De halters van de Langpootmug

Hoe mooi of hoe lelijk moet je zijn om op mijn blog te komen? Eerlijk gezegd helpt het allebei een beetje.

Echt mooi is deze Langpootmug (vermoedelijk Tipula oleracea) niet en lelijk, ach dat blijft toch ook een kwestie van smaak. Maar als je goed kijkt dan zie je wel iets bijzonders; namelijk haar halters of kolfjes. Dat zijn kleine speldvormige orgaantjes die in de plaats zijn gekomen van het tweede paar vleugels. Ze moeten nu als een soort gyroscoopjes een stabiele vlucht waarborgen, terwijl ze waarschijnlijk ook luchtstromingen kunnen waarnemen.

Van deze tweevleugeligen of Diptera zijn er zo’n 100.000 bekende soorten. Misschien moet ik toch mijn criteria wat aanscherpen.

Een nog mooiere Langpootmug !

13 Responses to De halters van de Langpootmug

  1. Ramirezi says:

    Trouwens, het puntje aan haar achterlijf is de legbuis. Langpootmuggen steken niet…

  2. Mo says:

    tis een wonderlijk schepsel.

  3. antoinette duijsters says:

    Ze is mooi, of je kunt mooi fotograferen:-)))

  4. lebonton says:

    als allebei helpt, kom ik er ook nog wel een keertje op!

  5. Zilvertje says:

    Rami, wat maak je mooie foto’s, hoe komt het dat ze niet weg vliegen?

  6. Coby says:

    Ik heb nog nooit een langpootmug van zo dichtbij en goed bekeken.
    Hartelijke groet, Coby

  7. pierra says:

    Prachtfoto’s! Met glanzende vleugels. Nooit gedacht dat een langpootmug zo mooi kon zijn.
    Groet,

  8. Linda says:

    Ze blieft geen wii
    Ze heeft haar eigen fitness apparatuur..

  9. paco says:

    juweeltjes

  10. de Stripman says:

    Mooi, Rami ! Em ze zijn zo energiek, he. Niet erg slim, maar wel reuze energiek. Doet me aan sommige mensen denken…;o)

  11. Geroma says:

    Mijn beste Rami,
    Als ik er op deze manier naar kijk, kan ik me slechts enkel verwonderen over de schoonheid der shepselen en uw kunst van fotograferen!
    Prachtig gedaan.

  12. ceesincambodja says:

    10.000 soorten! Goeie genade.
    En onder welke familie valt de ‘Kattendiekse mogge’?
    Mooie foto’s-die-inzicht-verschaffen.

  13. Jim Hasenaar says:

    Prachtig gedetaileerde foto’s rami. Mijn complimenten.

Geef een reactie

