Fort Westoever Den Helder – van binnen

Na de voltooing van het Noord-Hollands Kanaal in 1825, werd aan de westzijde daarvan een fort aangelegd met reduit en enveloppe met de fantasievolle naam fort Westoever. Gedurende de mobilisaties van 1870, 1914-1918 en 1939 werd het ook daadwerkelijk gebruikt om militairen te huisvesten, maar het heeft niet echt akties meegemaakt.

We hadden het fort nog nooit van binnen gezien, maar vandaag kregen we de kans. Dus op naar de oude uniformen, gewelven en kruitbunkers. Tenminste, dat was mijn verwachting, de werkelijkheid was iets anders. Het bleek dat er sinds 1956 nog lange tijd een dieselaggregatencentrale van de marine in heeft gezeten.

Ook mooi hoor, van de lekkere grove schakelaars, meters en machines in combinatie met oude gewelven.





Toch ook hier nog wat passends bij een bioblog – een muur met wel vijftig Hooiwagens, sommigen zo groot als een kindervuist.

Ik heb nog even geprobeerd mijn hand er bij te houden voor de maat, maar dat bleek voor onze langpootjes het startsein te zijn om een wedstrijdje hardlopen te houden.

Alle vijftig een andere kant op.

10 Responses to Fort Westoever Den Helder – van binnen

  1. antoinette duijsters says:

    Prachtig die oude techniek, de hooiwagens ook.

  2. Zwollywood says:

    Dit soort Forts hebben we ook langs de IJssel en andere waterlijnen. Leuk om er binnen te kijken.

  3. Blew says:

    Mooi, Rami, ik houd van die ‘hands on’ techniek. Een beetje ‘De wereld gaat aan vlijt ten onder’ (Max Dendermonde).

  4. gala says:

    prachtig rami…de eerste twee en de laatste vooral…..brrrrReactie is geredigeerd

  5. Rob says:

    Ooit schreef ik dat ik nog wel eens foto’s wilde maken van de snelle hagedisjes die hier in Italië overal zitten – ik denk dat ik dat onder een van jouw blogs heb gezegd.
    Vandaar dat ik je hier laat weten dat dat gelukt is… http://www.flickr.com/photos/8980780@N07/2847786475/ de eerste van twee foto’s.
    Ik ben maar niet op straat gaan zitten zoals hier werd gesuggereerd, maar heb een stil plekje opgezocht waar zowel de dieren als ik zich prettiger voelen…

  6. coby says:

    Hoewel het onderwerp niet mijn grootste interesse heeft, vind ik de foto’s prachtig!
    Hartelijke groet, Coby

  7. Ron says:

    Mooi. Dat "oude" moderne heeft altijd iets bijzonders. Het laat zien hoe snel de vooruitgang gaat. Mooiste foto toch van de hooiwagens.

  8. Ramirezi says:

    @Rob, wouw wat een prachtige foto!

  9. ceesincambodja says:

    Van boven naar beneden scrollend dacht ik: ‘da’s effen different cook dan insecten. Tot de laatste foto.
    Mooi hoor Rami. Hoef ik zelf niet helemaal naar Nederland te komen voor de monumentendag.

  10. de Stripman says:

    Leuk, Rami ! Ik hoorde laatst dat er allerlei nieuwe soorten hooiwagens in Nederland aangetroffen worden. Monumenten dag heb ik helemaal gemist dit jaar…;o)

Geef een reactie

