Afrikaanse Oehoe op mijn dak

Afrikaanse Oehoe

Er is iets loos op het dak van de school. Ik hoor schreeuwende vogels. Als ik nieuwsgierig ga kijken zie ik dat de vogelwereld in rep en roer is. Er worden duikvluchten uitgevoerd waar kamikazes een puntje aan kunnen zuigen. Allemaal door een apart uiltje dat op de rand van het dak zit.

Aanstaande maandag heeft mijn vrouw haar laatste presentatie voor de Pabo en daar mag ik nog even een mini-flipover voor knutselen. Dus ondanks dat het zaterdag is sta ik in het hoogste en laatste lokaal van onze wokkelvormige school. Dat van beeldende vorming. Met riant uitzicht op het beschreven spektakel.

Tup de Afrikaanse Oehoe

Na een minuutje vliegt het uiltje op naar de dakrand boven mij en zie ik dat er een leren bandje om één van haar poten zit. Ik begrijp dat ze is ontsnapt en op hetzelfde moment hoor ik van beneden gefluit en geroep. Er staan wat mannen met leren handschoenen aan naar me te zwaaien.

Valkenier tracht Tup te verleiden

Ik haal de valkenier beneden op en hij gaat op het dak achter Tup aan. Want zo blijkt ons meisje, een Afrikaanse Oehoe (Bubo africanus) te heten. Tup? Van Tup en Joep, legt hij na de vangst uit; die twee aapjes van de stripverhalen. Er is dus ook nog een mannetje; Joep. 

Gevangen Afrikaanse Oehoe

De nog jonge en wat onervaren Tup, eigendom van Leon Arends, was weggevlogen bij een demonstratie, maar kon uiteindelijk toch de verleiding van een lekkere muis niet weerstaan.

Tup de Afrikaanse Oehoe

Hij gaat met huid, haar en uiteindelijk ook staart, naar binnen.

Tup met staart uit zijn snavel

“Kunnen we nog iets voor je terug doen als dank voor je hulp bij het vangen?”, wordt me gevraagd bij het afscheid. Ik wist nog wel iets.

Volgend jaar maken mijn leerlingen ook kennis met Tup.

30 Responses to Afrikaanse Oehoe op mijn dak

  1. Jezzebel says:

    Leuk!
    Mooie foto’s.
    En geweldig voor je leerlingen.
    Wat een pracht beestje.

  2. Linda Morgan says:

    Wat een verhaal!
    Wat een vogel ook!

  3. Antoinette Duijsters says:

    Prachtige vogel en leuk verhaal.

  4. Broertje says:

    Ik was eigenlijk op zoek naar een verhaal over mijn eigen zang Oehoe! Maar deze is ook leuk, vergeet je Julianadorp got’s talent niet?
    Je broertje

  5. burro_holanda says:

    Mooi verhaal! Je hebt wel vaak mazzel ook Rami!

  6. Jim Hasenaar says:

    Eten en gegeten worden.
    Tja, zo zit de natuur nu eenmaal in elkaar.
    Een schitterende reportage van je Rami. Mijn complimenten.
    Ik beveel aan, ook al zie ik het resultaat daarvan niet staan.

  7. ramirezi says:

    Dank aan de dames en Jim!
    .
    @Broertje; die zet ik op de website van school…
    @Burro; alle beestjes komen op Rami af, ik kan d’r ook niets aan doen…

  8. De Stripman says:

    Wat een prachtbeest, Rami ! Noem dat maar een uiltje ! Als dat zwarte kraaien en kokmeeuwen zijn die haar lastig vallen op het dak, moet het een flinke vogel zijn…;o)

  9. Smokey Robbinson says:

    Indrukwekkend dier, maar evenzo de foto`s.
    Even off topic: bedankt voor het bijvoegen van de link naar die schitterende bijdrage van jou over de hommels die de liefde bedrijven. Het was nog van voor de tijd dat ik ging bloggen maar ik ben blij dat je me dit liet zien.

