Hoezo leerlingen kunnen niet rekenen?

Rekenen onvoldoende, kopte de Volkskrant afgelopen augustus. Het artikel ging over de strijd tussen de aanhangers van het ‘realistische’ rekenonderwijs (ontwikkeld door het Freudenthal Instituut) en de klassieke sommenmakers. Er stond een zin in het artikel die ik niet was vergeten; volgens de inspectie behalen oudere mannen voor de klas betere resultaten met rekenen dan jongere docenten.

Die zin doet mij denken aan mijn wiskunde docent Hendrik. Die zou je qua aantal jaren onder de omschrijving “oudere man” kunnen laten vallen, maar dat weerhoudt hem er niet van om altijd druk te zijn met nieuwe manieren om onze leerlingen iets bij te brengen. Zo ging het vandaag over gemiddelden, waarvoor Hendrik alle smarties in de wijde omtrek had opgekocht.

Zelden leerlingen zo enthousiast bezig gezien met rekenen. Ze kregen een opdracht, maar verder geen enkele extra uitleg. Tenminste; niet gratis. Aanwijzingen mochten ze kopen – voor smarties. De grap is natuurlijk dat je veel hulp kunt kopen, maar dan weinig of geen smarties meer overhoudt om op te eten aan het eind.

Toen ik door het lokaal liep was er al snel een groepje dat mij iets wilde vragen. Met mijn advies verdiende ik maar liefst één kleine rode smartie. Hendrik liet lachend weten dat hij vier smarties in rekening bracht.

Zie je wel dat die leerlingen kunnen rekenen.

21 Responses to Hoezo leerlingen kunnen niet rekenen?

  1. Blew says:

    Ik snap het niet, meester. Wat kost dat?

  2. Luke says:

    Kan ook zijn dat jij het nog niet kan.
    groet Luuk

  3. Linda says:

    Smarties werken altijd! goed idee van je!

  4. Lisette says:

    Om iemand als mij aan het rekenen te krijgen moet je met een hele pizza aan komen zetten. Ik weet niet hoe het kan, maar mijn zoon is een wandelende rekenmachine, ik gruwel ervan.

  5. Jos Goedmakers says:

    Ook op JOU kunnen ze rekenen!

  6. Coby says:

    Ik vind de titel van de foto ook leuk: ‘smartieles’… daar word je smart van!
    Hartelijke groet,Coby

  7. de Kale Doperwt says:

    En toch, bij Emma zijn op de Basisschool zichzelf ongans geschrokken over de kennis van de tafels in groep 8. Dan heb je het dus over de groep die naar het middelbaar onderwijs gaan. De groepen 5 en 6 presteerden beter. Nu zijn ze weer aan het hameren op het feit dat kinderen thuis tafels moeten leren. Op school is er geen tijd voor. Het zal zo zijn, maar van het opdreunen in de klas van diezelfde tafels ben ik niet slechter geworden.
    Goed log weer Rami, ondanks mijn opsputterende protest 🙂
    Groet van de Kale

  8. Ramirezi says:

    @Linda; van Hendrik dan…
    @Coby; goeie…
    @De Kale; dit is voortgezet onderwijs, basis/kaderberoeps – daar zitten d’r tussen die er flink moeite mee hebben…

  9. Aad Verbaast says:

    Op deze manier krijg je er wel trek in natuurlijk!

  10. Antoine says:

    Een smarte oplossing! Heten daarom de Smarties Smarties?? Ik zal deze methode voorleggen aan mijn collega, die bijlessen geeft aan Braziliaanse scholieren.
    Leuk om te zien dat je ook een Engelse vertaaloptie hebt 😉

  11. ceesincambodja says:

    Rami, kun je niet een paar maanden als vrijwilliger bij ons op school komen lesgeven?

  12. PACO PAINTER says:

    Zeer creatief

  13. gala says:

    hahahaha…je bent gewoon nog een jonge man 😉

  14. de Stripman says:

    Ik dacht even dat er stond: ‘Leerlingen kunnen niet tekenen…’. Dat zou natuurlijk veel ernstiger zijn geweest…;o)

  15. Catharina Anna Maria says:

    Zo blijft het leuk!

  16. Erna says:

    Smart! :))

  17. kuifje simon says:

    Dat kost wel duur voor hun.

  18. Mo says:

    als niemand meer kan rekenen dan is er toch niks meer aan de hand?

  19. Zwollywood says:

    voer het gewone hoofdrekenen maar weer in alsmede een verbod op calculators in de klas.

  20. Hankus says:

    Ja, op de basisschool kunnen ze het nog wel, dat hoofdrekenen. Maar in de tweede, derde, vierde enzovoorts, ontbreekt er toch wel wat hoofdrekenkunde. Tenminste, dat is mijn ervaring. Het inkloppen op de rekenmachine is tegenwoordig zo makkelijk. Je klopt je som in, en klaar. Alleen nog het antwoord opschrijven.Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

