Over Roodborstjes en Stieren

Roodborstje - Erithacus rubecula

Gisteren was het me nog niet helemaal duidelijk, toen mijn dochter aan kwam lopen met dit versufte Roodborstje (Erithacus rubecula). Logisch, zo’n klap tegen het raam van onze kamer kan behoorlijk aankomen.

‘Dat komt vast omdat vogels bij deze stand van de zon denken dat ze door onze doorzonwoning heen kunnen vliegen’, bedacht ik. Vrouwlief vond dat er direct grote stickers op de ruit moesten komen.

Vandaag bleek het toch iets genuanceerder te liggen. Roodborstjes reageren op elkaar als stieren op een rode lap. Daarom zul je er buiten het broedseizoen om altijd maar ééntje in je tuin tegenkomen. Alleen vanmiddag had ik er even twee, waarvan er ééntje vast het eigenwijsje op de foto was. Op slag was mijn tuin veranderd in een Roodborstjes-arena.

Al knokkend knalden ze dit keer gezamelijk tegen mijn raam aan; twee maal 19 gram zwaar – niet echt een indrukwekkende dreun, maar vooruit; ‘Olé!’

Roodborstje - Erithacus rubecula

28 Responses to Over Roodborstjes en Stieren

  1. beus says:

    Grappig blog en mooie foto’s.

  2. Jezzebel says:

    Wat een prachtige foto’s.
    Ik heb er maar een passend muziekje voor de toeschouwers bij gezocht.http://www.youtube.com/watch?v=ECkS4gOSamQ
    .

  3. Blew says:

    Doorvliegwoning. ‘Vrouwlief’ heeft een punt, Rami, stickers plakken! Wel heel mooie foto’s (die je met stickers niet gemaakt had).

  4. hippocampi says:

    toch een vervaarlijke blik in de oogjes
    nooit onderschatten ๐Ÿ˜‰
    gr. hippo

  5. ramirezi says:

    @Beus; ๐Ÿ˜€
    @Jezz; zeker passend – mooi kado!
    @Blew; op school bij mijn vrouw vloog er een Houtsnip tegen het raam, doorvliegschool…
    @Hippo; net zoiets als kattenogen, brrr….

  6. K says:

    Jee. Als ze maar niet de nek breken daarmee.

  7. Pierra says:

    @Leuk blog en vooral de muziek van Jezzebel maakt het nog leuker. Arme roodborstjes, ze doden elkaar? Vorige week vond ik een dode in mijn tuin, niet echt vlakbij het raam (?!)

  8. J de Kat says:

    Rode stierborstjes?
    Of rode-lap-op-stierborstjes?
    Ongezellig volk, heel anders dan de mezen. De kool-, pimpel- en staartmezen hierachter zitten in het voorjaar vaak met elkaar te ouwehoeren. En de rest van het jaar hebben ze genoeg te doen aan onderhoud en voortplanting.

  9. antoinette duijsters says:

    Tja roodborsten, kunnen elkaar niet luchten of zien, met moeite accepteren ze een partner in het broedseizoen. Heeft hij/zij het overleefd.

  10. coby says:

    Een ontmoeting met gevolgen dus…
    Hartelijke groet, Coby

  11. Smokey says:

    Heb ook één roodborstje in m`n tuin. Kennelijk altijd dezelfde die, al ik buiten loop, mij op gepaste afstand blijft volgen. Wist wel dat er slechts één roodborstje per territorium is, maar dat ze gingen vechten, niet.
    Mooie foto`s zo dichtbij!

  12. Ivy (Heyta) says:

    Was me nooit opgevallen, die woeste blik!!!
    Maar er zit er hier idd ook altijd maar eentje.

  13. rene louman says:

    Bizondere foto’s. Ik had natuurlijk meteen de associatie: roodborstje tikt aan mijn raam…maar iets te wild.
    Zit die haar nou op de lens? Is de tweede foto een uitvergoting van de eerste en zit hij op de vogel, dat zou kunnen want hij ligt exact hetzefde op de tweede foto. o nee nu zie ik dat het toch twee verschillende foto’s zijn en dat het dus een haar OP het vogeltje moet zijn.

  14. moonfairy says:

    ik heb een rose periode dus ik vind die handen errug mooi
    groetjes Moon

  15. Zilvertje met een vlag en een slinger aan haar oor says:

    Wat een lief kopje, mooie foto’s.
    Is het nog goed gekomen?

  16. Burro_Holanda says:

    Hebben ze mazzel, dat ze niet recht met de snavel tegen het raam komen. Heethoofden!

  17. knutselsmurf says:

    Rood haar…
    Altijd feest ๐Ÿ™‚

  18. ramirezi says:

    @K; na een tijdje vloog hij gewoon weg…
    @Pierra; nee hoor, dacht ik niet…
    @J de Kat; richting mensen zijn Roodborstjes wel gezellig hoor, alleen die soortgenoten…
    @Antoinette en Zilver; ja op eigen kracht weg gevlogen..
    @Coby; ja je staat zo op een blog…

  19. ramirezi says:

    @Smokey; ’s winters zou het wel eens een andere kunnen zijn dan in de zomer…
    @Ivy; zie je wel ๐Ÿ˜€
    @Rene; jij kijkt weer met je fotoblik… ๐Ÿ˜€ – ’t zijn inderdaad 2 foto’s..
    @Moonfairy; van dochter…
    @Burro; ach een beetje temperament kan ik wel waarderen…
    @Knutselsmurf; hahaha..

  20. Annet says:

    Het is altijd weer schrikken
    van die kamikazevogels
    met soms als afscheid een
    vet veegje op de ruit
    wij hebben geen doorzonwoning
    en toch iedere keer, er zitten
    kattenstickers op met grote groene
    ogen…..niets helpt helaas
    beeldschone foto’s……

  21. De Stripman says:

    Mooi, Rami ! Geen vogel in gevecht met zijn spiegelbeeld, dus ? http://www.vkblog.nl/bericht/265048/Mijn_heggenmus_is_net_zo_gek_als_jouw_vink_!
    Ik heb ook een blog in voorbereiding over vogels die tegen de ramen vliegen. Het zal de tijd van het jaar wel zijn…;o)

  22. ramirezi says:

    @Annet; gelukkig, kattenstickers met grote groene ogen lijkt me sowieso niets… ๐Ÿ˜€
    @De Stripman; Prachtig Jan, mooi filmpje…

  23. bert says:

    ha, wat schattig – heel fotogeniek ook !

  24. Draver says:

    Bij ons in de tuin ook regelmatig schermutselingen tussen twee Roodborsten over het territorium. Maar mijn tuin Roodborst met een klein vlekje blijft de baas.

  25. JANdeWIT says:

    Hi Ramirezi.
    Mooi.
    Zie ook:
    ย‘t Is hier te guur en te koud naar mijn zin, laat mij erin, tin, tinย…
    en:
    Opstaan slaapkoppen!
    Groet JANdeWIT.http://www.drasties.com/

  26. Bart says:

    Bij de stripman zag ik ook al van die brokkenpilootjes….altijd maar te hopen dat ze het goed doorstaan, hè…
    Groet, Bart

  27. ramirezi says:

    @Draver; leuk, ik kan ze niet uit elkaar houden…
    @Bart; Stripman heeft van alles tegen zijn ruit aan… ๐Ÿ˜€

  28. Ingrid van den Bergh says:

    Dit beestje lijkt wel gehandwerkt.
    Gelukkig hebben ze het overleefd.

Geef een reactie