  10. Isis Nedloni says:

    Ha…prachtig verhaal…en wat een prachtig toeval dat deze uil bij je op het dak landde en er een vervolg door is ontstaan….dat is mooi!
    Alleen kon ik niet echt lang naar de foto met het muisje kijken…ik hoorde hem al piepen en hap slik boem…toen nog het staartje…hahaha…dat ligt aan mij hoor en niet aan de foto….
    vriendelijke blog groeten!

  11. Bregje Buitenwijk says:

    wow!

  12. pierra says:

    Mooie en spannende reportage. Vreemd al die andere vogels die zo overstuur waren.
    Een prachtig dier.
    Groet,

  13. K says:

    Mooie ogen!
    een leuke belevenis ook!

  14. ceesincambodja says:

    O, ik wou al zeggen: het moet toch niet gekker worden met de klimaatverandering.
    Gelukkig was hij tam. Hoewel…
    Hij is wel prachtig zeg!
    Ceesgegroetjes

  15. Catharina Anna Maria van Vliet says:

    Geweldig! Uilen zijn mijn favorieten!

  16. Maria-Dolores says:

    een geweldige afsluiting van het schooljaar!!
    enorm toevallig dat *jij* daar in het lokaal was i.p.v. een andere docent die niks met dieren heeft…

  17. Ate says:

    Heu? houden hollandse vogels nu ook al niet van allochtoonse uilen?
    Wel makkelijk zo’n muis, kan je meteen mee flossen.

  18. Smokey Robbinson says:

    Vogels in rep en roer . Zo`n vreemde vogel hadden ze nog nooit gezien,
    Een Afrikaanse nog wel. En óf ze het allemaal zien!
    Die muis zal toch al dood zijn geweest. Hij hangt er zo slapjes bij…
    Mooi cadeautje op een vrije werkdag!

  19. Martine says:

    Zo! Een prachtige belevenis, met schitterende foto’s als aandenken. Je leerlingen zullen vast plezier beleven aan die aanstaande ontmoeting.

  20. ramirezi says:

    Leuk dat jullie het leuk vinden. Ter geruststelling; de muis was al niet meer onder ons…

  21. zusenzo says:

    Kunnen Tup en Leon ook eens bij mij langskomen?
    Heb nog steeds last van poepende meeuwen en duiven op de dakrand.
    En o Tup en Joep, dat brengt angstige jeugdherinneringen boven: Tup en Joep als verstekeling op een boot.
    Voor straf werden ze in een emmer achter de boot aangesleept.
    Krijg er weer kippenvel van : )

  22. Zich van Verre says:

    Prachtig!

  23. zilver says:

    Je bent een redder, ohhhhhhhh, die foto met dat staartje.

  24. rené louman says:

    Geweldig wat een verhaal en wat een foto’s, die van die muis, bizar
    Fantastisch.
    rené louman

  25. Ina Dijstelberge says:

    Wouw in alle opzichten…

  26. Dianne says:

    Mooie bijdrage…
    Geen Afrikaanse oehoe zoals jij, maar een Europese staat hier: http://www.vkblog.nl/bericht/265269/Uilskuiken
    groetje

  27. rob alberts says:

    Mooie reportage, blog, verhaal.
    Maar wat een saai, futuristisch, technisch dak, dat zo’n mooi vogel daar zijn heil zoekt.
    Dakbegroeiing, zonnepanelen of windmolens mis ik toch.
    Past dat niet mooier aan de kust?
    Wat zullen de leerlingen opkijken bij zo’n vogelles!
    groet.

  28. kroosduiker says:

    Subliem log weer van jouw hand, ik genoot ervan!
    O.T. Rami, wil je even op mijn blog naar de fossielen kijken die ik er plaatste, ik ben benieuwd naar je bevindingen ervan want heb er zelf weinig kennis van.
    groet van Kroos.

  29. ramirezi says:

    @Rob; we hebben een enorm opblaasdak – dit stukje is alleen boven de lokalen. Kom maar eens kijken, je gelooft je ogen niet…
    @Kroosduiker – ik kom er nu aan…

  30. tante_til says:

    Hoezo op de juiste plek op het juiste moment! En met camera. Geweldig.
    En wat zullen je leerlingen volgend jaar opkijken van deze mooie uil

Geef een reactie

