Tuinfilosofische oudejaarsgedachten

Tuinfilosofisch bakje in de winter

Beminde tuinbeminners, als voorzitter van uw sinds kort Koninklijk Tuinfilosofisch Genootschap zou ik u graag enige woorden willen aanbieden ter overdenking en overpeinzing.

Met name gaat het om het begrip ‘tijd‘ in een tuinfilosofisch verband.

Voor het goed begrijpen van onze hobbie is het noodzakelijk te beseffen dat planten anders omgaan met tijd dan wij tuinfilosofen. Voor een plant bestaat het begrip tijd niet, maar toch maakt hij er gebruik van. Anders dan wij kan een plant fysiek niet de benen nemen indien er gevaar dreigt of indien de omstandigheden financieel economisch ongunstig zijn.

De enige uitweg voor een plant is de tijd. Hij laat zijn bladeren vallen indien het te koud wordt en wacht zijn tijd, de zomer, rustig af. Zaden kunnen jarenlang wachten op gunstige omstandigheden voordat zij tot kiemen overgaan. Zij zijn geduldig.

Kortom, de tijd is een vriend van onze planten. 

Maar nu wij. Zei onze mensfilosofisch deskundige Youp van ’t Hek niet; "Leef je leven als je allerlaatste uur?" Vast wel, want dat las ik net nog in de column van Martin Bril. Daar word ik als tuinfilosoof best onrustig van. Het geeft me een gevoel van haast. Nog snel van alles doen, voordat het te laat is. Je tijd tikt weg als je even niet oplet.

Maar moeten we eigenlijk wel van alles doen? Als je je doel niet haalt voordat de dood je inhaalt, wat dan? Dan weet je het toch niet meer.

Dus doe maar rustig aan, in 2009.
Lukt het niet, dan is er altijd nog 2010.

Uw tuinfilosoof

Tuinfilosofisch bakje in de zomer

Tuinfilosofie Deel 1
Tuinfilosofie Deel 2
Tuinfilosofie Deel 3
Tuinfilosofie Deel 4
Tuinfilosofie Deel 5
Tuinfilosofie Deel 6
Tuinfilosofie Deel 7
Tuinfilosofie Deel 8
Tuinfilosofie Deel 9
Tuinfilosofie Deel 10
Tuinfilosofie Deel 11

23 Responses to Tuinfilosofische oudejaarsgedachten

  1. laila says:

    Relax man.
    Het ware woord.
    Mooi dat paarse fiooltje:-)

  2. antoinette duijsters says:

    De natuur wijst de weg:-)
    Het beste voor jou en je familie, dat het een mooi natuur en tuin jaar mag worden.

  3. Bart says:

    Slimme jongens, die planten…
    Toch eens kijken hoe ze dat aanpakken, er valt vast wat van te leren… 🙂
    Beste relaxte wensen, Ramirezi!Reactie is geredigeerd

  4. Modderpoeltje says:

    Lieve Ramirezi; GELUKKIG NIEUWJAAR!

  5. ceesincambodja says:

    Laat ik dan de eerste zijn in het nieuwe jaar:
    Gelukkig nieuwjaar, Rami.
    (Net precies Youp gezien. Genoten!)

  6. martien says:

    Bedankt voor jouw reageren. Het allerbeste voor 2009 en volgende jaren toegewenst.
    [Mooie foto. Het is hier nu plus 1 graad en de rijp is bijna verdwenen. :-)]

  7. martin says:

    Ja een tuin is er om van te genieten. De vogels die zingen of krassen, de vlinders en libellen, de stekelbaarsjes die hun territorium verdedigen. Heerlijk de tijd staat soms even stil. Dat kan toch ook in dat laatste uur, verstild genieten.

  8. Doranne says:

    in de tuin gaat alles zijn rustige gang, geen plantje laat zich haasten,het gras groeit dan weer snel en staat nu bevroren stil.
    Een Zen nieuwjaar gewenst.

  9. Zwollywood says:

    je doel alen voordat je dood gaat….mooie denkwijze. Ik heb het wel gehaald en bezin me op nóg meer doelen…
    Beste wensen vooor 2009….
    Omdat het zo vriest en er veel wordt geschaatst is er bij de ijsmanifestatie – waar jij was – niets te doen…geen kip te bekennen.

  10. Ramirezi says:

    @Zwolly; kun je er lekker snel doorheen dus…
    @Allen; de beste wensen !!!

  11. Catharina Anna Maria says:

    Echtgenoot heeft de tuin laten saneren en onderhoud is uitbesteed…….. is dat ook een tuinfilosofische standpunt?

  12. Jacopone says:

    Ik hoef niet op de dood te wachten; ik weet het nu al niet meer 🙂 Een heel gelukkig tuinfilosofisch 2009.

  13. satuka says:

    klinkt me als muziek in de oren. Een rustig en tuinrijk 2009!

  14. Mo says:

    mag ik de hoop uitspreken op een meer frequente aflevering van deze lessen tuinfilosofie in 2009?

  15. Zilvertje says:

    Gelukkig nieuwjaar! Mooi zo bevroren.

  16. vroems says:

    De wereld gaat aan vlijt tenonder, dus neem je tijd voor alles. Is voor iedereen beter.

  17. Johan HvD says:

    Sinds kort is mijn tuinfilosofie ten einde. Vanaf nu kan ik op mijn balkon andere philosphieën gaan bestuderen…
    Neemt niet weg dat het nieuwe jaar doorgaat, naar het einde, al philosopherend en al wensend van d’een naar d’ander! Ook voor Tuinarchitectbioloog Ramirezi.

  18. marsjan says:

    Inderdaad te snel leven…neee niks voor mij… Als je op een akker te snel alles wilt laten groeien wordt de aarde schraal…zo ook het leven… Een vruchtbaar tuinjaar gewenst van Marsjanneke.

  19. pacopainter says:

    Gewoon jezelf blijven.Meer is niet nodig

  20. de Stripman says:

    Dank je wel, Rami ! Ik voel me gesterkt in mijn goede voornemens: Ik ga het heeeel rustig aan doen…;o)

  21. Ramirezi says:

    Dank voor jullie reacties…

  22. Zusenzo says:

    Zucht… lijkt wel of ik zweef.
    Goed en groen 2009 !

  23. Ingrid van den Bergh says:

    Voor straf dat ik het met je eens ben heeft de vk-redactie mij weer eens uitgelogd. Hoezo, goede voornemens?
    Ook ik krijg bulten als ik mensen hoor zeggen: Daar moet je een kee in je leven zijn geweest, dat moet je een keer in je leven hebben gedaan. Alsof zij kunnen bepalen wat voor mij waardevol is. Kunnen bepalen dat hetgeen ik doe en heb gedaan niet voldoende is.
    Lekker stekelig blogje, Rami en dat eerste plaatje is een snoepje.
    Alsnog de allerbeste wensen voor een gezond en gelukkig jaar vol mooie blogsels.

Geef een reactie

