De rups van de Plakker

Het zal je maar gezegd worden; “je bent een plakker!” Daar krijg ik geen beelden bij van lekke fietsbanden of postzegels, maar van vervelende jongetjes, waarschijnlijk op de dansvloer. Als je het predicaat  plakker eenmaal opgeplakt hebt gekregen, zie er dan nog maar eens vanaf te komen.

Maar goed, wat heeft die rups er eigenlijk mee te maken? Simpel; het is de rups van een Plakker (Lymantria dispar). Waarom het beestje die naam heeft gekregen weet ik niet, mogelijk omdat het vrouwtje de eieren met gele haren van haar achterlijfspunt bedekt.

En anders omdat ze bij verjaardagen zo lang blijven zitten.

 

13 Responses to De rups van de Plakker

  1. Linda says:

    Ik wil er graag eentje
    bestellen.

  2. niko says:

    een Robijn rupsje zou ik ut willen noemen.

  3. viktor loman says:

    Zo langzamerhand denk ik er toch over ook maar een echte macrolens te kopen, want ze zijn elke keer fantastisch mooi en scherp
    rené

  4. Ragfijn says:

    Van dons goud maken, het kan dus toch 😉

  5. Annelies says:

    Prachtig, nog nooit gezien !

  6. ceesincambodja says:

    Ze kijkt zo treurig. Alsof sluitingstijd nadert.

  7. pacopainter says:

    Meer alsof er een insecteneter nadert.prachtige foto’s

  8. de Stripman says:

    Ik dacht even: Tsjonge, wat een kanjer ! Maar die vingers zijn dan ook wel erg groot. Toch niet zo’n heel grote rups dus, maar wel een erg mooie, Rami…;o)

  9. viktor loman says:

    Waar ik nou toch wel benieuwd naar ben is hoe die vlinder eruit ziet.
    rené

  10. eva says:

    Wat een juweeltje van een plakker!
    Lijkt wel verguld!
    Prachtig gefotografeerd!
    gr eva

  11. mi says:

    ik en 2 vrienden hebben 1 gevonden op het schoolplein

  12. Ramirezi says:

    @Mi; leuk! Laten leven hoor… 😀

Geef een reactie

