Geldbaby

Mike is zelf ook meegekomen naar het tien-minuten gesprek.
Zijn ouders willen wel eens weten hoe het er nu met hem voor staat op school. 

“Mike kan het wel, maar laat het niet altijd zien. Met wat meer inzet zou er voor een paar vakken meer in zitten”, begin ik.
Aan de schuldbewuste blik van Mike is te zien dat het raak is.
“En een hoger diploma is straks een betere baan; kun je leukere dingen gaan doen met je vrouw en met je kinderen.”

Dat zet Mike aan het denken; “Ik wil helemaal geen kinderen, maar euh…. Je krijgt voor kinderen toch kinderbijslag ?”
“Ja ?”
“Nou, dan wil ik ze wel.”

Samen met zijn ouders leg ik hem uit dat kinderen meer kosten dan dat de kinderbijslag opbrengt. Dat doet hem rap van gedachten veranderen; “Nou, dan hoef ik ze niet, als ik mag kiezen tussen een grote bak rijden en een kind, dan kies ik mooi die grote bak.”

We babbelen nog even verder en tien minuten zijn bij mij altijd zo om.
Tijd om af te sluiten dus; “oké Mike, dus als je goed je best doet dan hoeft je vrouw niet zoveel kinderen te krijgen om die grote bak van je te betalen.”
 
Mike snapt het helemaal.

11 Responses to Geldbaby

  1. Appelvrouw says:

    Heeft Mike niet overwogen geen vrouw te nemen? dan kan hij in een nóg dikkere bak rijden.

  2. Burro Holanda says:

    Jongens zoals Mike! Ik heb er een zwak voor.Nu maar hopen, dat hij vrienden treft, die hem een beetje coachen. ((-;

  3. Aad Verbaast says:

    moet nog wel een en ander leren :-)Reactie is geredigeerd

  4. Mo says:

    Nog besproken met je collega van Economie?

  5. Zusenzo says:

    Ik sluit me aan bij Appelvrouw: vrouwen, DIE kosten pas veel geld : )
    Heb je trouwens weer pragmatisch opgelost. Hulde.

  6. Ramirezi says:

    @Appelvrouw/Zusenzo; jah vrouwen – da’s de allerduurste hobbie….

  7. coby says:

    Toch fijn dat hij ook zelf mee kwam..stak ie nog wat op ook…
    Hartelijke groet, Coby

  8. Martine says:

    Lateraal denken noemen ze dat..:)

  9. Knispel says:

    Hm, die manier van motiveren moet ik onthouden. Wie weet kan ik hem zelf nog eens inzetten 🙂

  10. annet says:

    je zou eigenlijk toeslag of bijslag moeten krijgen als je dit land niet belast met nog een mens erbij………oehhhhhhhh heilig onderwerp……..

Geef een reactie

