De Bandheidelibel

Bandheidelibel

Misschien heb jij dat ook wel eens gehad; iemand herkennen omdat hij zich op een bepaalde manier beweegt? Bij deze Bandheidelibel (Sympetrum pedemontanum) had ik het eigenlijk andersom. Ik zag ‘m in de verte vliegen en dacht; hé, daar gaat een rode libelle en toch heb ik die nog niet.

Gewoon omdat hij ‘anders’ vloog. Maar hoe leg ik jullie in hemelsnaam uit hoè anders?

Euh, weet je wat; let maar gewoon op die mooie donkere banden op de vleugel, dit is de enige Sympetrum die dat heeft.

Bandheidelibel
Bandheidelibel

21 Responses to De Bandheidelibel

  1. Jos Goedmakers says:

    Die is dus gewoon op aarde te zien??

  2. Maria-Dolores says:

    jee, en dan die kleine streepjes rood aan elke vleugel. is dat de band waar hij zijn naam aan dankt??

  3. Ramirezi says:

    @Jos; welnee, ik heb ‘m gewoon verzonnen…
    @Maria; denk het ja…Reactie is geredigeerd

  4. Mo says:

    Een bjoetie!

  5. antoinette duijsters says:

    Weer een juweel, al heb ik een voorkeur voor blauw:-)

  6. mevrouwtrijn says:

    Wat een prachtige foto’s, komt deze libelle overal in Nederland voor?

  7. Coby says:

    Bijzonder!
    Hartelijke groet, Coby

  8. Linda says:

    Ze zijn prachtig!!

  9. Oliphant says:

    Grappige naam: brandheidelibel. Waar ligt de klemtoon?
    Wat zijn er veel diertjes waar ik nog nooit van heb gehoord.
    Geweldige foto’s. Zo herken ik hem tenminste, als ik hem tegen mocht komen:-)

  10. Martin Broek says:

    brandheidelibel met vleugels van glas, mooi

  11. ceesincambodja says:

    Prachtige foto’s Rami.
    Dan zijn wij mensen maar stumperds hé, met onze helikopters en ultralights?

  12. pacopainter says:

    het mooiste insect ooit

  13. Aad Verbaast says:

    Practig. Die rode vlakken doen me denken aan die mannetjes met die rode pannen in hun hand om die grote vliegtuigen te ‘sturen’ op het asfalt.Reactie is geredigeerd

  14. martien says:

    Heb je die ‘bewerkt’? Nooit eerder gezien. 🙂

  15. Zwollywood says:

    Nu vergeet ik nooit meer hoe deze eruit ziet. Bleef deze libel echt zo lang zitten dat jij er een foto van kon maken…? wat een tof geluk.

  16. Doranne says:

    zucht, wat mooi, is ie zeldzaam?

  17. Ramirezi says:

    @Mevrouwtrijn; zuidkant, deze zag ik in Frankrijk…
    @Oliphant en Martin; band, brand, wat maakt ’t uit…
    @Martien, nee hoor…
    @Zwolly; rust uitstralen, blijven ze langer zitten…
    @Doranne; valt wel mee…

  18. de Stripman says:

    Allemachtig prachtig, Rami ! Maar deze foto is toch al wel van een poosje geleden ? Hier in de buurt vliegt al maanden geen libelle meer. Dit jaar was het wat dat betreft toch stil…

  19. Ivy says:

    Wie heeft zo’n beest nou vverzonnen?

  20. Ramirezi says:

    @Stripman; dit was nog in de zomervakantie, goeie ouwe tijd…

  21. de Stripman says:

    Dat dacht ik al…;o)

Geef een reactie

