Ramirezi onder de microscoop

Wangslijmvliescellen van Ramirezi
Al die kleine avatars hier op het volkskrantblog – dan zie je toch nog steeds niet goed hoe iemand er uitziet? Nee, dan deze foto van mij op cellulair niveau.

Dat komt zo, vandaag hadden we een practicum over cellen. Dus ik had netjes voorgedaan hoe de leerlingen een preparaat moesten maken van hun wangslijmvliescellen. Alleen de kleine Bert wou het maar niet lukken. Terwijl hij thuis toch echt een eigen microscoop heeft. Uiteindelijk ging hij met het preparaat aan de gang dat ik had gemaakt.

Gedurende de les moest ik steeds komen kijken en het lukte me zelfs om met mijn mobieltje een foto door het oculair te maken. Je ziet mijn wangslijmvliescellen, vierhonderd keer vergroot. Het zijn een soort met eosine roze gekleurde zakjes met een celkern er in. Die ronde dingen met een zwarte rand zijn luchtbellen.

Bij mijn Bert was de magie ondertussen uitgewerkt, want plotseling klonk door het lokaal; "Gadver, eigenlijk sta ik naar meneer Ramirezi zijn kwat te kijken!"

30 Responses to Ramirezi onder de microscoop

  1. lebonton says:

    van dale, van dale!
    kwatverdamme..

  2. zusenzo says:

    Beter dan naar het kwakje van meer Ramirezi : )

  3. K says:

    Dat zou vast nog een stuk interessanter voor hem zijn hoor Zusenzo! bewegende zaken zijn spannender.

  4. Dunya says:

    Rami,ken jij dat jeukkruid?

  5. Maria-Dolores says:

    ik ga me dan gelijk af zitten vragen of er verschil te zien is tussen de wangslijmvliescellen van de leerlingen en die van jou

  6. Catharina Anna Maria says:

    Of naar de urine van de docente laboratorium technieken….

  7. Mo says:

    doet me denken aan breiles bij de nonnen op de lagere school. Moest je een pop breien en die werd dan gevuld met oude panties van de nonnen. En ik kreeg áltijd het kruis…

  8. antoinette duijsters says:

    :-))))))

  9. Summer says:

    Leuke anekdote Ramirei!!!

  10. kees smit says:

    Lekkere vulgaire reacties, zeg.

  11. Aad Verbaast says:

    Nog even een grotere vergroting en ik zou je DNA kunnen uitlezen 🙂

  12. Anna says:

    gelijk heeft hij 😉

  13. martin says:

    Ben je ook een scrabellaar:wangslijmvliescellenkweekjesbakje etc.

  14. Ramirezi says:

    @Allen; aan jullie vieze reacties merk ik dat jullie al echt kleine Ramirezi’tjes beginnen te worden…. 😀

  15. de Stripman says:

    En toch lijkt het precies op jou, Rami…;o)

  16. viktor loman says:

    Bizonder!!
    rené

  17. Jim Hasenaar says:

    Dit ziet er niet goed uit!
    Ik geef de patient 60, hoogstens nog 80 jaar!

  18. Wilma says:

    Leuk om te zien, Ramirezi.

  19. ceesincambodja says:

    Volgende keer oorsmeer, Rami?

  20. rob says:

    Kwattig blog!
    Over magie gesproken, die voodoo-naald in het midden is dan de bijdrage van Bert ???
    En dat bij die lieflijke roze kleuren!
    Mooi vak is het toch.
    Ik kan mij een examen herinneren met ingekochte preparaten. Het aan mij gegeven preparaat was leeg, zowel voor mijn medestudenten als de docent.
    Toch gaf hij een vier voor de door mij gemaakt tekening.
    Groet rob.

  21. hippo says:

    zolang Peter R. er maar geen lucht van krijgt
    gr. hippo

  22. Bart says:

    Ja, daar gáát je zorgvuldig geheim gehouden DNA Rami! ;-))

  23. Burro Holanda says:

    Leuk , hè, die spontane reacties van onze leerlingen. Moest je niet verschrikkelijk lachen?

  24. K says:

    Wij deden dat thuis met bloed.
    Op de Hema-microscoop.
    Ging prima.

  25. Mostafa says:

    En als je de lenzen van de microscop omdraaid , ziet u uw kwat 400 keer kleiner.Dat was misschien een goede gezicht en de lerlingen hoefden niet te vloeken.

  26. Antoine says:

    Mooi preparaat met levendige cellen, Rami:) Zo te zien geen pycnotische cellen 😛 Met Haematoxiline zou het nog spectaculairder zijn met de blauwpaarse kernen. Ik heb wel eens foto´s gemaakt, met een digitale camera op het oculair gericht, van leishmania infectie: niet eenvoudig om de camera stil te houden, maar het was me alsnog gelukt :)Reactie is geredigeerd

  27. Ramirezi says:

    @Antoine; dit gewoon bibberend met een mobieltje; dat kleine rot lensje heeft dus ook zijn voordelen…
    @Burro; tuurlijk…
    @Rob; maar eigenlijk niet eerlijk, die vier…

  28. rob says:

    Ramirezi, de daaropvolgende cijfers waren 10-en. Alsof hij toch wel begreep dat er iets fout zat. Maar gewwon een herkansing met een goed preparaat wilde hij niet. Vreemd genoeg is het lege preparaat ook nog jaren gebruikt?!?
    Waar zijn de roseicollies gebleven?
    groet rob.

  29. rob says:

    Rami, zie ik vanmiddag een stokje roseicollies op je blog en wil ik vragen of je ook personata’s hebt zijn ze weer verdwenen???

  30. Ramirezi says:

    Staan d’r weer op Rob!

Geef een reactie

