Kopje Vliegend Hert

Vliegend hert (vrouwtje)

"Er kruipt iets bij je voeten pap, groot, zwart en het glimt."

Als ik naar beneden kijk zie ik een enorme kever die op het punt staat mijn sandaal te bestijgen. Naast de grootte vallen vooral de fikse kaken op, die het op mijn kleine teen hebben voorzien. Dat dacht ik toch wel niet. 

Het is een vrouwtje van het Vliegend hert (Lucanus cervus). Schijnbaar trek ik toch de vrouwtjes aan, want ook mijn Neushoornkever bleek een vrouwtje. Jammer, want de kaken van de mannetjes vormen zo’n mooi gewei dat deze kever zijn naam heeft gegeven. Met dat gewei kan hij lekker zijn rivalen een knal verkopen.

Het vrouwtje gebruikt haar kaken om gaatjes te bijten in eikenschors. De sapstroom die dit oplevert is de enige voedselbron van het echtpaar. Het gewei van het mannetje is te slap om zulke gaatjes te maken. Het mannetje (let op dames!) is dus afhankelijk van het vrouwtje.  

Vliegend hert (vrouwtje)

Als je eikenschors kapot krijgt met je kaakjes dan wordt je door Ramirezi toch even wat verderop in de bosjes gezet. Zoek maar een andere kerel.

Nog even de conclusie; een Neushoornkever zonder hoorn en een Vliegend hert zonder gewei – jullie houden nog iets van mij tegoed.

25 Responses to Kopje Vliegend Hert

  1. Maria-Dolores says:

    geweldige foto’s!
    heb zelf een beetje vervelende herinneringen aan die kevers omdat er zomers waren dat onze poezen er hele avonden mee speelden…

  2. lebonton says:

    man, wat een kanjer!

  3. Smokey Robbinson says:

    Imposante kever, Wat is eigenlijk het verschil tussen een kever en een tor?

  4. coby says:

    Hoe lok jìj nou mannetjes van die soorten, Rami? Waarschijnlijk ben jij dus ook afhankelijk van je dochter of vrouw voor de belofte aan ons…… :-))
    Mooie foto’s hoor!
    Hartelijke groet, Coby

  5. Martien says:

    Mooi. Zelf nog nooit 1 gezien. 🙂

  6. Linda says:

    Mooie foto’s, wat een enorm beest!

  7. Jezzebel says:

    Ben benieuwd, laat maar zien dat gewei, de pauwentroon en zo.
    Erg mooie foto’s.
    Spannend verhaal.
    .

  8. Mo says:

    wie was hier nou van het zwakke geslacht?

  9. K says:

    Tja. Lijkt je teen op eikenschors dan?
    Ik zag er ooit eentje lopen, zo’n vliegend hert. Op de Brunssummerheide.

  10. ramirezi says:

    @Maria; lijkt me een heel grappig gezicht…
    @Smokey; Kever of Tor, allebei dezelfde Orde Coleoptera, dus geen verschil…
    @Coby; ok, en dan maak ik wel de foto…
    @Jezz; kan even duren hoor…
    @Mo; gaan we plagen?
    @K; ik stap nu in de auto… ;D
    @De rest; 😀

  11. Kees Smit says:

    Ik weet niet wat jij allemaal aantrekt, Rami, maar het vult een Groot Insektenboek! Wat een mooie foto trouwens van die zwarte dame.

  12. ceesincambodja says:

    Ik ben benieuwd naar de horens en gewijen.
    Ceesgegroetje

  13. zusenzo says:

    "Het mannetje (let op dames!) is dus afhankelijk van het vrouwtje"
    Ach, is dat niet altijd zo : ))
    Schat, waar zijn mijn sokken ?
    Schat, waar ligt de vooraad toiletpapier ?
    Schat, waar liggen de vorken ? etc, etc, etc, etc…..

  14. ramirezi says:

    @Kees; ik zou toch geen raar luchtje om me heen hebben?
    @Cees; bij jou zijn ze nog groter…
    @Zusenzo; en andersom dan – Schat ik kan niet printen, schat de computer doet raar… 😀

  15. bert deben says:

    werd hierheen gestuurd door ‘Ate’, met de vraag of dit de dader was van de wreedheden op mijn blog, maar denk dat het eerder het mannetje was … 🙂
    prachtig trouwens – ik heb ze als kind jaren gehad in een grote glazen bak met zaagmeel – niet dat die jaren leefden, maar ik kreeg er telkens nieuwe van een oom van mij die een houtverwerkingsbedrijf had en die kwamen mee over met het tropisch hout toen. Ze zijn heel tam en bleven ook in miniatuurvrachtwagens achter het stuur zitten … (oeps, straks de dierenbescherming boos …)

  16. ramirezi says:

    @Bert; Da’s helemaal een mooi verhaal – ik zie je al helemaal spelen met je vrachtwagentjes…

  17. Annet says:

    Fijn weer een vliegend hert te zien!

  18. Kokopelli says:

    @Ramirezi: Dat is bepaald geen instapmodelletje. Sjonge wat een knaap…
    Groet,
    Kokopelli

  19. Ivy (Heyta) says:

    Mooi, wat een joekel!
    Vroeger in Italië vingen we die altijd, dan bonden we een draad aan hun pootje en lieten ze rondjes vliegen. Heel apart geluid was dat.
    Niet boos worden! Ik was pas 4 en onder de indruk van mijn grote buurjongen van 7…. en die verzon als echte Italiaanse Macho dat soort spelletjes.

  20. De Stripman says:

    Prachtig, Rami ! Maar in ons land heel zeldzaam, toch ?

  21. martin says:

    Die waterdruppels op haar schild. Prachtig.

  22. zusenzo says:

    Haha, ja, je hebt helemaal gelijk

  23. ramirezi says:

    @Stripman; denk het wel, deze was op de camping in Frankrijk…
    @Ivy; mooi verhaal!

  24. JANdeWIT says:

    Hi Ramirezi,
    Zie ook dit verhaal.
    Zit Ramirezi achter smokkel van zeldzame kevers naar Japan?http://www.drasties.com/
    Groet JdeW

  25. Pingback: De enorme kaken van het Vliegend Hert « Ramirezi

Geef een reactie

