De Blauwzwarte Houtbij – de grootste – de mooiste

Even dacht ik dat er een pikzwarte pingpongbal met iriserende blauwe vleugels voorbij kwam op een brommertje zonder uitlaat. Daar gaat een enorme zwarte Hommel, denk je, maar het is de Blauwzwarte Houtbij (Xylocopa violacea).

De naam Houtbij heeft te maken met de manier waarop moeder Houtbij haar eitjes achterlaat. In dood hout worden nesttunnels gegraven tot wel 30 centimeter lang.  Aan het einde van zo’n tunnel worden de eitjes in aparte kamertjes afgezet, vlakbij een smakelijk voorraadje nectar en stuifmeel. Daar kunnen de larfjes dan lekker van smullen. Moeder bekommert zich verder niet meer om haar nakomelingen, zoals je veel ziet in de natuur.

De pikzwarte pingpongbal op de foto krijgen viel nog niet mee, volgende keer weer gewoon een witte.

27 Responses to De Blauwzwarte Houtbij – de grootste – de mooiste

  1. niko says:

    Kan ik die hier in Nederland bezichtigen?
    Kan me niet herinneren zoiets live gezien te hebben of gehoord.

  2. Ramirezi says:

    @Niko; in Nederland is hij zeldzaam, maar hij schijnt wel in Limburg voor te komen…

  3. Linda says:

    Die eerste foto.. hij is echt prachtig. Het is echt een bij? Dat blauw op de vleugels… wat een schoonheid.

  4. antoinette duijsters says:

    Prachtige foto’s, in Frankrijk gemaakt?

  5. gala says:

    prachtige dame Rami, hoe komt dat toch dat die altijd in jou nabijheid zweven?

  6. Ramirezi says:

    @Linda; écht…
    @Antoinette; oui…
    @Gala; het vriendje van meneer Kaktus; weetniet…Reactie is geredigeerd

  7. Karin says:

    Zit ze op een kaardebolbloem?

  8. coby says:

    Compliment voor je foto’s van de houtbij. Zoals ze met haar nakomelingen omgaat, is het in ieder geval geen houdtbij…..
    Hartelijke groet, Coby

  9. laila says:

    Weer een leuke les biologie meester:-)

  10. gala says:

    jajajajaja…ontwijk de vraag maar weer 😉

  11. de Stripman says:

    Tsjonge, Rami, je bent wel in vorm ! Het is het ene na het andere prachtige beestje de laatste dagen…;o)

  12. Jos Goedmakers says:

    Bij jou sterft mooit een dierenras uit!

  13. Bijstandskoning says:

    Mijn katertje eet ook wel eens een bijtje, maar zo’n zwarte pingpongbal is vast een maatje te groot.

  14. Bart says:

    Wat een prachtig matzwart gespoten brommertje! 🙂

  15. ceesincambodja says:

    Deze houtbij mag wel eens voor de APK-keuring om zijn vleugels bij te punten. Geen gezicht, Hout.
    Wéér wat geleerd, Rami.

  16. Zilver says:

    Wat een schoonheid en ik moet zo lachen om Gala.
    Die kleur en die twee geknakte sprietjes en wat ik dan denk dat het oog is, gewoon zo schattig, dacht altijd dat ze geelachtig waren.

  17. pacopainter says:

    Zeldzaam mooi,

  18. martien says:

    Mooi. Nog nooit gezien. ‘Je hebt er oog voor’.

  19. Zwollywood says:

    De houtbij heb ik ook nog nooit gezien. Inmiddels ook hier in de regio de tijgerspin waargenomen en tevens een plaatsing op het blog van de tijgespin.

  20. Ramirezi says:

    @Karin; weet niet wat het precies is, maar het was geen Kaardebol…

  21. viktor loman says:

    wat een dotje
    rené

  22. Rein John says:

    Beste Rami,
    Elke keer weer verras je me met haarscherpe foto’s van bijzondere insecten. Tenminste bijzonder voor mij! Is dit monster werkelijk zo groot als hij eruit ziet? Ik probeer insecten te filmen. Maar dat lukt me nooit goed, omdat ze altijd wegvliegen als ik eindelijk klaar ben
    om ze op de gevoelige plaat vast te leggen. Het enige dat me ooit goed gelukt is, zijn opnamen van een enorm groot knorrend en ritselend insect in volle vlucht met enorme uitstulpingen op zijn kop (een soort gewei). Het was in Zwiserland. Het beestje vloog erg langzaam. Net zoals een zwaarbeladen helicopter.
    Nogmaals, een prachtig beest, die blauwzwarte houtbij. Door de opwarming van ons klimaat zullen we hem misschien binnen niet al te lange tijd ook op de Veluwe kunnen bewonderen.
    Het ga je goed.

  23. Ramirezi says:

    @Rein John, eigenlijk vinden we dus hetzelfde leuk, een knorrend en ritselend insect, met gewei, dat moet wel een gave film zijn. Op je blog binnenkort???…Reactie is geredigeerd

  24. Zusenzo says:

    Meer een vogelspin met vleugels : )

  25. Rene Scheffer says:

    Ik zou er bang van zijn en hem wegmeppen. Moet toch nog vaker je blogs lezen om van de insekten te gaan houden.

  26. Ron says:

    Toch is het je wondergoed gelukt hem op de foto te krijgen, Rami.

  27. Meneer Opinie says:

    Ze heeft er al aardig wat kilometers opzitten, aan de gerafelde vleugels te zien. Overigens is het hun gewoonte om forse gangen te maken in dood hout (zoals dakspanten) dat ze minder populair maakt bij timmermannen en aannemers (Hoewel het beestje in het Engels carpenter bee wordt genoemd). In de neotropen spelen houtbijen (ander soorten uiteraard)een heel belangrijke rol bij de bestuiving. Omdat het zulke goede vliegers zijn, zijn het zo ongeveer de enige insecten die schaarse, zeldzame, ver uitelkaar staande woudreuzen bestuiven. En daarom heb ik een paar oude boomstammen neergelegd in het bos dat ik aan het planten ben op mijn boerderijtje in Panama.

Geef een reactie

