Mijn keuze voor de John Kraaijkamp Musical Award 2008

Eigenlijk ben ik te nuchter om fan te zijn van iemand.

Maar toch, soms, heel soms, overkomt het me toch. De laatste die hiervoor in aanmerking kwam was Boudewijn Büch. We deelden de liefde voor allerlei dingen, maar in het bijzonder de Dodo en de Coelacanth. Helaas is hij al een tijdje niet meer onder ons.

Zoals jullie weten zit ik dankzij zoonlief de laatste tijd nogal eens bij Les Misérables in de zaal, iets dat me op de één of andere manier nog steeds niet gaat vervelen. Dat komt voor een belangrijk deel door de manier waarop Wim van den Driessche de rol van Javert invult.

Zijn stem past prachtig bij het rechtlijnige karakter van Javert. Het is een krachtige stem die blijft hangen; als je de musical hebt gezien dan hoor je hem op weg naar huis nog steeds in je hoofd:

Altijd weer dezelfde smoezen
altijd weer hetzelfde lied
Altijd weer de zaak verdoez’len
Spaar je tranen, ’t helpt toch niet.
Eerlijk loon na eerlijk werk,
zo dient men zijn God en Kerk

Net zoals zijn manier van bewegen, heerlijk wat een dreiging daar vanuit kan gaan, alleen al door op te komen krijgt hij je rechtop in je stoel. Hoe de beide mannen in het gevecht met Jean Valjean tegenover elkaar staan is prachtig, maar ook kleine dingetjes vallen me op, zoals het hupje waarmee hij wegrent, de manier waarop hij met zijn vinger kan wijzen naar de deksel van het riool of hoe hij op de barricaden zit.

Uiteindelijk berooft Javert zichzelf van het leven. Voor het eerst vol twijfel, ook vol vuur gespeeld. De mooiste zelfmoord aller tijden.

Ik stop, het staat vast. Danny de Munk speelt en zingt fantastisch, net zoals René van Kooten.

Maar mijn stem voor de John Kraaijkamp Musical Award 2008 gaat naar Wim van den Driessche.

Eerder rust ik niet
Ik zweer
dit als plicht,
bij het licht van de ster!


Nominaties beste mannelijke hoofdrol in een grote musical: Stanley Burleson (Evita), Wim van den Driessche (Les Misérables), Bill van Dijk (Pinokkio), René van Kooten (Les Misérables), Danny de Munk (Ciske de Rat).

15 Responses to Mijn keuze voor de John Kraaijkamp Musical Award 2008

  1. Jos Goedmakers says:

    Les Misérables: voor mij nog altijd de beste ‘moderne’ musical. Mijn voorkeur gaat uit naar de versie met de bezetting van begin jaren 90. Mijn stem voor Wim heb je!

  2. Zwollywood says:

    Nou als ik met mijn fietsbel bel
    nou dan weet je het wel
    nu dan weet je het wel.

  3. Jos Goedmakers says:

    Hé, Eddy Christiani komt ook even langsfietsen.

  4. Zilvertje says:

    Vind het zo leuk dat jij er nu zo veel van af weet, ik weet helemaal niks, maar het lijkt me geweldig, later als de kleintjes groot zijn, ga ik veel zien, lijkt me zalig.

  5. Zilvertje says:

    Mag Zwollywood hier fietsen?

  6. annet says:

    mis Büch ook
    maar deze acteur ken
    ik niet, te gek
    familie van Diana?

  7. PACO PAINTER says:

    Ja , ik mis Boudewijn ook nog steeds

  8. Rene Scheffer says:

    Ik volg het allemaal niet zo. Maar grappig dat je door de activiteiten van je zoon zo in deze wereld wordt gezogen. Ik zag hem pas bij een kinderprogramma trouwens.

  9. Annelies says:

    Hier nog een fan van de Dodo (en Buch) !!
    De laatste musicals die ik zag waren van Annie M.G. Schmidt, dus in een ver verleden !
    Ik vertrouw op je expertise, waar kan ik stemmen ?

  10. Ramirezi says:

    @Jos; heb jij ze allebei gezien ?
    @Dodo en Boudewijnfans; ik voel me een stuk minder alleen nu :D…
    @Annelies; bij de http://www.telegraaf.nl/prive/4000130/_Kies_uw_winnaar_van_de_Musical_Awards__.html

  11. Ramirezi says:

    http://www.telegraaf.nl/video/video_prive/4004261/Grote_Musical__Wim_van_den_Driessche__Les_Miserables.html?videoid=4004261, waaruit ook nog eens blijkt dat het in werkelijkheid geen Javert maar gewoon een hele aardige kerel is…

  12. Patricia Vermeulen says:

    Van de genoemde zangers maakt Wim van den Driessche het minst gebruik van vibrato. Daarom vind ik hem puurder klinken dan de andere mannelijke hoofdrolspelers. Mee eens, dus!

  13. Jim Hasenaar says:

    Mooi hoor.
    Toch mag je nog steeds niet meeraden op mijn blog. Jij weet gewoon te veel, of jij staat (net als ik) te dicht bij de apen.

  14. Broertje says:

    Ik zit er niet zo in maar ik denk toch Rene van Kooten en voor de vrouwelijke hoofdrol moet het wel Mariska van Kolck worden lijkt mij. Ik voorspel Ciske als de musical die het meeste prijzen gaat winnen.
    We zullen zien!
    Broertje

  15. Ramirezi says:

    @Broertje; Rene van Kooten gaf de helft van de prijs aan Wim, dus toch een beetje gewonnen…

Geef een reactie

