Maillardreactie op het strand

Veen op het strand

Het ziet er uit als een enorme brok teer, maar gelukkig is het gewoon veen. Hoewel, gewoon is misschien wat snel door de bocht, want hoe komt er nu weer veen op het strand?

Na de laatste ijstijd ontstonden er door de stijging van het (grond)water langs de kust grote moerassen. Het veenmos groeide hier goed en vormde in de loop van de tijd dikke pakketten veen. Zelfs het huidige Waddengebied was grotendeels een veengebied. Toen de zeespiegel verder steeg werd het veen overspoeld en begraven onder de huidige zeebodem. Als het uitspoelt dan kun je het weer terugvinden op het strand.

Dat genoemde veenmos maakt sphagnan aan, een stof met bijzondere conserverende eigenschappen. Deze stof is verantwoordelijk voor de kenmerkende bruinkleuring van veen, het gevolg van een chemische reactie tussen suikers en eiwitten. In de keuken is deze Maillardreactie bekend van het karamelliseren en het mooie bruine randje aan het gebraden vlees.

In het veen zorgt sphagnan voor het buiten werking stellen van allerlei enzymen, waardoor de afbraak stopt. Ik heb dan ook nog even zitten wroeten naar veenlijken, maar helaas.

Veen op het strand


Meer informatie over de organische chemie van veen op kennislink.

17 Responses to Maillardreactie op het strand

  1. Zusenzo says:

    Niet gewoon een asfalteerder langsgereden ? : )

  2. Maria-Dolores says:

    altijd al willen weten wat dat is, maar nooit durven vragen… in elk geval nooit iemand tegengekomen die het wist.

  3. antoinette duijsters says:

    Mooi stuk strandveen. Zoek je ook naar noordelijke zwerfstenen. Ik heb, vele jaren geleden, een stel gevonden op het strand van Texel.

  4. Zoë says:

    bedankt voor de informatie meester Rami.

  5. Zilvertje says:

    Ohhhhhhhhh, is dat het, ik heb vaak van die brokken gezien en ik had het kunnen weten, weet je ik lees vaak zo half, ik las:
    e-mailadres op het strand, dus ik zat je foto op geheime adressporen te onderzoeken.:^)

  6. Blew says:

    Ik weet dat er vroeger van dat veen tussen Egmond en Bergen lag. Waar heb je dit gevonden?

  7. Doranne says:

    Dit vind ik leuk om te weten kan ik lekker bij de volgende strandwandeling met mijn nieuwe kennis pronken, en kijken of er misschien iets spannends in het veen verborgen zit.

  8. satuka says:

    Ik vroeg me al jaren af wat dat precies was. Weer wat geleerd, waarvoor dank!

  9. Ramirezi says:

    @Antoinette; heel eerlijk; nooit naar die zwerfstenen gekeken. Komen hier wel voor zie ik net ergens op het internet, ik ga ze vanaf nu in de gaten houden…
    @Zilvertje; haha, lijkt er niet eens op…
    @Blew; dit lag bij Grote Keten…
    @Doranne; ik vind het ook nog lekker ruiken…

  10. ceesincambodja says:

    Verder is het mogelijk dat de veenbonken meekomen met de Geopotussen die de Nerderlandse stranden opspuiten met zand dat van de Doggersbank komt. Zoals je weet stond dat gebied tijdens de ijstijden droog en vormde er zich daar ook veen.

  11. rob says:

    Rami, leuke uitleg! Het is nu alsof ik naar een vegetarische pannekoek kijk. In de wetenschap dat er ook hap klare vleesbrokken, stukjes bot, in kunnen zitten.
    Hoewel ik een liefhebber van het Kampenlandschap ben, begin ik jouw voorkeur voor het wijdse en de details van de kust te begrijpen.
    Groet rob.Reactie is geredigeerd

  12. Jim Hasenaar says:

    Spoelt zo’n plak dan aan? Het is dus lichter dan water?

  13. Mo says:

    spaghnum, dat stop ik tussen mijn kerststukjes!
    heb je de oproep in het VKmagazine gezien? volgende week willen ze foto’s van fossielen. ik verwacht een echte Ramifoto te zien!

  14. marsjan says:

    Prachtig om te weten! Lieve groetjes van Marsjan. (overigens mijn laatste ingelogde reactie dus misschien tot schrijfs en bedankt voor je reacties zo af en toe bij mij, liefsjan)

  15. Ramirezi says:

    @Jim; ja hoor, ze spoelen aan, maar lichter dan water, denk ik niet…
    @Mo; Vk-magazine moet ik nog lezen, ga gelijk even kijken…
    @Marsjan; Liefs terug Marsjan…

  16. K says:

    Misschien dat je een veenlijk van een kevertje vindt? Spit dat blok eens door? Een uitgestorven soort zou toch prachtig zijn voor je collectie.

  17. wj-tje says:

    hoe onderscheiden veenplakken zich van teerplakken?
    als ik op het strand loop met m’n gevoerde Jallatte laarzen (een aanbeveler, trouwens) en er in trap krijg ik de smurrie nauwelijks eraf.
    Nog een tip als toetje. Na storm is het strand tussen de Noorderpier van IJmuiden en Wijk a/Zee levensgevaarlijk. Drijfzand. Oorzaak: De ingekuilde kabels van de windmolens.
    Mijn vriendin is daarin gestapt en binnen 10 tellen tot haar schouders in het drijfzand,
    Dankzij de hondenlijnen haar leven kunnen redden en achteraf een bos bloemen van RWS.

Geef een reactie

