Na de rui stranden de veren

Veren op het strand

Jullie kennen vast nog wel de uitdrukking; ‘met Lego kun je alles maken’. Dat zal best, maar vlak keratine ook niet uit. Om wat voorbeelden te noemen; haren, nagels, hoorns en de (veel ingewikkelder) vogelveren. Van dat laatste voorbeeld lagen er nogal wat op het strand als gevolg van de rui en uiteraard kon ik het niet laten; even een boeketje samenstellen.

Eenmaal thuis had ik weer dat vreemde gevoel dat mijn kinderen maar niet snappen. Ik wil er altijd namen bij hebben.  Als je goed luistert dan kun je ze het misschien wel horen roepen; "Wat maakt dat nu uit, een slak is een slak. Moeiteloos verwisselbaar met "een libelle is een libelle" of "een veer is een veer." Het helpt natuurlijk niets; ik wil gewoon weten welke vogel bij welke veer hoort.

In eerste instantie dacht ik een boeketje te hebben samengesteld van één vogel, want de kleuren beperkten zich tot zwart en wit. Tot mijn verrassing bleken het er veel meer te zijn. Dankzij het boekje Vogelsporen kwam ik hand- en armpennen tegen van de Drieteenmeeuw (Rissa tridactyla), de Grote Mantelmeeuw (Larus marinus) en de Zilvermeeuw (Larus argentatus) (boven). En staartveren van de Wulp (Numenius arquata) en mogelijk Tureluur (Tringa totanus) (onder).

Weer een hobby d’r bij.

Veren op het strand

Veren op het strand

16 Responses to Na de rui stranden de veren

  1. beus says:

    Grappige behoefte.
    Heb je dat ook met appels en peren?

  2. Antoinette Duijsters says:

    Rami, dat heb ik nou ook:-)
    Net zo lang zoeken tot ik de naam weet.

  3. ramirezi says:

    @Beus; nou nee, maar weer wel met koeien…
    @Antoinette; ja, maar dat wist ik wel – zie je regelmatig met namen komen op andersmans blogjes…

  4. martin says:

    Mooi, mooie hebby ook. Heb ik
    weer met andere zaken.

  5. Aad Verbaast says:

    Zomaar een verentooi erbij. En nog een hobby.
    Mooie gezicht, knap dat je ze uit elkaar kunt houden. Nu de namen nog onthouden, of is dat een andere hobby? 🙂

  6. K says:

    Over een tijdje maak je de tooi van het opperhoofd der indianen ermee.

  7. ramirezi says:

    @Martin; ieder zijn eigen afwijking .. 😀
    @Aad; steeds weer nieuwe soorten ontdekken wordt het denk…
    @K; die zal ze wel van roofvogels willen hebben…

  8. martin says:

    Maar die hebby had hobby moeten zijn.
    Dat dan weer wel.

  9. Kokopelli says:

    @Ramirezi: Dat lijkt me nou een heidens karwei om de juiste naam bij een onbekende veer te zoeken waarvan de rest (lees: de vogel) ontbreekt. Of andersom natuurlijk….
    Spaar jij óók koeien?
    Groet,
    Kokopelli

  10. J de Kat says:

    Je kinderen hebben gelijk. Die vogels weten toch zelf ook niet hoe ze heten.
    Ooit, toen de mens een jager was, had het nut voor hem zijn prooien te benoemen. Anders kwam hij thuis met eten dat zijn vrouw niet had besteld.

  11. wj-tje van de VSp says:

    Tja, hier bij mij in de buurt van het Teutoburgerland worden pauwen gefokt voor hun veren. Als hobby nog wel. 40,- p/st…………..

  12. paco painter says:

    Mooie hobby

  13. Ivy (Heyta) says:

    Lastig uit elkaar te houden. Gelukkig hebben wij maar drie kippen en dan nog beschuldig ik er wel eens eentje van het laten van een veer, terwijl het een duivenveer is.
    In het Afrikamuseum trouwens wel een flamingoveer opgeduikeld. Er lag er eentje toevallig binnen (nou ja, met acrobatische toeren van Zoonlief) handbereik. Staat tussen de pauwenveren (ook gratis opgeduikeld ;-))

  14. cor3306 says:

    rami; het is de tijd van de grote ruim; mijn duivenhok ligt vol, ze hebben kale kloppen en nekken; ik kan je makkelijk een kussensloop vol veren leveren en je hoeft niet uit te zoeken welke veer bij welke vogel hoort

  15. knutselsmurf says:

    Gaaf !

  16. De Stripman says:

    Ook erg mooi ! Ik wordt eentonig, Sorry…;o)

Geef een reactie

