Second French Fossil Hunt 2008 (1) – Dalle à Ammonites

Dalle à Ammonites

Ook dit jaar werd een expeditie vanuit het basiskamp uitgevoerd. Na de First French Fossil Hunt 2006 was het de hoogste tijd voor een vervolg. Voor we zelf de geologenhamer ter hand namen eerst even op temperatuur gekomen in het Dalle à Ammonites. Tegenwoordig hoog en droog gelegen in het geologisch reservaat van de Haute Provence, vlak bij Digne-les-Bains. Zo’n 200 miljoen jaar geleden nog een zee van waarschijnlijk 250 meter diep, barstensvol ammonieten.

Dalle à Ammonites

Dankzij de vorming van de Alpen ligt de zeebodem ligt tegenwoordig bijna vertikaal en kun je de ongeveer 1500 ammonieten, vooral Coroniceras multicostatum, bewonderen alsof het een groot schilderij (350 m2) is.

Dalle à Ammonites

Wat mij vooral opviel was het verschil in aanpak tussen Engelsen en Fransen. In Engeland was hier vast en zeker een enorme wetenschappelijke attractie van gemaakt met een compleet museum erbij. In verband met mogelijke beschadiging beveiligd. Je krijgt er uitleg van een deskundige gids en er is een liftje om de hoge exemplaren te bekijken. Entree uiteraard tegen overlegging van een forse hoeveelheid ponden.

In Frankrijk staat er in werkelijkheid een klein bordje met informatie bij, samen met ééntje dat je niet mag hakken of klimmen.

Wel gratis.

23 Responses to Second French Fossil Hunt 2008 (1) – Dalle à Ammonites

  1. Aad Verbaast says:

    Waauw.. indrukwekkend zeg, nog nooit gezien zo.. Ik heb hier zo’n heel kleintje.. daar ben ik al zo trots op 🙂

  2. antoinette duijsters says:

    Prachtig!

  3. K says:

    Indrukwekkend zeg! Enne, had je niet de neiging? Één klein ietsepietse hakje maar?

  4. Ramirezi says:

    @Aad; zelf gevonden is altijd leuker toch?
    @K; Kofferbak vol natuurlijk… 😀

  5. Mo says:

    Blij dat ik die beesten nooit levend heb aangetroffen…

  6. niko says:

    o spannend, dit heb ik nog nooit gezien!

  7. Aad Verbaast says:

    Inderdaad zelf gevonden, zal het nooit vergeten! Ook in Frankrijk overigens.

  8. Zwollywood says:

    Dit zijn wel vondsten hoor Rami!

  9. Literatuuro vk blog 833 says:

    daar moet ik toch eens naar toe!

  10. ceesincambodja says:

    Ergens, op een stoffige zolder, liggen nog een paar kleinjes die ik ooit in dezelfde Provence heb gevonden. Maar dit slaat alles. Ook ik wist dit niet. Bedankt, Rami.

  11. Karin says:

    In Scotland/Engeland hadden ze er een visitor centre/giftshop/tearoom bij gebouwd. Ik heb er heel wat gezien. Wel handig als je op zoek bent naar een kopje koffie.

  12. coby says:

    Een schilderij dat geen kunstenaar kan maken….
    Mooi!
    Hartelijke groet, Coby

  13. PACO PAINTER says:

    Schitterend,Ramirez

  14. Frans Muthert says:

    Het zijn zaken waar ik tot m’n schande op vakanties te vaak aan voorbijgereden ben.
    Mooi!

  15. Morgaine says:

    Zeer indrukwekkend!!

  16. laila says:

    interessant

  17. Thera says:

    Dit lijkt me een geweldige locatie om met vakantie te gaan. Deze ga ik nu echt noteren. Hoe is het daar in de herfst?

  18. Ramirezi says:

    @Thera; al is het 15 graden minder, dan is het nog lekker…

  19. Ron says:

    Schitterend, oerkunst.
    En niet erg beschadigd door "souvenir"-jagers?

  20. de Stripman says:

    Jee, wat zijn die dingen groot ! Erg indrukwekkend, Rami !
    Dochter en Kleinzoon zijn net terug van vakantie aan een zuid-spaans strand. Daar vandaan hebben ze behalve mooie schelpen ook een soort van afgesleten slakkenhuisjes meegenomen. Zouden dat fossielen zijn ? Of moet ik je dan eerst eens een foto sturen ?

  21. Ramirezi says:

    @Stripman; Schelpen hier op het strand zijn meestal ook al fossielen (daardoor hebben bijvoorbeeld de kokkels een kleurtje gekregen, normaal zijn die roomwit. Maar een foto zegt natuurlijk altijd meer dan 1000 woorden?
    @Ron; zag er nog goed uit, was ik ook verbaasd over…

  22. de Stripman says:

    Die foto’s stuur ik je eerdaags toe…;o)

Geef een reactie

