De koevriendelijke stal

Koe welzijn - lekker borstelen

Heb je wel eens gehoord van de Lely Astronaut A3 met Teat Detection System? Waarschijnlijk niet, want wat weten jullie eenvoudige bloggers daar nu van.

Het is een ultramoderne melkrobot die staat in de stal van mijn boer en boerin Arie en Corrie Baltus. Het is een mooie ruime stal waar wij koeien zelf mogen beslissen wat we gaan doen. Een beetje herkauwen met een goeie vriendin, wat te eten halen, efkes flink de billen laten borstelen. Héérlijk als je jeuk hebt, dat zal bij jullie mensen niet anders zijn.

Bij volle uiers ga ik lekker genieten van de Lely Astronaut. Daar wandel ik dan zelf heen, vrijheid blijheid. Eerst de speentjes laten reinigen met tegen elkaar indraaiende borstels. Chloorvrij uiteraard, aan mijn spenen geen agressieve troep. Het TDS zoekt daarna met behulp van laserstralen volautomatisch mijn spenen op. Je mag best weten; die staan een beetje eigenwijs uit elkaar op mijn uier, maar dat is dus geen enkel probleem.

Alle meiden zijn het er over eens dat er voldoende bewegingsruimte in onze melkrobot is, want er staat niet zo’n stomme geleideplaat meer tegen je bips. Daar werden we altijd wat onrustig van, net een stier zo’n plaat. Als ik per ongeluk wat beweeg, dan beweegt de robotarm met mij mee, ideaal. O, nog iets, we staan op een geriefelijke rubbermat, en als ik wat laat lopen, dan verdwijnt dat zo door een rooster, godzijdank zonder te spetteren.

Nee, ons hoor je niet klagen.

Lely Astronaut melkautomaat
Koeien

25 Responses to De koevriendelijke stal

  1. martin says:

    Nee nooit van gehoord van die robots. In mijn tijd op de landbouwschool kwamen de melkmachines die naadloos aan konden sluiten op de uier. Die waren ook al een genot voor het vrouwelijk rund. Ik hou de ontwikkelingen sindsdien niet meer bij. Een mooi gezicht al die kazen op de plank bij boer Arie en boerin Corrie.

  2. Kokopelli says:

    @Ramirezi: Zo’n borstel wil ik ook wel hebben voor de onbereikbare plekjes op mijn rug.Eerst de speentjes laten reinigen met tegen elkaar indraaiende borstels. Chloorvrij uiteraard, aan mijn spenen geen agressieve troep. Het TDS zoekt daarna met behulp van laserstralen volautomatisch mijn spenen op. Je mag best weten; die staan een beetje eigenwijs uit elkaar op mijn uier, maar dat is dus geen enkel probleem.
    Grijns. Als je nou eens "speentjes" vervangt door een andere extremiteit. Een veelbelovend gat in de markt, dat kan ik je wel vertellen…
    Heerlijke koeienfoto’s natuurlijk.
    Groet,
    Kokopelli
    PS. Wat is dat toch met jouw blogs de laatste tijd? Die roepen de wildste associaties bij me op ;-)))

  3. Geroma says:

    Had er ook nog nooit van gehoord…..Ziet er eigenlijk best wel heel erg relaxed uit allemaal……Die laatste foto zegt al meer dan genoeg, super!!

  4. Smokey says:

    Dat gun ik ook alle andere koeien!

  5. Blew says:

    Waar efficiency en diervriendelijkheid hand in hand gaan. Ziet er goed uit, Rami, maar ik ben geen koe.

  6. Pierra says:

    De koeien zien er ook wel heel gezond en schoon uit. Fijn dat er zo goed voor ze gezorgd wordt.
    Groet,

  7. Joost Lips says:

    Treffend neergezet; tekst en foto,s.

  8. K says:

    Mooi schone koeien.
    Slimmeriks!

  9. Hanneke says:

    hmmmm, lekker biefstuk

  10. Aad Verbaast says:

    En toch zegt iets in me dat ik niet zou willen ruilen 😉

  11. bert says:

    de koe-wash … 🙂
    Bella zou er bijna bij vergeten dat ze vroeger met de voetjes over dat alsmaar koude natte gras moest lopen …

  12. G.H. Duval says:

    .
    Mooi stukje voorlichting aan de vkblog gemeenschap!
    Hoe techniek mens en dier kan helpen. Overigens allemaal dutch inventions volgens mij 😉
    .

