Holland- Amerika Lijn

Het is allemaal goud dat er blinkt op Hotel New York, gelegen aan de linker Maasoever in Rotterdam.

Een jaartje of honderd geleden is het gebouw neergezet om te dienen als hoofdkantoor voor de Holland-Amerika Lijn. Honderduizenden maakten van hieruit als landverhuizer de overtocht naar het beloofde land met de onbegrensde mogelijkheden.

Het hoofdkantoor van de H.A.L. is verhuisd naar Seattle en heet nu Holland-America Line.

Alleen deze trotse voorlopers van de neon-reclame hebben stand gehouden.

12 Responses to Holland- Amerika Lijn

  1. K3 says:

    @ Ramirezi. Mooie foto. Het artikel had van mij iets uitgebreider gemogen. Of is het bedoeld als onderschrift?
    Toch een aanbeveling, vanwege de fraaie foto en, vooruit: de summiere informatie.

  2. de Kale Doperwt says:

    Aan de ene kant mooi, aan de andere kant heb ik er andere (minder mooie) denkbeelden bij. De H.A.L., net zoals de V.O.C. goed voor een tijdsbeeld die niet echt vol glorie zit.
    Mooie foto trouwens 😉
    Groet van de Kale, ga hier even bijlezen…

  3. Anne d'Ore says:

    DE HAL als Rotterdammer met vele draden verbonden met de Hal,( mijn lief heeft er voor gevaren bv.
    en zijn pa en broer.)moet ik wel reageren.
    Je eet er slechter als vroeger op de schepen en lawaaiger ook, maar de bruidsuite is leuk!
    adres voor de liefhebbers http://www.halfansite.nl/homepage_nl.htm

  4. Zwollywood says:

    Een dergelijke tekst staat in Sydney op een gebouw.

  5. Maria-Dolores says:

    mooie foto. ik heb de Holland America Line voor het eerst weer gezien toen hun cruises ook een dagtrip naar Lucca gingen organiseren (denk vanuit Livorno). dan zijn er soms wel vijf bussen van de HAL. (staan ook op mijn blog, maar ik weet niet meer precies waar).

  6. Klaverblad says:

    Mijn favoriete letter.
    In de 50-jaren als emigrantenkind 2x gebruik gemaakt van de diensten van deze superlijn.

  7. Morgaine says:

    klatergoud?

  8. Ramirezi says:

    @K3; Anne d’Or bedient je op je wenken (waarvoor dank..)..
    @Klaverblad; zo zie je maar weer, klinkt toch weer anders dan ik ben met de P&O over gevaren…

  9. Gala says:

    aah! jij was op de Kop van Zuid!

  10. Ramirezi says:

    @Gala; ik vind het heerlijk daar, mooi uitzicht en gezellig !

  11. Annika says:

    Ik wil deze foto graag gebruiken. Hoe kan ik het best contact met u opnemen Ramirezi?

Geef een reactie

