Het boze oog van Judasoor

Wat zit daar nu in de bosjes? Donkerpaars en geaderd als ze zijn gaat er al een bepaalde dreiging van uit. Echt schrikken deed ik pas toen ik, voorzichtig de hondendrollen vermijdend, vlak voor deze Judasoor (Auricularia auricula-judae, of: Hirneola auricula-judae), iets door mijn knieën ging voor de foto.

Door het flauwe zonnetje dat door de oortjes van Judas scheen leek het net of het boze oog rood doorlopen naar mij keek.

Ik voelde me verraden.

Judasoor vind je meestal op een vlier en omdat Judas zich volgens het verhaal na het verraden van Jezus ophing aan een vlier, heet deze trilzwam nu zoals hij heet.

En geloof het of niet; hij voelt nog aan als een echt oor ook.

24 Responses to Het boze oog van Judasoor

  1. Summer says:

    Waarachtig prachtig!
    Nooit eerder gezien.
    Waarom groeit er zo`n zwam op de stam?
    Is dat een teken van ziekte van de boom, of gewoon het vochtige klimaat waardoor de zwam zich kan manifesteren?

  2. Jezzebel says:

    Adembenemend mooi.

  3. lebonton says:

    een fascinerende foto, die eerste.
    de ander is ook mooi, maar de eerste illustreert precies wat je beschrijft.

  4. Mo says:

    nog nooit gezien! ik ga eens goed naar de vlieren hier in het dorp kijken.

  5. Zoë says:

    nog nooit gezien en wat ontzettend mooi!

  6. draakhond says:

    wow!

  7. martin says:

    Rami, wat vind je toch altijd een mooie dingen.

  8. Ramirezi says:

    @Summer; hij groeit op levend en dood hout, maar kan witrot veroorzaken, dat slecht is voor de vlier, want daardoor breekt hij uiteindelijk af…
    @De rest; dank!Reactie is geredigeerd

  9. Blew says:

    Heel mooi!

  10. Wilma says:

    Oren met boze ogen en nogwel bloedrood doorlopen…brrr. Maar wel interessant!

  11. ceesincambodja says:

    Prachtig Rami. Nog nooit gezien.
    Iets voor de smartshop?
    @ Mo, mag Chiel weer mee?

  12. paco painter says:

    Schitterend

  13. gala says:

    Prachtig Rami, het is net een fluwen manteltje

  14. laila says:

    Bijzonder mooi en verraders:
    ophangen;-)

  15. de Stripman says:

    Erg mooi, Rami ! Ik had al wel eens gehoord van ‘muizenoren’ en die heb ik wel eens gegeten ook…;o)

  16. Maria-Dolores says:

    kun je die eten??
    (lijkt een beetje op zwarte Chinese paddenstoelen)

  17. Zwollywood says:

    Wel eerder gezien op de eilanden.

  18. Ivy (Heyta) says:

    Wat een bizar gedrocht.
    Maria-D: wat een Italiaanse reactie! ;-))

  19. Aad Verbaast says:

    Bijzonder zeg, nog noit gezien. Ik moet beter speuren de volgende keer dus.

  20. Antoine says:

    Ik sluit me aan bij de meerderheid van mijn voorgangers: ik was ook onbekend met deze zwamsoort, prachtig plaatje:)

  21. Ramirezi says:

    @Maria-Dolores; je kunt ze eten, schijnen ook nog geneeskrachtig te zijn…

  22. sprakeloos says:

    hoeveel kan een mens niet weten, en een ander dus wel. Mooi.
    Geneeskrachtig? Voor wat?
    Even zoeken en niet gevonden, de japanse en chinese keuken kent de judasoor in haar menu

  23. Maria-Dolores says:

    Rami,
    oh, dus toch.
    ik heb vroeger veel paddenstoelen verzameld om ze op te eten. had het natuurlijk wel op kunnen zoeken, maar ik dacht, vraag het maar even aan jou. ken wel andere eetbare zwammen die er een beetje op lijken, nou ja, vooral net zo aanvoelen als deze.

  24. Ramirezi says:

    @Sprakeloos; hier staat wat gezondheidsinfo; http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/26664-judasoor-ook-een-paddestoel.html
    @Maria; lekker aan een oortje knabbelen…

Geef een reactie