  13. ANNE_D_ORE says:

    ruimte, noem jij dat ruimte, mijn hemel
    en moet je die botten bijna door het vel zien steken
    uitgemolken slaven zijn het
    ik ben geen dieren activist of zo
    maar de koeien op de bioboerderij waar ik kom zien er heel wat anders uit.
    of was dit een sarcastisch stukje ?

  14. ramirezi says:

    @ Martin; iets heel anders gaan doen begrijp ik…
    @Koko; duidelijk een gevalletje dirty mind ben ik bang…
    @Geroma; het kan dus wel – zouden meer boeren moeten doen…
    @Smokey; hier nog één…
    @Blew; denk je?

  15. ramirezi says:

    @Pierra; mee eens…
    @Joost; dank je..
    @K; ziet er lekker warm uit, zo’n mooie vacht…
    @Hanneke; lekker melk, biefstuk denken we nog niet aan…
    @Aad; snap ik…

  16. ramirezi says:

    @Bert; maar lekker warm gras in de lente maakt ze ook erg blij hoor..
    @Duval; en het klinkt zo internationaal…
    @Anne; nee hoor, hartstikke serieus, Op een bioboerderij gaat het vast allemaal nog mooier, ik heb ook wel eens grote stallen gezien met hokken vol stro. Maar deze zien er ook prima uit hoor en ik ben op heel wat bedrijven geweest die aan dit bedrijf niet kunnen tippen…

  17. hippo says:

    gelukkig kunnen ze niet lezen; bij het woord ‘astronaut’ zou ik als eenvoudige koe toch wat achterdochtig worden, maar toegegeven het klinkt en oogt erg comfortabel
    gr. hippo

  18. ceesincambodja says:

    Kunnen koeien Engels lezen?
    Als zo’n (waarschijnlijk Nederlandse) uitvinding nu eens gewoon ‘Automatische speendetector’ zou heten, ja dan snapt een gewone blogger die nooit naar Boer zoekt vrouw kijkt, het gewoon.
    Ceesgegroetje

  19. De Stripman says:

    Mooi ! Ik ga zo weer redelijk gerustgesteld aan de ochtendpap…;o)

  20. JANdeWIT says:

    Hi Ramirezi.
    Zie ook:
    Ach was ik maar een koe, dan zei ik dagelijks boehttp://www.drasties.com/
    Groet JANdeWIT.

  21. Marieke says:

    ANNE_D_ORE
    ruimte, noem jij dat ruimte, mijn hemel– dit is zeker ruimte. de stal is gebouwd voor 150 koeien een robot kan 60 koeien aan er zijn er 2 dt houd in dat er altijd 30 ligplaatsen over blyven als dat geen ruimte is.
    en moet je die botten bijna door het vel zien steken– dat zijn nou holstein koeien, de echte melk koeien,
    waarschijnlijk is jou bio boerderij een vlees bedrijf of misschien zijn het yersy koeien deze zijn wat dikker. ik verzeker je de koeien bij baltus zien er perfect uit en hebben genoeg ruimte.
    uitgemolken slaven zijn het———— en dit vindt ik leuk dat je dat zegt wand zoals ik juist zij worden ze dus gemolken met een robot, dat houd in dat de koe zelf mag kiezen waneer ze gemolken wordt!! luxer kan tog niet! ze hebben borstels en alles ze kunnen vrij lopen en doen wat ze willen deze koeien hebben een luizen leventje. anders moet je gewoon eens langskomen dan kun je het zelf komen bekijken wij geven je er graag uitleg over.
    http://www.kaasboerderijzeilzicht.nl
    of was dit een sarcastisch stukje ? —dit was zeker geen sarcastisch stukje.
    vr. groet Marieke.
    ANNE_D_ORE

  22. Marieke says:

    overigens zijn alle lely robotten mat galaxy namen; luna, astronaut, noem maar op

  23. ramirezi says:

    @Marieke; dank je voor de toelichting – ik vind het er allemaal prima uitzien – de stal én de koeien; mijn vrouw is wezen kijken met haar leerlingen en kwam erg enthousiast terug…

  24. Marieke says:

    ruimte, noem jij dat ruimte, mijn hemel– dit is zeker ruimte. de stal is gebouwd voor 150 koeien een robot kan 60 koeien aan er zijn er 2 dt houd in dat er altijd 30 ligplaatsen over blyven als dat geen ruimte is.
    dit sommetje werk ik even bij..
    stal voor 150 koeien
    robots vr 120 koeien
    maar er zijn 100 koeien.
    het wordt steeds beter;) ze hebben zelfs 50 legen boxen tot hun beschikking!

  25. ramirezi says:

    Luxe…

Geef een reactie

