en volgens mijn moeder kwam het doordat de kip het ei niet snel genoeg kwijt kon raken. Dan was er kans op twee dooiers. Het was ook niet altijd dezelfde kip die het had.

  2. antoinette duijsters says:

    Komt dat dan niet doordat er twee eicellen tegelijk rijp worden en dat kan een kwestie van hormonen en aanleg zijn.
    groetjes

  3. Anne d'Ore says:

    ik had vroeger een "eierboer"daar kon je altijd kiezen uit eieren met 1 of 2 dooiers, die legde ze onder een speciale lamp geloof ik om te kijken hoeveel dooiers er in het eitje zaten.
    ik heb hem helaas nooit gevraagt hoe hij aan zoveel eieren met dubbele dooiers kwam.
    ps. ik blief alleen eieren van mijn bio-boerin waar de kippen gewoon in het weiland scharrelen en ik verbeeld me altijd dat die eieren echt veel lekkerder zijn. :))

  4. Peter Louter says:

    Mijn grootvader had een eiergrossierderij.
    Als jongetje hiel ik daar een enkele keer wel eens met sorteren, vooral in de Paastijd.
    Dubbeldooiers zijn meestal wat groter en kun je (zoals Anne d’Ore vermeldt) met een lamp eenvoudig controleren.
    Detaillisten, vooral in Amsterdam hadden klanten die uitsluitend dubbeldooiers wensten.
    Als nieuwsgierig jongetje heb ik hem natuurlijk gevraagd hoe dat kon, een dubbeldooier.
    Zijn antwoord: dat moet je aan tante Toos vragen, die heeft een tweeling.

  5. antoinette duijsters says:

    De smaak van de dooier kan beinvloed worden door het voedsel van de kip. Vers groen en dan vooral koolblad geeft de dooier een wat sterkere smaak. Niet iedereen vind dit lekker. Dus worden kippen meestal alleen met korrels gevoerd. Maar kippen die buiten lopen pikken natuurlijk wat ze lekker vinden:-)
    Sommige legrassen leggen vaak dubbele dooiereieren, het is er gewoon ingefokt.
    groetjes

  6. Zilvertje says:

    Zie het al helemaal voor me…… papa die roept: ho stop, niet verder eten, dochter denkt: kan het kwaad dan? Maar nee, het niet eten is even wachten, het moet eerst op de foto voor de Volkskrant.. ha, ha, we staan er mee op en gaan er mee naar het ontbijt, de ware blogger ziet het leven door een blogbril.:^)

  7. Aad Verbaast says:

    Je ziet ze steeds minder.. vond het altijd wel spannend..

  8. Gala says:

    hahahaha, je begin is zo fantastisch: ei-technisch ben ik zo’n beetje overal geweest…hahaha en de rest van je blog is natuurlijk weer reuze leerzaam; zo’n dooier…maar één cel!

  9. Ramirezi says:

    @K; je ei niet kwijt kunnen, was dat niet iets voor mensen ? 😀
    @Antoinette; yezz… En over de smaak; ik denk dat je bij een blind onderzoek het verschil niet kunt proeven…
    @Anne en Peter; net op een stoel gestaan, met ei voor de halogeenspot aan het plafond, helaas; denk ik niet fel genoeg…
    @Aad; dochter ook…
    @Gala; dank je…
    En Zilvertje; die mag nooit meer raden…

  10. Morgaine says:

    Het ziet er maf uit, zo’n tweeling..

  11. Eva says:

    Komt dat door IVF?
    gr eva

  12. marsjan says:

    hahaha en dan die opmerking…kun je dat wel eten…!! Tuurlijk… gniffelgniffel. Maar ik weet het ook niet hoor. Hier bij ‘mijn’ eierboertje verkopen ze ook van die dubbelejongens. Ik blijf het een gek gezicht vinden. Kan er niet smakelijk dubbel van genieten zeg maar… 😉

  13. Johan HvD says:

    Eénmaal per etmaal een eimaal… enkel of dubbel toch aan de haal.

  14. Scramble X says:

    Wellicht dat Pas&Ivy hier iets mee kunnen ?
    LOL 🙂
    Als het nou eenden waren was het duidelijk :
    Kwik,Kwek, enneh, jah, waar Kwak dan mag zijn is me een raadsel…

  15. de Stripman says:

    Wat Scramble X daar zegt vraag ik me ook af: Als je zo’n ei uitbroedt (laat broeden) komen er dan twee kuikens uit ?
    Van een collega van mijn vrouw kregen we laatst eitjes, van haar eigen hobbykippen, waar verhoudingsgewijs bijna geen eiwit in zat. Hele kleine eieren met hele grote dooiers. Dat zal wel aan het kippenras liggen.
    Bij ons in de supermarkt kun je trouwens doosjes met dubbele dooier-eieren kopen…;o)Reactie is geredigeerd

  16. K says:

    Nou, voor de kip is het letterlijk. Ze zal moeten! En dan krijg je soms zo’n ribbelig dik ei; dan is het een ware bevalling geweest!

  17. Wilma says:

    Ja die dubbele dooiers legden onze kippen ook wel eens, maar ken je ook de windeieren?

  18. Ramirezi says:

    @Scramblex; haha…
    @Stripman ea; bij ons zijn ze niet te koop in de supermarkt, en die in de supermarkt zijn onbevrucht dus er komt niks uit…
    @K; nog nooit gezien, ik leer steeds meer bij…
    @Wilma; ja bah…

  19. Appelvrouw says:

    Ik wil niets anders meer dan een dubbeldooier.

  20. Jim Hasenaar says:

    Het komt vooral voor bij jonge hennen en kan ook genetisch bepaald zijn.
    Poeh, is dat een opluchting. Ik dacht nog dat het van oude hanen kwam.

  21. Ramirezi says:

    @Jim; Niet altijd alles op jezelf betrekken Jim ;D

  22. Riet says:

    Ik heb nog nooit een ei met een dubbele dooier gezien. Vorige week kocht ik een doosje met 6 scharreleieren. Elk ei bevatte een dubbele dooier! Bijzonder!

  23. Ramirezi says:

    Na deze op de foto heb ik ze nooit meer gezien Riet…

  24. Rob Alberts says:

    Ecoeitjes ?

    Van de kinderboerderij smaken ze ook prima.

    Vrolijke groet,

Geef een reactie

